17 Ноември 2024неделя01:27 ч.

Розен Зарков:

Железничарите се готвят за стачка по Коледа

Канят се да приватизират товарните превози, които са печелившите, казва председателят на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа"

/ брой: 271

автор:Мая Йовановска

visibility 2426

Розен Зарков от много години работи в транспорта. В КТ "Подкрепа" е още от създаването й. Председател е на Федерацията на транспортните работници. Синдикатът е против преструктурирането в железниците. Самият Зарков наскоро заяви, че предстои вълна от съкращения.

- Господин Зарков, защо синдикатите са против готвеното преструктуриране в железниците?
- За готвеното прстурктуриране в Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) синдикатите бяха запознати накратко, без да ни предоставят нищо писмено. Проектът предвижда до 2016 г. да останат на работа 8500 работещи, а сега са 14 700 хиляди. За пет години да бъдат съкратени половината от работещите в железопътната инфраструктура. В момента вече върви акция, в която се освобождават железничари професионалисти, а има наплив от хора, които нямат нищо общо с железницата и бъдещето на сектора е неясно. През последните години съкратените в сектора са около 3000 души.
- Скръщение ще има и в БДЖ. В това ли се изразява преструктурирането?
- В НКЖИ се планира и закупуване на тежка и лека техника. Но за да се вкара тази техника и за да се направят съкращенията, преди това е изключително наложително да се оправи пътят.
- Той е в плачевно състояние.
- 80% от железния път е за основен ремонт. В разговор с един от началниците в железниците той ми заяви: "Ако знаят хората в какво пътуват и по какъв път се движат, няма да посмеят да се качват във влаковете". Положението е много лошо. Когато има инцидент обаче, не се уволняват началници, а машинисти. При инцидента миналия месец на гара Септември, когато беше нарушено движението заради дерайлирането на три вагона от състава на бързия влак Бургас - София, на който изпадна капак от локомотива, за това също бяха обвинени машинистите. Истината е съвсем друга. Преди инцидента локомотивът е излезнал от основен ремонт. Машината има пробег от 200 хил. километра, които вече е преминал и в момента на аварията вече е бил на над 316 хил. километра. Кой е виновен тогава?
- Преди ден от НКЖИ се похвалиха, че са спестили близо 2 млн. лв., защото работници доброволно били ползвали неплатен отпуск. Това не е ли цинизъм?
- Това не е единственият цинизъм. БДЖ се хвялат с икономии, а те са заради това, че не са правени ремонти на вагони и локомотиви. От това ли трябва да се спестява? Рискува се животът на стотици хора, за да правят икономии! Това е безумие!
- От ръководството на БДЖ признаха, че се страхуват от стачка.
- Тези в ръководството, които са истински железничари, разчитат само на синдикатите, защото компанията в момента се управлява от хора, които нямат нищо общо с железниците и изобщо не са наясно какво правят. На практика има голяма опасност да се унищожи железницата. Сега се прави холдинг. Според решението за преструктуриране на БДЖ в главното дружество на холдинга ще бъдат вземани всички стратегически решения, отнасящи се до двете дъщерни дружества - пътническите превози и товарните превози. Сигурен съм, че в холдинга няма да остане нито един истински железничар. Ще се управлява от хора, външни на железниците. След като компанията се раздели на пътнически и товарни превози, ще се приватизират товарните превози.
- Те са печеливши за разлика от пътническите.
- Именно тези превози хранят железницата и сега товарите започнаха да се увеличават. А е и повече от ясно, че кризата няма да продължава вечно. Ще тръгнат и товарни превози от чужбина. Има един интересен факт обаче. Там, където са пристанищата - Бургас и Варна, товарните превози вече нямат управление. Товарите идват оттам, но управленията ги закриваме. Това е пълна щуротия. Много пъти от ръководството са заявявали на синдикатите: "Вие сте против реформите". Не, не сме против реформите, но те да се направят, както трябва и когато трябва. Например в инфраструктурата, за да се направи реформа, първо трябва да се оправи железният път. Сега, за да се вземе заем от Световната банка, се поставя условие по двама души на километър да обслужват железниците. Железният път е над 4 хил. километра, по двама души на километър - веднага излиза сметката, че трябва да останат 8,5 хил. на работа. Има обаче подробност, че тази численост не е само за бачкаторите, а общо с началниците. Това означава, че един човек ще обслужва 10 км линия, което не мога да си представя как ще стане.
- Какво иска от нас Световната банка в замяна на целевия заем, който ще ни даде?
- Заемът от СБ в БДЖ ще бъде за около 450 млн. лв., а за НКЖИ около 270 млн. лв., които няма да стигнат за нищо. Искат да се купи техника, за електрификация и т.н.
- Но искат в замяна на това намаляване на работниците.
- О, да. До 2016 г. в НКЖИ трябва да останат половината от хората. И в БДЖ е пак същото, но там искат 2011-а 1000 души да се съкратят, 2012-а - също хиляда. Сега работещите в БДЖ са около 14 900. Всеки месец се правят реформи.
- Откога се готвят работещите в БДЖ за стачка.
- Тази готовност започна от момента, в който не постигнахме споразумение за изплащането на общо взето смешна сума пари за ваучери на работниците. Тези от ръководството на компанията, които твърдят, че към работниците няма неизплатени задължения, просто лъжат. Има пари неизплатени за 2009 г. Парите за ваучери също закъсняват много. При преговорите ще се постигне споразумение, но вероятно ще се дават на две вноски месечно. Общата сума на забавените пари за работниците на БДЖ е около 4 млн. лв. В стачните искания ще повдигнем въпроса и за пенсионирането. Условията на труд в железницата са много тежки. Стаите за почивки, в които спят работниците, са кочини без отопление. А какво представляват влаковете - всички са наясно. Нервното напрежение е много високо, защото пътниците наистина са прави да са недоволни, когато има закъснения или мръсотия и си го изкарват или на кондукторите, или на началника на влака. В депата хората работят по пет дни в седмицата без отопление. Исканията са ни свързани с т.нар. реформа в железницата, със забавените пари и с пенсионирането, но основното притеснение е оцеляването на железниците. Ние не сме доволни от това управление, от тези нови хора, с които напълниха железниците и които нямат нищо общо с бранша. Според нас железницата трябва да се управлява от железничари. Сега тя се управлява от специалисти, но в кавички.
- Кога ще бъде стачката?
- В момента събираме подписка, която почти е готова. След това започваме преговори за минимално транспортно обслужване и около Коледа ще имаме готовност да спрем влаковете. Ще бъдат спрени част от влаковете, обслужването. Последното стачно споразумение в НКЖИ в момента също се нарушава във връзка с това, че се подготвят съкращения. Така че и работещите в железопътната инфраструктура също ще подкрепят колегите си от БДЖ. Стачката ще бъде обща.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1372

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1354

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1398

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1445

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1339

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1464

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1266

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1432

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1396

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1392

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1326

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ