10 Септември 2024вторник08:43 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Учителят

Все повече говорим за преподаватели, а трябва върнем в училището педагога

/ брой: 156

автор:Дума

visibility 3976

Мариета Тончева, доц. д-р на пед. науки

Известно е, че основният фактор във всяка дейност за обучаване е учителят. Неговата роля в днешното българско училище е силно ограничена. В момента просветното министерство подготвя нов Закон за училищното образование и въпросът за учителя трябва да намери най-сетне истинското си място в него.
Още в средата на ХХ в. образованието у нас се политизира, като се отне свободата на учителя: урочни планове, срочни и годишни разпределения, учебни планове по всеки предмет с точно посочване броя на уроците по всяка тема; планове на класния ръководител, огромен брой отчети, армия от инспектори - контрольори по всеки предмет и т.н. Видя ли за 20 години някой от екипите на просветното министерство бедата от всичко това?
Необяснимо е защо, след като толкова се говори за недостатъците от предишното време, те не се отстраняват. Напротив - прелива се от пусто в празно. Миналата есен някои директори дори не приемаха годишните разпределения на учителите, ако не са напечатани на компютър. Каква иновация е това? Към излишните неща министър Даниел Вълчев добави и т.нар. външно оценяване, за да се изразходват неоправдано сили на учителите и средства на министерството. Каква е целта на това оценяване в МОМН до ден днешен не са си изяснили. Обективност? Министерството продължава да ограничава дейността на учителите чрез многобройни програми, планове, разпоредби и пр. Те създават парадокса на

"фасадната демокрация"

 - свободата на учителя в тесните предели на урока, без да има възможност да изведе децата към широкия простор на действителното усвояване на материала. Там, където между придобитото и новото знание се установяват трайни връзки, осигуряващи неговата трайност.
Разбирането на новите функции на училището поставя на главно място проблема за подготовката на учителите. Те трябва да станат действителни организатори на целия учебен процес, на всички негови аспекти, да бъдат главен фактор за развитието на децата. До момента ние само констатираме най-общо, че подготовката на учителите не отговаря на съвременните изисквания - и толкова.
В центъра на подготовката на учителя сега стои представата за "солидни знания" по основния учебен предмет - химия, физика, история. Понякога - и във втора избираема специалност. Дори за учителите от началния курс бе въведена "специализация" - по два-три учебни предмета. На такава подготовка се гледа като на изключително постижение. Тя обаче няма много общо с педагогическата дейност на учителя, напротив - дори го затваря

в ограничените рамки на неговия учебен предмет

Затова учителите се наричат все повече преподаватели, а не педагози.
Защото самото понятие педагог предполага и възпитателни умения и усилия. Учителят днес има нагласата само да преподава, т.е. да разказва на учениците онова, което те могат и сами да прочетат в учебника. Той вижда себе си като "източник на информация" и се освобождава от отговорност за усвояването й. Правилното обучение на учителя - дори и само по неговия учебен предмет, предполага друго организиране на действията на децата за усвояване на "учебния материал", а това означава учителят да стимулира и контролира техните действия в процеса на усвояването. За такъв вид поведение малко учители са готови. Затова от корекция се нуждае самата подготовка на учителя: не просто специалист по география, математика или литература, а педагог - организатор на усилията на децата за усвояване на географското, математическото или литературното знание.
Би трябвало 18-20-годишните студенти

още от първия семестър в университета

да стават активни субекти в обучението по основната си специалност. Преподавателите трябва да стимулират тяхното самообучение, като ги насочват към определени източници; да стимулират техните изяви, да им поставят проблеми за решаване, да контролират подготовката им през семестъра. Основната учебна форма за подготовка на учители според мен трябва да бъде семинарното занимание, както и упражненията. По преценка на титуляра преподавател може да се четат възлови изборни лекции (немного на брой) с точно фиксирано място в учебния план за семестъра. Освен това сега психологическата подготовка на учителите е нищожна: не им позволява да си представят психическото въздействие върху децата от тяхната дейност. А това означава да се опитваш да управляваш онова, което не познаваш. Новата роля на учителя в училище предполага той да стимулира активността на ученика. А за това решаващо значение има подготовката по психология, включително свързана с възрастовите особености на детската психика. 
 МОМН би трябвало само да определя границите на учебното съдържание за дадена възраст, без да регламентира строго начина на неговото преподаване и изучаване. А контролната дейност върху работата на учителя трябва да се извършва според мен там, където е естественото й място - в училищата, и да бъде основна задача и отговорност на училищните ръководства. За дейността на учителя трябва да се съди по действителните резултати от труда му, а не по "иновациите", които щедро се описват в проекти и отчети. Резултатите от педагогическата дейност зависят от много фактори, но решаваща е връзката дете-педагог. За нейното постоянно поддържане в момента в българското училище няма необходимите условия. 

Всеки четвърти българин живее на студено

автор:Дума

visibility 751

/ брой: 171

Сметките за ток стават електронни

автор:Дума

visibility 975

/ брой: 171

С 1,97 млрд. лв. повече са събраните данъци

автор:Дума

visibility 810

/ брой: 171

Пети сме в ЕС по качествени плажове

автор:Дума

visibility 774

/ брой: 171

Мицотакис обеща по-социални политики

автор:Дума

visibility 812

/ брой: 171

Хиляди на протест срещу политиката на Макрон

автор:Дума

visibility 909

/ брой: 171

Възможен е нов атентат в Словакия

автор:Дума

visibility 844

/ брой: 171

Накратко

автор:Дума

visibility 1943

/ брой: 171

В дълг пред Девети септември

автор:Боян Бойчев

visibility 946

/ брой: 171

Вози се на кола

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1355

/ брой: 171

Ядреният терорист НАТО

автор:Юри Михалков

visibility 964

/ брой: 171

БСП обедини лявото

автор:Юлия Кулинска

visibility 1049

/ брой: 171

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ