16 Ноември 2024събота19:06 ч.

Катастрофите - убиец № 1 на децата

Хитринки, които пазят живота и здравето

/ брой: 201

автор:Аида Паникян

visibility 3006

Правителството на Великобритания е разработило специален сайт с компютърни игри за деца от 3 до 12 г., които им помагат да се пазят на пътя -  http://talesoftheroad.direct.gov.uk/. Например тази игра - http://talesoftheroad.direct.gov.uk/safer-place-to-cross.php може да научи децата къде са най-подходящите места за пресичане освен пешеходната пътека тип "зебра" и зелената светлина на светофара. Ако реакциите на играча са забавени, детето от играта "Спри, огледай се, ослушай се" на  http://talesoftheroad.direct.gov.uk/stop-look-listen.php може да пострада в различна степен и например да не може да танцува 4 седмици или да не може да играе футбол с приятелите си 6 седмици заради счупения си крак, или 5 седмици да не може да играе компютърни игри заради счупената си ръка. Разказани са и приказки за момчето, което е бързало да пресече улицата и сега не може да играе футбол, защото е със счупен крак, след като го е блъснала кола или за момичето, което не си е сложило сигналната жилетка, когато се е прибирало в тъмното от училище и го е блъснала кола. Сайтът има секция за учители и секция за родители.


Пътнотранспортните произшествия са най-големият убиец на деца в училищна възраст по целия свят. Само в страните от ЕС всяка година умират при катастрофи над 1100 деца и около 100 хил. са ранени, като част от тях остават инвалиди за цял живот. По данни на Еврокомисията от юли т.г. в България през 2009 г. 901 деца са били жертви на катастрофи, което с 11% по-малко от 1991 г. В това отношение най-сериозен е прогресът на Естония и на Португалия, които в този период са съумели да намалят с 50% броя на децата, попаднали в катастрофи. 
У нас през първото полугодие на т.г. 10 деца са загинали в катастрофи, а за същия период на 2009 г. - 16, като най-голям е броят на 10-17-годишните, сочат данните на Националния център за здравна информация. Според статистиката 6-14-годишните са жертви на катастрофи като пешеходци, а 15-17-годишните - като водачи на велосипеди, мотопеди, мотоциклети.
След ваканция обикновено дори по-големите деца са загубили рефлексите си за безопасно движение по оживени места. Затова е добре

родителите

да не спират да повтарят дори на тийнейджъра да спре, да се огледа и да се ослуша, преди да пресече улицата, препоръчват американски психолози. Техният съвет е дори на 2-3-годишно дете да се обясняват правилата за движение по улиците и пътищата по прост, разбираем начин. Разбира се, най-важен е личният пример - поне, когато сте с детето, бъдете примерен пешеходец и водач на МПС, препоръчват американски психолози.
- От най-ранна възраст внушете на детето в никакъв случай да не слиза от бордюра на тротоара, преди да се е огледало първо наляво, а след това и надясно и да се увери, че не наближава никакво превозно средство и едва след това да стъпи на пешеходната пътека и да пресича. Ако е видяло кола, нека да я изчака да премине, независимо че му се струва, че е далеч. Дори детето да е на година и половина-две, щом върви, може да започнете да го учите на правилата. Например, докато играете с него в парка или на тротоара, хванете го за ръка и тичайте заедно. Щом стигнете бордюра на тротоара, спрете рязко и му обяснете със строг тон, че не трябва да слиза долу. Повтаряйте "упражнението" многократно и при всеки удобен повод. Ефектът от него е невероятен - този рефлекс остава, дори когато детето ви вече не е дете, твърдят американски детски психолози.
- Когато мъничето ви обяви, че желае да играе на улицата, проверете дали мястото е безопасно и ако не е, заедно с него и приятелчетата му потърсете наистина безопасно място за игра.
- Още преди началото на първия учебен ден заедно с детето идете до училището му по възможно най-безопасния маршрут. Повторете това няколко пъти, след което го наблюдавайте как се справя самостоятелно.
- Приучете малкия ученик да носи светлоотразителна жилетка в зимните месеци, купете му горни дрехи, раница и обувки в ярки цветове и със светлоотразителни елементи тип "котешко око".
- Обяснете на малчугана, че най-опасни са леките автомобили, въпреки че са по-малки от автобусите, камионите и товарните коли, тъй като са по-бързи. Децата се плашат повече от автобусите и товарните коли заради размера им, макар да са по-бавни. 
- Дори да изглежда, че детето стои спокойно на тротоара, то изведнъж може да хукне да пресича. Затова

водачите

трябва да са особено внимателни при шофиране и през цялото време да са нащрек от някой ъгъл да не изскочи дете.
- Търкулналата се пред колата топка е знак, че след нея на улицата ще изтича дете. Затова шофьорът трябва незабавно да спре автомобила и да изчака стопанина на топката.
- Ако хлапето е на тротоара и се колебае дали да пресече улицата или не, намалете скоростта, спрете и му дайте знак да мине, съветват специалисти по проблемите на движението на пътя.
 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1119

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1128

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1196

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1106

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1183

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1043

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1176

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1135

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1127

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1069

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ