10 Септември 2024вторник21:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Как се пътува евтино в Германия

Нашият манталитет надали ще докара скоро тръгване на път на принципа: "Кликни. Пътувай. Спести"

/ брой: 70

автор:Таньо Василев

visibility 3209

Качеството на транспортната система в дадена държава е един от основните показатели за икономическото й развитие. Неслучайно Европейският съюз има своя собствена транспортна политика, чиято приоритетна цел е устойчивата мобилност. През последните 10 г. като цяло с най-бързи темпове в Европа се развива въздушният транспорт. Либерализирането на въздушните превози доведе до по-голяма конкуренция между различните превозвачи, до по-ниски цени на самолетните билети и до по-голяма свързаност между отделните страни членки. Тази тенденция не се отнася обаче за хората, които искат да пътуват до друг град или село в рамките на своята собствена държава. Това е така, защото при подобни пътувания на "по-къси" дистанции самолетните билети почти винаги са по-скъпи от всеки друг вид транспорт. А пътникът обикновено се интересува от едно-единствено нещо, а именно кой е най-изгодният начин, по който да стигне до крайната си цел.
В Германия решението се нарича Mitfahrgelegenheit.* Това представлява

предварително уговаряне

на шофьор на лек автомобил или автобус с хората, които искат да пътуват до същия град или село при определена от него цена. За целта шофьорът се регистрира в един от двата сайта - mitfahrgelegenheit.de или mitfahrzentrale.de,** и попълва следните данни - име, място на среща, маршрут, модел на автомобила, цена, свободни места и телефонен номер, на който може да бъде потвърдено пътуването.

Когато шофьорът не е на мястото на срещата навреме, пътниците започват да го търсят по телефона. Понякога той без предупреждение изобщо не се появява и бива вписван в "черната листа".


Mitfahrgelegenheit е отговор на доминиращата роля на железопътния транспорт в Германия. За едно пътуване от Франкфурт до Мюнхен (около 400 км) например билетът за втора класа на бърз влак струва 91 евро, а за втора класа на обикновен регионален влак - от 42 до 62 евро. За сравнение пътуването с Mitfahrgelegenheit варира от 20 до 25 евро. Това е така, защото шофьорите искат най-малкото да покрият дадените от тях пари за бензин и да имат събеседници по време на пътуването. Пътниците пък с охота приемат да се возят с непознати хора, защото им излиза почти

двойно по-евтино

отколкото да пътуват с влак. Това, разбира се, поражда въпроса дали подобни авантюри не са опасни и отговорът е, че не са.
В двата сайта с обяви за Mitfahrgelegenheit има редица правила, които всеки пътник трябва да спазва, ако се тревожи за своето здраве. Например преди пътуването пътникът може да се обади на свой близък и да му каже закъде пътува, кога трябва да пристигне, какъв е регистрационният номер на автомобила, с който ще се вози, и какъв е телефонният номер на шофьора. Освен това той може да изиска от шофьора да му покаже личната си карта, за да провери дали самоличността му отговаря на името, посочено в сайта. Самите сайтове пък притежават информация относно IP-адреса, от който е въведена обявата за Mitfahrgelegenheit. В повечето случаи обаче пътниците са няколко на брой, те не се познават и

рискът изобщо не е голям

Широкото разпространение на този вид транспорт в Германия го е превърнало в доходоносен бизнес за някои хора. Обикновено това са чужденци от арабски произход, които притежават миниванове с по 7-8 места и правят ежедневни турове по определени маршрути. За подобна дейност обаче немското законодателство изисква притежанието на разрешително за превоз на пътници като шофьорите, които го нямат, могат да бъдат глобени с до 20 000 евро. Те могат да бъдат издадени от пътниците в "черната листа" на сайтовете за Mitfahrgelegenheit не само за подобна нелегална дейност, но също заради неявяване на мястото на срещата (това важи и в обратния случай), опасно шофиране и грубо държане.
В България най-евтиният транспорт си остава железопътният. БДЖ дори се е превърнало в нарицателно за любимото превозно средство на "бедните студенти". Правейки паралел с разстоянието между Франкфурт и Мюнхен, билетът от София до Бургас (също около 400 км) във втора класа на бърз влак струва 17,20 лева. Това обаче е напълно в реда на нещата, предвид че транспортните системи в двете държави са на съвсем различно ниво и че родната железница редовно не спазва график, вагоните са мръсни, кондукторите редовно си затварят очите за просяци,

пътници без билет и цигански зулуми

както и заради зачестилите случаи на технически неизправности през последните няколко години. Въпросът е дали железопътният транспорт у нас може да отстъпи позиции пред Mitfahrgelegenheit? Всъщност този вид пътуване съществува в България, но основно за маршрути в други държави. Обяви на родни шофьори, които имат път извън страната, могат да бъдат намерени в определени сайтове и форуми, но като цяло са рядкост. Сайтовете Mitfahrgelegenheit.de и Mifahrzentrale.de пък съдържат обяви за шофьори, които пътуват от Германия за България. Леко съм изненадан, че подобно нещо все още не е намерило трайна почва у нас. Все пак този вид транспорт е изгоден както за шофьора, така и за пътниците, а ние българите (или част от нас) като наследници на бай Ганьо имаме претенцията да знаем как да извличаме изгода от всяка ситуация. Честно казано, обаче дори Mitfahrgelegenheit да започне да се развива у нас, надали ще успее да предложи по-добра цена от БДЖ, просто защото дъното вече е стигнато. Транспортният сектор в България е под всякаква критика, особено като вземем предвид факта, че все още нямаме нито една изцяло построена автомагистрала. Наскоро стана ясно, че отсечката от Стара Загора до Нова Загора на магистрала "Тракия" се строи върху пепел, ама от подобни номера вече не мога да се изненадам. И докато наистина не се инвестира сериозно и последователно в инфраструктурата, в самите превозни средства и в качеството на транспортните услуги у нас, положението няма да се оправи. Алтернативата е за пореден път да се примирим със ситуацията, и когато се возим в мръсен и закъсняващ влак или караме по разбит път, просто да не се оплакваме.



*Буквално Mitfahrgelegenheit означава възможност за пътуване с някого.
 
**Mitfahrgelegenheit.de има сайтове още във Франция, Великобритания, Австрия, Швейцария, Италия, Испания, Полша и Гърция, а Mitfahrzentrale.de - във Франция и Великобритания.
 

ВКС потвърди: Атанас Зафиров представлява БСП

автор:Дума

visibility 406

Ще се явим на изборите с „БСП-Обединена левица"

автор:Дума

visibility 389

/ брой: 172

ВСС откри процедурата за избор на нов главен прокурор

автор:Дума

visibility 356

/ брой: 172

Цената на жп линията с България е нереално висока

автор:Дума

visibility 381

/ брой: 172

Лозари прибират червените сортове грозде със седмици по-рано

автор:Дума

visibility 345

/ брой: 172

Българите остават с най-ниската минимална заплата в ЕС

автор:Дума

visibility 350

/ брой: 172

В Румъния учениците ще оценяват учителите

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 172

ЕС не признава вота в Крим и Севастопол

автор:Дума

visibility 391

/ брой: 172

СИРИЗА свали доверие от партийния си лидер

автор:Дума

visibility 414

/ брой: 172

Льо Пен призова за референдум за имиграцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 172

Феноменално

автор:Ина Михайлова

visibility 1453

/ брой: 172

Порочен кръг

автор:Барбара Пейчинова

visibility 785

/ брой: 172

Църковно лицемерие

автор:Таня Глухчева

visibility 588

/ брой: 172

Много пари...за нищо

автор:Юлия Кулинска

visibility 551

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ