15 Ноември 2024петък03:52 ч.

Недостижимостта на идеала

Софийската опера играе два спектакъла на романтичната творба "Хофманови разкази", която Офенбах смята за делото на своя живот

/ брой: 18

автор:Вилиана Семерджиева

visibility 2120

"Хофманови разкази" от Жак Офенбах - операта, която препълваше залата на Националната опера и балет през изминалия сезон, ще се играе отново на 28 януари от 19 ч. и на 30 януари от 16 ч., научи ДУМА от Галина Минчева. Това рядко поставяно произведение на Офенбах (по либрето на Жюл Барбие и Мишел Каре) представя по различен начин създателя на модерната оперета, популярен преди всичко със заглавия като "Хубавата Елена", "Орфей в ада", "Рицарят Синята брада" и "Парижки живот".



Офенбах е от немско-еврейски произход с рождено име Якоб, роден е в Кьолн. Когато навършва 14 години, баща му го изпраща да учи музика в Париж и той остава там до края на живота си. Приема френското име Жак. Свири на чело, дирижира и композира. Не доживява премиерата на "Хофманови разкази", състояла се в Опера комик в Париж на 10 февруари 1881 г. Романтичната опера, която в края на живота си замисля по произведения на най-романтичния от немските романтици - Ернст Теодор Амадеус Хофман (1776-1822), съдържа не само негови теми и сюжети, но писателят е главно действащо лице. Мечтателите от приказките му са обединени в един герой, който през целия си живот търси своя идеал. Офенбах смята за дело на своя живот "Хофманови разкази" - това необикновено произведение, музикално превъплъщение на романтичната тема за недостижимостта на идеала и за призрачността на земното съществуване.
С почти всички свои произведения Офенбах е развличал публиката, а в последната си творба наред с това е достигнал и до драмата на самотата и разбитите илюзии, представена с романтична тъга, ирония и трагична гротеска. Композиторът разказва за последен път една мъдра, печална, но обаятелна музикална приказка, напомня режисьорът проф. Пламен Карталов, който щедро освобождава фантазията си и в този спектакъл. Диригент на двете представления е Велизар Генчев. Художник на декора е Любомир Йорданов, на костюмите - Даниела Йорданова. Участват Диана Василева, Цвета Сарамбелиева, Радостина Николаева, Соня Манчева, Росица Павлова-Инджева, Иванка Нинова, Костадин Андреев, Даниел Острецов, Мирослав Андреев, Светозар Рангелов, Стоил Георгиев, Слави Манов, Пламен Папазиков, Красимир Динев, Димитър Станчев, Александър Крунев, Ангел Христов, Кирил Хавезов, Емил Угринов, Благовеста Мекки-Цветкова.
Вторият спектакъл - на 30 януари, се посвещава на юбилея на сопраното Иванка Митева-Коралова, една от най-дългогодишните Мадам Бътерфлай в историята на българското оперно дело, по случай 100 години от рождението й, отбелязват от НОБ.
 

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ