Мнение
Приказка за страната на чудесата
Публичният контрол върху тръжните процедури е незаменим инструмент за противодействие на корупционните практики
/ брой: 120
"Глупаво е да се мисли, че всички хора са честни, но още по-глупаво е да се мисли, че честни хора въобще няма."
Джон Адамс (1735-1826 г.) - американски политически деец, президент на САЩ (1797-1801 г.)
Имало през девет земи в десета една държава, където корупцията била толкова рядко срещано животно, че единственият екземпляр бил държан в зоологическа градина. Да го разглежда мало и голямо и да се чуди и мае откъде се е взел.
Питали се българските управници, още се питат и много вероятно во веки веков ще си задават въпроса "Как ли се е случило така?"
Първо. Важна роля в държавата Антикорупция играе гражданското общество. Неправителствените организации са полезни субекти в борбата с това социално зло. Честа практика е на различни етапи от реализирането на държавни поръчки да бъдат привличани за съдействие най-подходящите организации от този род. Например, ако в страната съществуват сериозни организации на доставчиците или на инженерите-строители, има смисъл да бъде потърсено тяхното съдействие при изпълнение на пътни проекти. Техни представители могат да следят как се осъществява изборът и изпълнението на проекта, а също и да оценяват крайния резултат - завършен ли е проектът при съблюдаване на необходимите строителни норми, оказал ли се е икономически изгоден, отговаря ли на останалите изисквания на сключения договор между възложителя и изпълнителя.
В случай, че при местния или регионален университет има технологичен факултет, то неговите студенти биха могли да участват в мониторинга в рамките на преддипломна практика. На етапа на провеждането на търга и извършването на плащането е най-целесъобразно да бъдат привлечени за мониторинг неправителствени организации с антикорупционна насоченост, имащи опит в сферата на държавните поръчки (например местните отделения на Transparency International). Религиозни организации също биха могли да извършват контрол на тези етапи.
Като друг пример за участие на гражданското общество в организираното противодействие на корупционните практики могат да служат
пактовете за порядъчност
чиято структура беше разработена от Transparency International през 90-те години на миналия век. Този документ представлява сам по себе си официално съглашение между учреждението, осъществяващо държавната поръчка, и претендентите за договора. Всички участници в пакта се задължават "да се откажат от изплащане, предлагане, искане и получаване на подкупи, а също и от встъпване в сговор с конкуриращи претенденти, с цел получаване на поръчката, както на първоначалния етап на тръжната процедура, така и в хода на реализацията на проекта".
За надзор за изпълнението на такава взаимна договореност биват привлечени трети страни. По същество пактът за порядъчност в държавата Антикорупция е призван да гарантира както на претендентите за спечелване на търга, така и на държавните структури увереност в това, че никой от участниците не води двойна игра и че целият процес е наистина обективен и безпристрастен.
Ефективността на пакта за порядъчност зависи от това на какъв стадий от осъществяването на държавната поръчка той бива подписан. В идеалния вариант антикорупционните задължения е необходимо да бъдат приети още на етапа на планирането и да обхванат такива направления като проектиране, строителство, монтаж и експлоатация на обектите, без да се ограничават само с предварителния избор на претендентите, провеждането на тръжната процедура и сключването на договор. Ако пактът за порядъчност встъпва в действие още на началния етап от реализация на проекта и завършва чак след неговото приключване, това позволява да бъде обезпечен ефективен и регулярен контрол през времетраенето на целия процес.
Именно такъв пакт за порядъчност изиграва положителна роля през 2000 г., когато аржентинската община Морон провежда тръжна процедура за извозване и обработване на битови отпадъци с обща стойност 48 млн. щатски долара. Едно от условията на търга било подписването на пакт за порядъчност. Под него собственоръчно документирали съгласието си с клаузите му и четиримата участници в тръжната процедура. За нарушаване на условията на договора се предвиждали санкции в размер на 10 процента от неговата стойност, а също и забрана за участие в държавни тръжни процедури за срок от пет години. Изслушванията при обсъждането на тръжната документация и условията на договора били посетени от 500 души, които имали право да предлагат изменения в едни или други документи.
После тръжната документация била публикувана в интернет. Освен отстраняването на възможностите за корупция, пактът за порядъчност позволил да бъдат икономисани значителни средства: цената на сключения договор спаднала до 32 млн. щатски долара, вместо първоначално планираните 48 млн. щатски долара.
Пактът за порядъчност установява
еднакви за всички участници
правила на играта, гарантирайки на компаниите, че техните конкуренти няма да прибягват към подкупи. Държавата печели не само благодарение на повишаването на прозрачността и съкращаването на корупцията, но и заради повишаването на ефективността на държавните поръчки (покупки). По този начин икономическа изгода получава и правителството, и страната като цяло.
Неправителствените организации могат да играят важна роля в разясняването на вредата, нанасяна от корупцията, и за необходимостта от борба с нея. Например във Филипините е създадена структура под наименованието "Тръжно наблюдение инк." (ТНИ) за разясняване на организациите на гражданското общество, представителите на средствата за масова информация, политиците, държавните служители и цялото население преимуществата на ефективната некорумпирана система на държавните покупки, както и да разясняват предложенията си за промяна на законодателството с цел минимизиране на корупционните практики. ТНИ извършва и обучаващи семинари за неправителствените организации, планиращи да осъществяват мониторинг върху тръжните процедури в своите райони, за средствата за масова информация и за малките и средни предприятия, заинтересовани в получаването на държавни поръчки.
Второ. На фирмите, които биват уличени в нарушение на правилата за почтено съревнование, биват налагани тежки санкции. Например калифорнийската компания "Титан", работеща в сферата на оборудване за военното разузнаване и комуникациите, беше задължена да изплати глоба над 28 млрд. щатски долара поради това, че в нарушение на Закона за предотвратяване на корупционната практика в чужбина, приет от Конгреса на САЩ през 1977 г., е осъществявала необосновани плащания чрез посредници в полза на чиновници в Бенин и други азиатски държави.
Усъвършенстването на контрола
върху тръжните процедури за възлагане на държавни покупки и поръчки е от изключително значение поради огромния размер на средствата, които биват изразходвани чрез тези процедури. Например в Европейския съюз през 2002 г. съвкупният обем на държавните покупки (придобиване на стоки, поръчки и услуги и реализация на обществено значими проекти от държавните органи и предприятия), надминава 1 500 млрд. евро, тоест около 16 процента от тогавашния брутен вътрешен продукт на ЕС.
Според съвременните научни схващания, за противодействие на корупцията могат да бъдат използвани три подхода. Първият предполага запазване на статуквото, тоест да бъдат използвани съществуващите ресурси за установяване и санкциониране на корупционната практика. Вторият подход предвижда борба с корупцията на индивидуално ниво чрез увеличаване на ресурсите за откриване и наказване на противоправните действия. Накрая, третият подход е насочен към изменение на "структурните условия за съществуване на корупцията", например чрез отстраняване на недостатъците на бюрократичния апарат и привеждане на законодателството в съответствие с нуждите на обществото.
В държавата Антикорупция съчетават и трите.
Публичният контрол върху тръжните процедури е незаменим инструмент за противодействие на корупционните практики. Именно чрез него беше разкрито извършването на
твърде изобретателна измама
за заобикаляне на законовите положения за възлагане на държавни поръчки. В една община няколко компании и чиновници, участници в престъпна схема, се договорили с местен всекидневник в продължение на половин месец той да бъде отпечатван по два пъти на ден - като има обикновен и специален тираж. Съобщението за провеждането на определена тръжна процедура било публикувано в специалния, неголям тираж, който бил изцяло изкупуван от въпросните фирми. Специалният тираж създавал фалшива представа, че уж законът за публичното обнародване на съобщението за предстоящата тръжна процедура е спазен, но като резултат никоя друга компания, освен участниците в машинацията, не били информирани за възможността да подадат документи за тръжната процедура.
Според оценката на Transparency International, в света ежегодно се губят в резултат на подкупи и корупция в сферата на държавните поръчки не по-малко от 400 млрд. щатски долара, което повишава държавните разходи с 20-25 процента. Както съобщи Азиатската банка за развитие, в редица азиатски държави корупционните практики при държавните покупки водят до увеличаване на разходите за покупки на стоки или получаване на услуги от 20 до 100 процента.
Колкото е по-чиста съвестта, толкова е по-висока продажната й цена. И все пак има съвести, които не могат да бъдат купени.
*Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България