Пловдивската опера на 60 години
Културната институция чества юбилей с ново ръководство, премиери и концерти
/ брой: 275
Пловдивската опера чества своята 60-годишнина с поредица от концерти. Първият се състоя на 14 ноември, ден преди онзи 15 ноември, на който е изиграна "Продадена невеста" от Сметана и така е поставено същинското начало на Пловдивската (тогава народна) опера. В концерта взеха участие солисти на операта (Елена Чавдарова-Иса, Ивайло Михайлов) и гост-изпълнители (Ивайло Джуров, Евгения Ралчева, Линка Стоянова, Атанас Младенов) с хор и оркестър под диригентството на Диан Чобанов. Час и половина преди това беше представена и "Оцеляващата", документална книга, проследяваща 60-годишния път на операта. Предстоят още концерти, казва новата директорка на Пловдивската опера доц. Нина Найденова. Тя е постановчик на премиерните заглавия на "Мадам Бътерфлай" (9 и 15 ноември) и "Турандот" (27 ноември). Нейните постановки вече са имали свои премиери в Старозагорската и в Русенската опера, но в Пловдив те добиват нови характеристики с участието на пловдивските музиканти и артисти. "Мадам Бътерфлай" е играна за първи път на пловдивска сцена през 1955 г. с Райна Кошерска в главната роля, "Турандот" се поставя за първи път.
В новата постановка на "Мадам Бътерфлай" основните партии се изпълняват от пловдивските солисти Ивайло Михайлов (Пинкертон), Михаил Пулиев (Шарплес), Елена Чавдарова-Иса (Сузуки), в ролята на Чо Чо Сан гастролира Таня Иванова. В премиерното представление на "Турандот" Калаф ще бъде европейски известният български тенор Камен Чанев, който през октомври пя същата партия в Рим, ролята на китайската принцеса ще застъпи сопраното Елена Баръмова. Участват още Ивайло Джуров, Стоян Даскалов, Мариана Панова, Евгения Ралчева, Михаил Пулиев, Иван Кабамитов, Марк Фаулър, Георги Динев (последните трима в ролите на Пинг, Панг, Понг). Сценограф и на двата спектакъла е Борис Стойнов, художничка по костюмите - Цветанка Петкова-Стойнова. Хореографията е на Боряна Сечанова. Хорът, оркестърът и балетът са на Държавна опера Пловдив, участва и Хорът на пловдивските момчета "Стефка Благоева" с диригентка Милка Толедова.
Очевиден е стремежът на новото ръководство в лицето на директорката Нина Найденова и на Диан Чобанов - музикален директор, и Лучано ди Мартино - артдиректор, в оперната зала да се завърне широката публика, да се заинтересуват младите зрители. Режисьорката Нина Найденова търси по-съвременен и атрактивен прочит на двете Пучиниеви творби. Оказва се, че увлечението по немите американски филми, по техните любовни истории, е достигнало остров Хоншу и японската гейша е запленена от тях. Тя има своята американска мечта. Прожекционният апарат, ролките с филмови ленти, екранът с прожектираните на него кадри осъвременяват любовната трагедия, резултат от сблъсъка на две култури. В "Турандот" е заложено на зрелището, азиатската екзотика, на своего рода съспенс. Много добра реклама за спектакъла ще бъде хрумването "Зад кулисите на "Турандот". Тази разходка зад кулисите с посещение на гримьорните, запознанството с костюмите и декорите отблизо, плюс генералната репетиция, и всичко това на цена 6 и 8 лева, може да се окажат много печеливша тактика.
Хористите на Пловдивската опера, които преди три години, когато институцията беше застрашена от закриване, бяха в основата на апела и движението "Пловдив заслужава да има опера", днес работят с надеждата, че лошите дни са загърбени. Преодоляват се трудностите по усвояването на новата стара сцена и зала в Градския дом на културата "Борис Христов" и, както казват вече постановчиците, хорът, оркестърът, балетът и техническият екип напредват много в сближаването със залата и сцената. Продължилата повече от 6 години реконструкция на дома на културата направи по-лъскаво, в някаква степен по-комфортно, гледането на опера, но и създаде определени акустични проблеми, а първите редове в партера и на балкона е по-добре да се избягват от зрителите. Впрочем, на първия ред на балкона са обикновено официалните лица. Днес, разбира се, има много технологични възможности за подобряване на звука, а с осветлението се бяха справили още при първото представление на "Мадам Бътерфлай".
През декември и следващите месеци ни обещават "Руска зима" - под това наименование има цяла поредица от концерти, руска класика и участието на знаменити изпълнители. Очевидна е мобилизацията на ръководния екип, с любопитство очакваме резултатите.
На снимките:
"Турандот"
"Мадам Бътерфлай"