Децата ни прекарват по 3 часа на ден в социалните мрежи
Над 11 на сто признават, че са се чувствали жертва на онлайн тормоз
/ брой: 31
70,8 на сто от децата прекарват по 3 часа на ден в социалните мрежи, сочи проучване на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД)съвместно с Регионално управление на образованието в Пловдив и Българска академия за сигурност между близо 1000 ученици от 6, 7 и 8 клас в гр. Пловдив. Най- предпочитаната социална мрежа от децата е Тик ток, следванa от Инстаграм и Снапчат. Над 61% от анкетираните споделят, че ги използват повече от 5 пъти на ден. 31% отделят от деня си от 2 до 4 часа, за да са в мрежата.
Над 83 на сто от малчуганите знаят как и сами задават настройките за поверителност. Въпреки това на 32 на сто от тях са получавали покана за лична среща от непознати в интернет. На 20% са предлагани подаръци от напълно непознати. Близо 46 процента играят онлайн игри с непознати. Над 11 процента признават, че са се чувствали жертва на онлайн тормоз.
Анализът на проучванията на Българска академия за сигурност на проучванията, съвместно с ДАЗД, в последните три години с над 5000 ученици в градовете София, Варна и Пловдив, показва положителна тенденция в покачването на доверието на децата за споделяне с техните родители за преживяванията им в онлайн пространството.
Данните показват, че се наблюдава намаляване на случаите, в които децата са били в чат с нецензурна реч, както и на тези, в които са били жертви на обиди за начина, по който някой изглежда. Положителна е тенденцията, че намалява и броят на децата, които са попадали на снимки и видеа с неподходящо за тяхната възраст съдържание.
През миналата година ДАЗД стартира чат приложение към Националната телефонна линия за деца 116 111, за да може децата да имат още един вариант, който е и най-близък до начина им на комуникация, за да потърсят съвет, подкрепа или да съобщят за дете в риск. Част от дейностите включват развиване на дигитално-медийна грамотност на учениците в часовете и извънкласните дейности. В изпълнението на дейностите е заложена и работа с родителите, близките на децата и професионалистите, които работят с тях, така че самите те да имат познанията и необходимата информация за онлайн пространството и най-вече кибертормоза, за да защитят децата от рисковете в интернет.