Икономисти:
Бизнес средата в България е феодална
Държавата или някой местен господар прилагали избирателно права, които задължително трябва да бъдат спазвани
/ брой: 107
Тази феодална бизнес среда плаши инвеститорите и спъва държавата ни. Ние контактуваме с много външни инвеститори и се опитваме да ги привличаме чрез сделки по сливания и поглъщания, но факторите, които създават у нас неблагоприятна среда, са много. Това заяви Димитър Костадинов, управляващ партньор на "Ентреа Кепитъл", по време на форума "Шумът на парите".
Сред факторите, които спъват икономическия ръст, той посочи още демографската криза и застаряващото население, липсата на квалифицирани кадри, липсата на предсказуемост и нестабилността. Пазарът ни е привлекателен само заради евтината работна ръка, но това не е достатъчно и е нужна реформа.
За икономиста Георги Ганев първата основа реформа в България, без която нищо друго няма да потръгне, е реформата на съдебната система. Оказва се, че тези права, които трябва да бъдат спазвани и налагани от държавата, се прилагат избирателно, за някои важат, за други не, те се и тълкуват по най-различни начини. Поради това се изпразва съдържанието на понятието "правила" и се връщаме към феодализъм, където това какви права имаш и какво можеш да правиш се определя от някой господар, заяви Ганев. В такава среда няма как да има дългосрочен икономически растеж, допълва той.
Другите наложителни ключови реформи, свързани с човешкия капитал, са реформите в образованието, здравеопазването и трудовия пазар, посочва още Ганев.
Икономистът Георги Ангелов пък посочи, че за последните 20-30 години липсва голямо индустриално или химическо предприятие. "Тези, които бяха стари, си намериха място на пазара и работят. Проблемът е, че не можете да построите химически завод в България. Той ще е спрян или от местни и държавни власти, или от регулатори, протестиращи и др. Това, което е проблемно, са тежките процедури за големите индустриални предприятия. Те отнемат 10-15 години и никой не се наема да инвестира в тях - тук трябва да се поработи", казва Ангелов.
Според него и водещи икономисти перспективите сектори в икономиката най-общо могат да се разделят на две групи - експортно ориентирани и другите, които използват сравнителните предимства на страната ни.
Най-общо експортно ориентираните сектори са бързооборотни стоки - производство и преработка. Повечето компании обаче са с ниска добавъчна стойност, като изнасят суровини или материали. Хранително-вкусовата, леката промишленост и химическата промишленост доминират износа на страната ни, заяви Костадинов.
По отношение на втората група компании - тези, които се развиват на база на сравнителните предимства у нас, основно са от аутсорсинг индустрията. Оказа се, че когато говорим за пренос на данни, България действително е една от най-добре представените държави в Европа, смята Костадинов.