14 Ноември 2024четвъртък23:29 ч.

Авантюра или развитие?

По-добре да се забави просветният закон, но да се чуе най-сетне гласът на учителя при неговото изработване

/ брой: 23

visibility 2883

Александър Грозданов,
Федерация "Образование и наука"

    Измина почти десетилетие от началото на разработването на нов закон за просветата по времето на тройната коалиция. Проект, внесен в Народното събрание и останал там. Съдбата му бе последвана от проект на ГЕРБ, а също и от още два проекта на БСП при правителството на Орешарски, които дори не успяха да влязат в народното събрание. Сега отново са внесени два законопроекти, но не правителствени, а партийни - на БСП и на ГЕРБ. Засилената законотворческа активност предпоставя очаквания за добро бъдеще на родното образование и на идните поколения.
Но дали това не е само надежда със съмнителни основания в текстовете на законопроектите. Виждаме, че още докато текат обсъжданията в комисията по образование, в просветните среди тръгнаха протести и критики. Притесненията са, че не само не се решават съществуващите проблеми, а разпоредбите предизвикват нови, абсолютно ненужни затруднения, свързани със структурата на образователната система, с равния достъп и качеството на образованието, с ранното отпадане от училище, с мястото на учителя, квалификацията и кариерното му развитие, с начините за финансиране и изобщо с мотивацията на ученици и учители. 
    Четящият законопроектите се пита дали авторите им са чули гласа на българския учител, дали са прочели стотиците предложения и ако да - дали са ги разбрали. Едва ли! Националната федерация "Образование и наука", обединяваща учители, директори на училища и преподаватели във висши училища, е гражданска структура, която осъществи десетки срещи и дискусии, посветени на промените в образователното законодателство с учители, просветни дейци, синдикалисти, представители на родителски общности и работодатели от цялата страна. Участвахме и бяхме съорганизатори в семинари и конгреси на ISDUE -"педагогическия интернационал" на преподаватели от страни в Европейския съюз. Тези срещи ни окуражиха за разработване на идеи, различаващи се от традиционните, в стремежа към модернизация на средното ни образование. Водени сме от разбирането, че

образованието не е услуга, не е бизнес, а обществено благо

до което имат право на достъп всички граждани. Такива са българските национални образователни традиции и няма причина да бъдат отричани.
    Основна слабост на сегашната образователна система е унифицираната й структура, бедна на организационни форми. Принципът на "единството", разбиран като уеднаквяване, противоречи на многообразието на интереси, цели и възможности, носени в душите на стотиците хиляди деца и младежи. Явно не се разбира, че една образователна система е стабилна, когато предлага възможности за развитие на всекиго, а не се старае да го вкара в бюрократичния калъп на уравниловката. Може би именно (не)разбиране е причина за опитите да се смачкат едни от най-успешните български училища - математическите гимназии, с опита или изобщо да се зачеркнат, или да бъдат наричани с евфимистични названия, само и само, за да са част от "единството". Може би именно (не)разбирането на идеята за профилирано обучение е причина то да бъде отместено едва в последните два класа, като по този начин се поставя под съмнение ефективността на друга група доказали се училища - езиковите и хуманитарните гимназии. Може би и именно (не)разбирането е причина за ежегодните мъки при осъществяване на профилираното обучение по изкуствата - музика, хореография, изобразително изкуство. И не на последно място може би именно (не)разбирането

на нуждата от богатство и многообразие на формите

е една от причините за ранното отпадане от училище.  
 В тази връзка предлагаме свои виждания, които се надяваме да обогатят публикуваните проектозакони.
С оглед създаване на условия на пълен обхват на учениците в образователната система, отчитайки спецификите в техните интереси и способности, както и за да се противодейства на тенденцията за ранно отпадане от училище, предлагаме да се създадат професионални училища (или паралелки към основни и средни училища), в които да се обучават ученици от 6-8 клас или 9-10 клас. Целта на тези училища е придобиване на основно образование и професия (за 6-8 клас) или професия (за 9-10 клас). Освен в училища (общообразователни и професионални) подобни форми на обучение могат да се организират и към все още съществуващите междуучилищни центрове за професионално обучение, където има подходяща материална база. В тези училища или паралелки могат да бъдат обхванати ученици, които са в риск от отпадане. Очакваме, че завършилите ги ще имат по-големи шансове да се реализират и да не попадат в маргинални среди, където съществуването им е застрашено от морален регрес. Такива форми не са непознати за образователната ни система. Припомняме, че подобни на тях съществуваха преди време, когато процентът на отпадащите от училище бе под от 1%.
От години

съдбата на децата с увреждания

е обект на обществено внимание - къде от чувство на осъзната отговорност, къде от сълзливо умиление, а нерядко и с не съвсем чисти бизнес намерения. Не ще и дума, тези деца имат същите права на достъп до образование, както всички останали. Но дали това предпоставят законопроектите? Не съвсем или по-точно съвсем не! Идеите за закриване или за съществено ограничаване на помощните училища е основание да твърдим това. В тези училища се обучават стотици деца със средна и тежка форма на увреждане и обучението им в общообразователни училища е невъзможно. Там работят специалисти, каквито липсват в другите училища, методиките са различни, различен е дори интериорът (или поне трябва да е различен). Изключването на сегашните помощни училища от образователната система ще лиши от бъдеще стотици деца, а прокламираният "равен" достъп до образование би останал само като цинична формула на политиците за съсипания живот на тези български граждани. По същия начин може да се тълкува идеята в проектозакона на ГЕРБ за закриване на ресурсните центрове - в тях се грижат за деца с по-леки форми на увреждане, които се обучават в общообразователните училища и за които полагат грижи и специалисти, и учители.
С оглед демократизиране на образованието, равен достъп до качествено образование и съобразяване с потребностите на всеки гражданин предлагаме във всички училища да се въведе

в 8 клас да се въведе интензивно изучаване на чужд език и информационни технологии

По този начин ще отговорим на потребността българските граждани да владеят на добро функционално равнище поне един чужд език, както и да могат свободно да използват информационните технологии. Важни са и другите очаквани ефекти - обществото би се освободило от ежегодната истерия за постъпване в т.нар "елитни" училища, където интензивно се изучава чужд език, родителите биха се разтоварили от огромното финансово бреме на частните уроци, а за стреса при децата просто не е нужно да се коментира.
Необяснимо е защо в списъка на профилите липсва "Хореография". Вероятно по някакви енигматични бюрократични норми. Но този профил съществува в настоящето, той е жизнен и привлекателен начин за съхраняване на националните традиции сред децата и младежите. Възможно е някой да попита дали това е най-важното. Всичко е важно, всеки е важен. И когато детето е намерило удовлетворение на своя интерес в училище - престъпление е да го ограничаваме.
Категорично неприемливи и необосновани са

опитите за финансова подкрепа на частните училища

за сметка на публичните. Публичната образователна система е достатъчно многообразна, за да може да удовлетвори потребностите на всекиго. Същевременно правото на личен избор гарантира възможността за обучение извън нея - в частни училища и детски градини, където обучението е платено. Изборът е между двете форми - публична и частна. Те дават еднакви права, но функционират при различни условия - едната е безплатна по Конституция, а другата е платена. След като родителите са направили избора да насочат детето си в частно училище, те доброволно са приели условията там и са се отказали и от ограниченията и от привилегиите на публичното училище.  
Много са пожелателните разпоредби, разписани по отношение на квалификацията на кадрите. Нека да е ясно - българският учител би желал, но не може да си позволи да заплаща, за да поддържа квалификацията си. Наложително е в бъдещия закон да се запишат и конкретни изисквания за бюджетно финансирани квалификационни дейности. Предлагаме да се определи минимален брой от

160 учебни часа за 4-годишен период

Не по-малко важно е и да се прецени къде и кой да извършва квалификацията на учителите. Неразбираеми са идеите това да се вмени на някаква нова административна структура, при положение, че в МОН има дирекция със същия предмет на дейност. Разумно е да се използват ресурсите - методически и конкретно научни, на висшите училища, които разполагат с кадри и материална база, гарантиращи качество, каквото никоя друга структура (държавна или частна) не е в състояние да предостави. Пак в тази връзка, а и по повод на кариерното развитие, е добре да се осмисли позицията "учител-методист". Функциите на длъжността се свързват с методическа подкрепа на млади учители, както и за консултации, и взаимопомощ с колеги. Заемащите тази длъжност, изпълняват своите задължения като учители в училището, в което са на трудов договор, а методическите им функции са ангажирани в работата с учителите на общинско или градско равнище. Учителите-методисти нямат контролни функции и работят под ръководството на експертите по учебни предмети към съответните инспекторати по образование.
Функционирането на всяка социална система е предопределено от финансовата й обезпеченост. За изминалите няколко години

процентът за издръжка на образованието

се движеше непрекъснато - при правителствата на тройната коалиция и на Орешарски се повишаваше, а при правителствата на ГЕРБ намаляваше. Това непостоянство обрича на неуспех всеки опит за реформи. Федерацията "Образование и наука" предлага да се обсъди законова разпоредба, която да определи, че бюджетът за образование за всяка следваща година не може да бъде по-малък от предходната - като процент и като числово измерение. Само тогава могат да се правят верни разчети и да се поставят стратегически цели. В противен случай ще продължат реформените кривулици, предопределени от остатъчния принцип на финансиране.
Федерацията "Образование и наука" призовава за детайлно и сериозно обсъждане на законопроектите. Нека не се спекулира с мотива за недостатъчното време. Десет години изминаха, нека измине още година, но да се чуе гласът на българските учители, дори и да не звучи в очакваната от авторите тоналност. Българският учител най-добре знае какво е необходимо, знае как да се постигне. Призоваваме за отговорност и за защита на професионалната чест. Именно учителят, а не добре платени образователни авантюристи, ще посочи пътя и ще преведе по него бъдещите поколения. 
 

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ