Благодаря ви, млади български творци!
Световната премиера на мюзикъла "Малкият принц" от Емелина Горчева бе впечатляващо събитие в нашия музикален живот
/ брой: 111
Последният ден на месец май ще се запомни с впечатляващо музикално събитие, което се осъществи на сцената на Софийския музикален театър. То беше сътворено от тридесетина възпитаници на Вокалния факултет на Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" и с участието на няколко солисти, хора и оркестъра на Музикалния театър. "Главният виновник" за успеха на световната премиера на мюзикъла "Малкият принц" беше една млада, 28-годишна, и явно надарена музикално личност, с афинитет към музикално-сценичния жанр - композиторката Емелина Горчева. И, разбира се, останалият постановъчен екип начело с либретистката Йоанна Мирчева, диригента проф. д-р Ивайло Кринчев, режисьорката доц. д-р Виолета Горчева, хореографите д-р Радослав Радев и Румен Григоров, сценографите и костюмиерите Чавдар Чомаков и Михаела Занева.
Въпреки "студентския си статус" всички участници певци показаха не само отлична вокална школовка, но и професионално убедително сценично поведение. Те достойно защитиха репутацията на българската музикално-образователна система и конкретно на българската вокална школа, която се ползва с популярност по света наравно с италианската, руската, немската и френската певческа школа.
Рецензираното събитие не е инцидентно в близо 100-годишната Музикална академия. То представлява продължение на една положителна практика - понастоящем налагана като "новост" в българската образователна система - за многогодишно сътрудничество между нея и Сливенската опера, което нееднократно е доказвало своята взаимноизгодна целесъобразност.
По време на целия спектакъл от сцената струеше позитивна енергия, която се излъчваше от артистичната всеотдайност и ентусиазъм на младите артисти. Наблюдавайки искреността на техните сценични действия, през цялото време си мислех, че този спектакъл трябваше да бъде включен в културната програма на българското председателство на Европейския съвет. Той нагледно щеше да даде възможност на европейските политически лидери непосредствено да се убедят в истинската музикална надареност, притежавана от младите българи, които и понастоящем създават богатството на българската култура. Уви, това можеше да се случи, ако някой далновиден български ръководител поемеше "риска" да го предложи, а не да се върви по утъпкания път на шаблона...
За първи път чувах и виждах артистичните изяви на младите певци - дори не зная техните имена - и поради това не съм в състояние да правя по-комплексни оценки за техните постижения. Но спокойно мога да споделя, че всичките са много добре подготвени за резултатна професионална дейност, която им дава възможност "да полетят" към световните сцени. Главният извод от тази констатация е, че българската държава трябва да им създаде адекватни условия за продължаване на тяхното артистично развитие у нас, тъй като изпълнението на тази важна национална задача е възможно само от надарени индивиди и от съответните обществени условия!