Барабар Петко с мъжете
/ брой: 12
Мая ЙОВАНОВСКА
Преди ден стана известно, че Столичната община, контролирана от ГЕРБ, се готви да забрани, и то още от следващата зима, т.нар. цапащи автомобили да влизат в центъра през зимния сезон. Първоначално идеята на гербаджиите била ограничението да важи само за дните със силно запрашен въздух, но накрая се стигнало до предложение за наредба, в която да се определят нискоемисионни зони.
Зоните със забрани ще са историческият център на града и районът около него. Това с думи прости означава, че колите с двигатели по стандарт "Евро 1" и част от "Евро 2" няма да имат право да влизат в центъра на столицата през зимата. Да не забравяме за екостикерите, които започнаха да слагат по колите и които показват колко замърсява возилото.
Едва ли има разумен човек, който иска да диша мръсен въздух. Тези дни бе публикувана класация, която нареди София сред десетте столици с най-мръсен въздух в света. По данни на Световната здравна организация страната ни е на трето място в света по смъртност, причинена от замърсяването на въздуха. А газовете от автомобилите са един от най-големите замърсители.
Обаче!
Оказва се, че тези замърсяващи коли, които общината ще изгони от центъра, представляват 30 на сто от всички автомобили в града. А България е най-бедната държава в Европейския съюз и хората масово се возят на автомобили втора ръка. Половината от родния автопарк е на възраст над 20 години. В ЕС сме първенци по най-стар автопарк. Годишно у нас регистрираните нови коли до две години са под 2 процента. Проблемът е в бедността. Всеки би предпочел да кара нова кола, но малцина могат да си го позволят.
В Европа навсякъде рестрикциите вървят със стимули и данъчни облекчения. А у нас, заради липсата на облекчения, пак се засили купуването на стари автомобили. За да имат поне някакво возило, хората си дават парите за коли в лошо техническо състояние, чиято експлоатация след това директно се отразява на чистотата на въздуха. И, разбира се, на безопасността на движението. Имаше предложение за 12 хиляди лева помощ от държавата при закупуване на електромобил, но това е опция само за богатите. Но и те не щат. Щото къде са обещаваните зарядни станции?
Сега общината се кани да изгони от центъра една трета от автомобилите. Дори имаше предложения за глоби до 1000 лева при нарушение. Само да припомним на общината, че тези собственици също плащат данъци, и то не малки. Но за да се подреди Йорданка Фандъкова барабар Петко с мъжете, се вземат на хартия решения, които ще създадат сериозни проблеми на хората. Но въздухът няма да стане по-чист. Нито българите ще започнат да си купуват нови коли.