14 Ноември 2024четвъртък13:21 ч.

Палитра

В градините на Мими Добрева

32 пейзажа в техниката гваш върху хартия са подредени в столичната галерия "Астри"

/ брой: 28

автор:Вихра Пешева

visibility 8204

Вихра ПЕШЕВА


Винаги съм се удивявала при срещите си с Мими Добрева, как изпод ръката на тази толкова премерена, овладяна, фина жена избуяват тези мощни, поглъщащи като тропическа растителност картини? Общата им озареност обаче е очевидна.

Напоследък осъзнах Мими Добрева не само като художник. Неотдавна на "Шипка" 6 завърши една забележителна изложба - Випуск 77-78 на НХА на проф. Добри Добрев. Голяма част от удоволствието и паметта, породени от тази изложба, дължим на работата на Мими по организирането й. В този, цитирам, легендарен клас, са били заедно Ангел Васев, Андрей Даниел, Антоний Григоров, Валентин Колев, Васил Милчев, Каталина Милева, Матти Кариула, Милко Божков, Мими Добрева, Никола Стефанов, Николай Иванов, Николай Каранфилов, Стефан Стоянов, Стефан Янев, Стефанка Стойчева, Стефка Аройо, Яшарали Тахиров...! 

Разказвам всичко това заради знанието, което помага в разбирането на света. В случая - на художника. Защото, в крайна сметка, пресечната точка между него и зрителя е картината; художникът търси познание за себе си и света чрез собственото си произведение, както и зрителят го намира там.

Тази изложба, изцяло с произведения в техниката на гваш върху хартия, е втората в творчеството на Мими Добрева. Изобщо, това е рядко показвана техника и е ценно да бъде видяна. Подбрани са 32 пейзажа малък или среден формат, правени в последните години. Самият гваш е доста подобен на температа, но с различен свързвател, даващ възможност на цвета да остане свеж и сочен. Изисква особена техничност в работата, концентрация и същевременно освободеност. Гвашовете са правени от натура, няма измислица в пейзажа, но отношението на автора към цвета е особено, аналитично и в голяма степен фовистично. Изчистената достоверност на пейзажа и интензивният тон правят картините по-скоро регистри на състояния, чувства, стремежи, разбирания, послания за Света като цяло. Цветът тук е особена форма за познание на действителността. Впоследствие някои от показаните в тази изложба картини са разработени в техниката на маслената живопис и са ставали части от други изложби или артистични изяви на Мими Добрева.

Някои от пейзажите са правени в сърцето на самата природа, но голяма част от тях са хуманистичен регистър на пейзажа в един реален градски квартал. Поглед от балкона или зад блока, в междублоковите пространства, поглед в двора на оцеляла къща. Отношението обаче е аналогично - натурата е изчистена от излишното, цветът е пречистен от видяната, усетената или желаната хармония и красота.

И погледът почива. Въздъхваме дълбоко, а съзнанието поема от пресечната точка нататък... 

Ето какво пише Мими Добрева по повод изложбата си:

"Разглеждам пейзажа така, както, когато се запознавам с някого - разглеждам лицето му, срещам погледа, усещам здрависването и енергията му, чувам гласа и тембъра му, после думите; става ми интересно или не, искам да продължа познанството или не... Интуицията ме предпазва от излишно общуване или пък посочва кое в човека отсреща, респективно в пейзажа срещу мен и около мен, е за мен!

Рисуването с гваш на място в натурата за мен е опознавателно, релаксиращо; това е пътешествие, в което усещам и изследвам (стремя се непреднамерено) подредбата и интригата във формите, опитвам се да разбера съотношенията в цветността. Времето при рисуване на пленер е ограничено заради промяната на светлината. Техниката и особеностите на гваша ми дават възможност бързо да покривам, да изграждам формата и цветните съотношения. 

И така, постепенно потъвайки в спецификата на гледката, при съответното осветление, като че се опитомяваме взаимно с нея и тя става "моето място". Понякога това става по-лесно, понякога  не! В някои от тези рисунки откривам потенциал за продължение в направа на картина върху платно, със спецификата и възможностите на маслената техника. 

И заради това, и заради усещането ми за свободно пребиваване в пространството на гледката, обичам това преживяване-пътешествие: рисуване с гваш на място в натурата на пейзажа!"

Мими Добрева е родена през 1953 г. в град Попово. Завършва НХА през 1977 г. в класа на проф. Добри Добрев. Има 16 самостоятелни изложби, както и много участия в артистични проекти в България, Германия, Унгария, Хърватска.

Носителка е на Награда за живопис на ОХИ, Кюстендил, 1993 г.; Награда за живопис в "Салон 2011", София; Наградата за живопис в регионалния конкурс в София на "Алианц България", 2014; наградата на СБХ "Citе Internationale des Arts"- Париж, 1993 г.

Нейни произведения са в колекциите на НХГ, СГХГ, градските галерии в Габрово, Смолян, Монтана, Пазарджик, Добрич, Кюстендил, както и в множество частни сбирки в България, Великобритания, Белгия, Унгария, САЩ и Япония.

----

Изложбата на Мими Добрева "Градини" може да бъде разгледана до 25 февруари в столичната галерия "Астри" (ул. "Цар Самуил" 34). Текстът е предоставен от галеристката Вихра Пешева.

ГЕРБ съгласни с левицата за отлагане на скъпия ток

автор:Дума

visibility 153

/ брой: 218

Синдикатите са против промени в механизма за минималната заплата

автор:Дума

visibility 159

/ брой: 218

Средната заплата в София е 3128 лв., а в Смолян - под 1600 лв.

автор:Дума

visibility 160

/ брой: 218

Не се поддавам на натиск, без значение откъде идва

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 218

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 161

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 151

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 150

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 144

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 143

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 112

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 146

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 149

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 137

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 172

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ