14 Ноември 2024четвъртък23:32 ч.

Портрет на Левски на боклука - типичен пример за българския нихилизъм

Мнение

Пословичната сервилност на политическата класа

Справедливост е възможно да бъде установена, само ако самият народ си я осигури

/ брой: 42

автор:Славчо Кънчев

visibility 2215

Славчо КЪНЧЕВ*


"Трябва и ние да клъвнем по нещо - казва бай Ганьо, - току-тъй на сухо патриотизъм - бош лаф."

Алеко Константинов (1863-1897), "Бай Ганьо"

Важна предпоставка за изграждането на основните елементи на несъпротивителна сервилност у мнозина представители на политическата прослойка у нас е, че България е единствената държава на Балканския полуостров, победена в четири войни през ХХ век - Междусъюзническата, Първата световна, Втората световна и Студената война. След всяко историческо поражение България е принуждавана със сила или под недвусмислена заплаха да приеме съответните условия на победителите, като политическите елити или (псевдо)елити са лишавани от позициите им, а структурите на държавност в една или друга степен са разрушавани, за да бъдат заместени с нови.

Тези радикални обществено-политически трансформации демонстрират многопосочни резултати, но всички те са с негативни последствия за България.

Установената цикличност в историческите процеси 

съдържа в себе си външна принуда както при налагането на поредния социално-политически-икономически модел, така и при неговото разрушаване. Това води до тежки последствия за стопанството. През 1944 г. обвързаността на нашата страна с Германия е в толкова висока степен, че с Третия райх се реализират 72,2% от вноса и 87,8% от износа на Царство България. Подобна е системата за обвързаност със СССР и другите социалистически държави преди 1989 г. Делът на българския износ за Съветския съюз е около 60%, а на вноса - между 50 и 60%. Общо през 1989 г. 84% от износа и 73,7% от вноса са за и от социалистическите страни. Както незаобиколимо свидетелства историята, при такъв модел на икономическо коопериране геополитическото поражение и обществено-политическият катаклизъм у съответната голяма сила се превръщат в съответното поражение и довеждат до катастрофални икономически последствия и за българската икономика.

Историята на нашето Отечество след Освобождението категорично свидетелства, че държавническите решения много рядко са били адекватни на интересите на България, защото почти винаги са били взимани под натиск отвън, отразявали са сблъсъка на влиянието както директно по дипломатически и други канали на Великите сили, така и действията на съответните "пети колони" в политическото пространство.

Националните катастрофи, сполетели България в модерната й история, се оказаха благоприятна почва за появата на национален нихилизъм. Той представлява умонастроение, водещо до поведенчески изяви, дефинирани като отрицание на обществените културни ценности, идеали, концепции, норми на живот и пр. Именно те определят специфичната духовна нагласа на националната общност.

Националният нихилизъм 

не е априори предопределен за една или друга нация. Но в историческата съдба на някои нации се появяват и повтарят по-често причините, които пораждат това състояние на националния дух. За българската нация те са:

- дългото историческо време, прекарано под чуждо владичество;

- честата смяна на резките преходи в националната политика на управленските малцинства;

- постоянно редуващи се национални кризи и катастрофи;

- предопределеността на решаването на българския национален въпрос от чужди (велики) сили;

- прекомерното подражателство, несъобразено с националната специфика, при реализацията на привнесени отвън обществено-политически модели.

Резултатите от въздействието на предпоставките за появата на националния ни нихилизъм са дълбоко негативни: чувство за малоценност ("Каквото решат големите" - Бойко Борисов); стремеж да бъдат приписвани на другите нации достойнства, каквито те не притежават или поне не в степента, с която биват сродени; самоунижение и прекален критицизъм по отношение на собствените достойнства. Качества, които са се превърнали в трайни особености на българския национален дух. Самокритичността нерядко преминава отвъд обективната необходимост и се превръща в мазохистично аутодафе.

Двуичният код "плюс" и "минус" е катастрофален при оценките за миналото. Той често се проявява в прилагания принцип на обратността, в основата на който лежи тоталното отрицание на всичко, свързано с миналото. Зачертаването на миналото е активен източник за нихилизъм, породен от прекомерната политическа обремененост на оценките на важни събития и личности с огромно значение за историческата ни съдба.

Непосредствено след Втората световна война сферата на държавното управление от предишния период е заклеймена със стигмата на най-тежки обвинения и квалификации. След 1989 г. всичко създадено като концепция за управленски действия през 45-те години поради това е отречено и обругано. В публичното пространство избухват гейзери от обвинения в национално предателство, довеждане до национална катастрофа, расова дискриминация и геноцид, корупция и престъпност. Само политическата принадлежност на адресатите диаметрално си разменя местата, също и обвиняемите и обвинителите. По същия начин съдържането на термините "фобство" и "филство" по отношение на "по-големия брат" и новите ментори се сменят взаимно с употребата им спрямо предишния. И само небето е границата на апологията и на словоблудството.

Социалните катаклизми 

неминуемо имат своето отражение и в индивидуален план. Стереотипи на поведение, оценявани в даден исторически период като позитивни за общественото статукво (поне от управляващото малцинство), после биват тотално отхвърляни. Носителите им са стигматизирани, като изявените сред тях търпят реални санкции, нерядко с трагични последици (Народния съд след 9 септември 1944 г.; предприетата след 10 ноември 1989 г. лустрация спрямо щата в службите за сигурност преди тази дата). Изразходва се много социална енергия за масовото адаптиране към съответната нова ценностна система. При този процес ренегатството не само не бива  заклеймявано, а напротив - носи осезаеми облаги. Бойко Борисов съвсем не е единственият бивш член на БКП, извършил скок-подскок през моралната ограда и озовал се върху територията на презираното ренегатство. Ето как обществото губи своите традиционни ценностни ориентири.

Тоталното отричане на предходните периоди поражда хаотични процеси в цялата сфера на обществените науки. Идеологическите критерии претърпяват радикална, понякога и на 180 градуса, промяна. Това е благоприятна почва за извличане на дивиденти от индивидите с нагаждачески нагласи спрямо новоустановената господстваща идеология, породила съответното обществено-политическо статукво.

Сблъсъкът на интересите 

на външните сили върху територията на България, реализиран посредством "агентите на влияние", които изразяват външната зависимост, поражда непрекъснато напрежения в политическото пространство. Към тях се присъединяват и интересантите, които се стремят да синхронизират собствените си амбиции за задоволяване на материалните си и/или психологически интереси с конкретните геополитически щения на дадена външна сила.

Родоотстъпващите и майкопродавците експлоатират готови пропагандни платформи на "фобии" и "филии", на "прозападни" или "проевразийски" клишета. Като се опитват да поддържат бонтон във фабулата за търговията им с бъднините на България. Несъмнено загубите при тази търговия се социализират, т.е. заплащат се от всички български граждани, а печалбите се приватизират (до време!) от безродниците и майкопродавците.

Поредната трагикомедия със слагачески сюжет, например, беше по казуса "съдия Андон Миталов".

Как би могло да се противодейства на тази утвърдена, вредноносна за българските граждани, традиция сред политическата прослойка?

Възможността е скрита сред затрудненията. Необходимо е българските граждани да установят контрол върху сферата на държавното управление. И не им се налага да откриват велосипеда за втори път!

Налице е достатъчно многопосочен чуждестранен опит: промените в конституцията да бъдат правени единствено посредством национален референдум; отзоваване на лица, заемащи изборни длъжности преди изтичане на мандата; мажоритарен избор на народните представители, на висшите магистрати и на членовете на Министерския съвет, които е необходимо преди това да бъдат одобрени за членове на парламента, и пр.

Справедливост за българския народ е възможно да бъде установена, само ако самият той си я осигури. По мирен път или със сила!

* Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България

 

 

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ