15 Ноември 2024петък09:29 ч.

Отвъд дълбините на Лим

Звездната категоризация на училищните автобуси е белег за лукс, не е гаранция за сигурността на пътуванията, смятат автомобилни превозвачи

/ брой: 128

автор:Янко Долапчиев

visibility 4626

Шумен скандал ознаменува обсъждането на промените в Закона за автомобилните превози в Транспортната комисия към НС миналия месец. На нейното заседание ГЕРБ и "Атака" гласуваха задължителната категоризация на автобусите с деца и забраната за нощни пътувания да отпаднат - ограничения, въведени след трагедията, когато на 4 април 2004 г. във водите на Лим се удавиха 12 българчета. Най-активни в протестите бяха от Синята коалиция. Ваньо Шарков размахваше снимки с потъналия автобус, говореше за "гнусен лобизъм", че вносителите нямали свян пред паметта на загиналите деца.
Министърът на транспорта Александър Цветков тутакси свири отбой и заяви, че вече не държи на поправките, отричайки всякакъв лобизъм. Но не изключи възможността предложението все пак да влезе в закона. Скандалът принуди Бойко Борисов да му разпореди да изтегли от комисията спорните текстове. Попадането им в проектозакона за него били "саботаж" и "типичен пример как ниските (чиновници-б.р.) нива се подавали на лобистки интереси". Не отговори на въпроса обаче как проектът е минал през Министерския съвет? Виновните щели да понесат последствията, но те не били сред депутатите.

Сух след порой

Е, опра пешкира служителката от министерството на транспорта Спаска Андреева - чиновничка, нямаща нищо общо с поправките, но пък назначена от предишния министър. Изкупителната жертва бе налице, властта бе невинна.
Всъщност, ако се говори за лобизъм, той е в опита да се легализират нощните пътувания с ученици. От тях са облагодетелствани туроператорите, защото се сваля цената на офертите.
Ние сме срещу нощни пътувания. Проблемите със сигурността обаче няма да се решат с оставането на "звездите", твърдят от превозваческия бранш. Със или без тях автобусите возят хора. Това, че изискването засяга само школските бусове, не гарантира на никого живота - казва Георги Милошев - управител на фирма "Ваканция" и издател на сп. "Автобуси и микробуси".
Малко преди да бъдат изготвени промените, от министерството на транспорта се съгласили да чуят мнението на бранша, ако той организира кръгла маса - познатото хапче за всички нашенски болести. Националното сдружение на превозвачите обаче я било правило два месеца по-рано; никой от министерството тогава не си направил труда да ги посети. Това обаче не попречи на вносителя министър Цветков да се похвали, че всичко било съгласувано с браншовите организации.

Звездна сигурност

Въпросът за категоризацията се поставя от над 20 години - казва Иван Ангелов - председател на браншовия Съюз за стопанска инициатива в транспорта и собственик на "Ихтиман транс". Преди бе решено, че вече не е необходимо да се мери разстоянието между седалките, тъй като автобусите са европейски и отговарят на тези изисквания, казва той. Може ли звездната категоризация да бъде гаранция за безопасност и техническо състояние на автобусите? Не, е твърдото становище на бранша. Красимир Лалов - зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи, го обяснява с категоризирането "на око". Наистина има изискване за наличие на ABS (система против блокиране на спирачките - б.р.), но освен да се установи, системата трябва и да работи, казва той. Той допълва, че е най-добре звездите да са мерило за категорията на хотелите. Отговорността на училищните настоятелства и ръководства е колко луксозно да пътуват децата. Но всички в България трябва да пътуват сигурно - допълва Красимир Лалов. Председателят на варненския клон на Националния съюз на превозвачите Атанас Чапкънов смята, че наличието на тоалетна, телевизор, бар за студени напитки съвсем не означава сигурност на пътя.

Премълчани въпроси

Приоритет за изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е засиленият контрол върху техническите прегледи - фиктивните създават предпоставките за катастрофи с жертви. Къде са обаче крайпътният контрол, механиците, които да подписват пътния лист, оборудваните сервизи със специалисти, а не със самоуки майстори, професионалното образование? На 31 март министърът на транспорта Александър Цветков съобщи, че след двумесечна проверка били засечени над 100 неизправни училищни автобуса. Той дори демонстрира пред ученици и журналисти изправността на автобуси, проверявани по време на кампанията, назована оптимистично "Сигурност за нашите деца". През проверката преминали 1200 училищни автобуса, спрели от движение - 10, на 109 съставили актове. За да не бъдат допуснати отклонения от сигурността на превозите на децата, се подготвяли нови изисквания. В Наредба 33 щяло да бъде записано кой и как може да вози деца, възрастта на автобусите, колко пъти годишно да бъдат проверявани.
Георги Милошев обаче твърди, че в България се движат над 4000 училищни автобуса със звезди. Красимир Лалов казва, че 2000 автобуса и 20 000 камиона са регистрирани на граждански лица, не на фирми. Това правело невъзможна техническата им поддръжка и редовната проверка на безопасността, защото не се водят на отчет в автомобилната администрация. Според него тези бусове не могат да имат лиценз за превоз на пътници и са в сивия сектор. Той може да се изчисти чрез стриктен технически контрол, но и след допълнителни мерки, смятат от националното сдружение. Проблемът не се свежда до спестяване на 200 лв. - таксата за преглед за категоризация на един автобус. Красимир Лалов допълва, че не възприема позицията на депутати и на хора от Министерството на транспорта, които веднъж са "за" премахване на категоризацията, друг път са "за" оставането й. Не трябва да се спекулира с трагедията от Лим, да се травмира обществото, за да се прокара нещо, което е в полза на някому, а да се търсят професионални решения - смята зам.-председателят на сдружението на превозвачите.

Опитът на другите

За училищните бусове в Европа няма категоризация като нашата, твърди Георги Милошев и сочи за пример Австрия. В Белгия категоризацията определя лукса, съответно цената на пътуването. Германските автомобилостроители присъждат на рейсовете си от 2 до 4 звезди, след това не подлежат на нови проверки (70 на сто от автобусния парк у нас е от немски рейсове - нови и втора ръка). В заводите категорията обаче се дава въз основа на технически показатели, не на око. Луксозните автобуси за туристи и у нас не подлежат на категоризация. Най-скъпата машина е автобусът на футболистите на "Левски", струва 400 хил. евро, но няма звезди.
Атанас Чапкънов - председател на УС на варненския клон на Националния съюз на превозвачите, обяснява, че от години браншът чака министърът на здравеопазването да напише наредба, която да регламентира медицинските прегледи на шофьора преди пътуване. Малките фирми с 1-2 автобуса били без сервизи и медицински пунктове, работели в сивата икономика и подбивали цените на превозите. Защото държавните институции им го позволяват - твърди Атанас Чапкънов. Абсурдно е, че категоризацията със звезди се управлява от наредбата от Агенцията по туризъм, сега в МИТ, а техническото състояние се следи от Закона за автомобилните превози. Заради поделения контрол между ДАИ и КАТ двете институции се оправдават взаимно, че пълномощията им за проверки стигали само донякъде.

Реален контрол

За да го има на пътя, е необходимо да се обединят усилията на КАТ, на ДАИ, на приходната агенция, на стопанска полиция, смятат превозвачите. Георги Милошев предлага браншът, а не чиновниците, да напише наредба за превоз на учащи се до 19 години. Пет години вече обаче се бави Законът за браншовите организации, защото всяко лоби към всеки бранш дърпа чергата към себе си.
Транспортът е в ръцете на истинското частно предприемачество, в него се влагат много средства - автобус струва 200-250 хил. евро, а трябва да возим за стотинки, казва Иван Ангелов - председател на браншовия Съюз за стопанска инициатива в транспорта. Сравнява - в Европа 1 км пробег струва 3,5 евро, у нас 0,5-0,75 евро, а сигурността е функция на инвестициите.

За конкурента БДЖ

Закриват болници и училища, а наливат пари в БДЖ, коментира миналогодишната държавната помощ от 72 млн. лв. за железниците Георги Милошев в отговор на обвиненията, че автобусите отнемали пътниците им. Иван Ангелов открива оцеляването на бранша в доброто му управление и в предлаганите качествени и редовни услуги. В железниците "само си разменят шапките и не могат да си свършат работата", е коментарът му. Разказва случай, когато по линията София - Ихтиман видял циганите да откупуват от кондуктора пътуването си срещу 50 ст., при това в присъствие на началник-влака и на транспортния полицай.

Иван Ангелов - председател на Съюза за стопанска инициатива в транспорта :


Транспортът е опасна рана в икономиката ни. В ЕС губещите превози се субсидират, у нас миналата година спряха парите ни, без да знаем защо. Знам около 40 фирми, обслужващи държавни дружества, които не могат да си вземат ДДС с месеци. В същото време са задължени да внесат данък, който още не са получили. Премиерът каза: Ще сменям виновните за исканите промени! Бранша ли ще смени? В крайна сметка смени една женица от министерството. Ако купя автобус за 300 хил. лв., на втората година банката ще ми го вземе, защото лихвата по кредита е 18%. В Унгария, щом ще се използва за социални нужди, е 6%. Голяма грешка бе и закриването на завода за автобуси в Ботевград, можеше да имаме свое производство.

Мая Хараланова - "Хари 3", Силистра:


Автобус, дори и на 20 години да е, получава една звезда, стига да има микрофон; щом вместо перденца има щори, ще получи също по-висока категория. За да категоризирам автобус, трябва да измина 150 км до Варна, и то по тримесечен график. Кой ми плаща разходите за гориво плюс 200 лв. такса за всеки един? А автобусът ми още е с найлоновите калъфи върху седалките.

Спаска Андреева - уволнена от ИА "Автомобилна администрация":


Не съм се срещала с бранша и не съм участвала в обсъждането на поправките. По стечение на обстоятелствата, името ми гръмна в държавата, окаляха го, очерниха професионализма ми и оттук насетне целта ми е да го изчистя. Подадох си оставката в министерството на транспорта, защото ми я поискаха. По отношение на лобизма смятам, че категоризацията е "гнусен лобизъм". Защото, когато е правена поправката, никой не е разсъждавал върху безопасността на децата. Днес изказванията се въртят най-вече около таксата от 200 лв. Важно е обаче регламентирането на ясни правила, а не парите.


 

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ