22 Декември 2025понеделник19:07 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Равносметка

Депутатите от "БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА" за работата в НС и битките на социалистите

/ брой: 240

автор:Дума

visibility 1190

ДУМА се обърна към депутатите от "БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА" с три въпроса:

1. Каква беше вашата кауза и мисия като депутат от ПГ на БСП - ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА?

2. Кои свои идеи и политики реализирахте в 51-вото Народно събрание?

3. Какво не успяхте да постигнете , за което ще продължите да се борите?



Драгомир Стойнев:

1. Влязохме в 51-вото Народно събрание с ясното съзнание, че най-важното е да извадим страната от спиралата на избори след избори, в която бяхме влезли, да постигнем стабилност, предвидимост и спокойствие за народа ни. Наша цел беше и да работим за постигането на една по-справедлива и социална държава, която се грижи за всички български граждани, особено за уязвимите групи, които бяха забравени в последните години.
Моя лична кауза бе и запазването на енергийната независимост на страната ни, запазването и развитието на ядрената ни енергетика.

2. Годината беше натоварена и водихме много битки. Ако трябва да се открои на преден план нещо, това ще е спасяването от продажба на реакторите на АЕЦ „Белене” и по този начин възможността проектът да бъде продължен. Всичко друго би било предателство към българския национален интерес. Ние дълги години се борим за развитието на този проект и няма да се откажем от него.
Разбира се, няма как да не споменем и трудния избор на председател на НС, за да може да заработи парламентът, защитата на швейцарското правило за всички пенсионери, запазване на механизма за определяне на минималната работна заплата, който ние въведохме.

3. Както и досега, няма да отстъпя от нито един приоритет на БСП и ангажимент, който сме поели към всички лявомислещи хора у нас. Немалка част постигнахме,  за останалото ще продължим да се борим с всички възможни средства. Следващата година ще ни се наложи да се борим отново за всички социални придобивки и политики, които бяха заложени в държавния бюджет за 2026 г., но не се осъществиха заради приемането на удължен закон.


Атанас Атанасов


1. Моята кауза като народен представител беше проста и ясна - борба с неравенствата. България е сред държавите с най-големи разлики между богати и бедни, а това не е случайност, а резултат от политики. Мисията ми беше да отстоявам държава, която защитава хората на труда, възрастните, младите семейства и уязвимите, а не силните и монополите. За мен левицата има смисъл само ако е гласът на онези, които трудно се справят с растящите цени, ниските доходи и несигурността. През цялата тази година, в която съм народен представител, не съм отказал нито една покана за среща и разговор с нито една наша организация, независимо в коя част на България е. Обиколих района, от който съм избиран няколко пъти, бях на срещи със социалистите в Русе, Благоевград, Перник и още много други места, ще продължа да го правя и след края на това народно събрание, защото смятам, че правилните решения се взимат само след диалог и при „чуване“ на нашите членове и симпатизанти.

2. На първо място, успях да прокарам и да бъде приета в зала промяна в Закона за платежните услуги и платежните системи, с която до десет тегления месечно от банкомат или ПОС на обслужващата банка вече са без такси. Тази мярка защитава пенсионери, студенти, стипендианти и хора, които получават заплати, помощи и обезщетения по тези сметки. По мое предложение първоначално заложеният лимит от три безплатни тегления беше увеличен на десет, след като стана ясно, че това отговаря на реалните нужди на хората. Успяхме да наложим социалните теми в центъра на политическия дневен ред и никак не е случайно, че точно работодателите започнаха първи да протестират и да подпомагат протестите, които се случиха впоследствие. Внесохме първи законопроект срещу ценовия произвол - включително законодателни предложения за ограничаване на надценките на основни храни, защото не е нормално хлябът и млякото да стават лукс. Настоявах за повече правомощия на КЗК, защото държавата категорично трябва да се намеси, когато пазарът не работи в интерес на гражданите. Това е смисълът на социалната държава.

3. Не успяхме да доведем докрай всички мерки срещу дълбоките социални и икономически неравенства. Съпротивата срещу по-силната роля на държавата все още е голяма. Видяхте какво се случи, когато заговорихме за по-високи данъци за бизнеса и за въвеждане на прогресивно данъчно облагане. Всичко това, в комбинация с внушенията и насаждането на страх около влизането на България в Еврозоната, показа колко трудно е да се говори за справедливост, когато срещу теб стоят силни икономически интереси.
Вместо честен дебат за защита на доходите и цените, се създаваха страх и несигурност сред хората. Именно затова продължавам със срещите и разговорите със социалистите по места и с гражданите в цялата страна, за да водим открит разговор за по-справедлива данъчна система, за активна роля на държавата в защита на доходите и потребителите и за силен социален щит, така че нито влизането в Еврозоната, нито икономическите промени да бъдат платени от работещите хора, пенсионерите и уязвимите групи.


Биляна Иванова 

1. Две са каузите, заради които основно влязох в НС. Важните въпроси за Русе и областта да станат част от дневния ред на държавната власт, тъй като с години нашият регион беше пренебрегван от редица правителства. Днес мога да кажа, че Русе вече намира своето достойно място в държавната политика и проблемите му започват да намират своите решения. 
Втората ми кауза като юрист беше качеството на законодателството. В последните години наблюдаваме хаотично приемане на закони, които стремейки се да решат един проблем създаваха по два (минимум) нови. Надявам се, че със законодателните инициативи, в които участвах, успяхме да направим промени, които да са едновременно смислени и качествено да подобрят живота на хората.

2. Щастлива съм, че бяха приети предложенията ми, свързани с електрическите тротинетки и в резултат на работата на редица народни представители и експерти, днес уредбата на този вид превозни средства е значително по-детайлна и качествена. Това ще позволи по-безопасното им придвижване и по-бързото установяване на нарушителите, когато водачите им не спазват закона. Вече и първите местни наредби, свързани с регистрацията на електрическите тротинетки, са факт (само преди дни такава беше приета от Русенския общински съвет). 
Втората законодателна инициатива, на която искам да обърна внимание, са приетите преди няколко дни изменения в Семейния кодекс. С тях, от една страна, постигнахме баланс при уреждането на възможността за съвместно упражняване на родителските права от двамата родители при развод, а от друга - запълнихме "дупка" в закона, която беше създадена с последните изменения от 2023 г.

3. За съжаление, няма да успея да завърша промените в административните наказания, които бях започнала да разработвам съвместно с експерти в областта. В редица случаи, колкото и да се увеличава размерът на глобите, броят на нарушения остава изключително висок. Наличието единствено на поощрителни норми може да действа благоприятно на събираемостта на глобите, но със сигурност не се осъществява генералният превантивен ефект от нея. Ето защо е необходимо да се направи промяна във видовете административни наказания, които да са съобразени не само с вида на нарушението, но и със самия нарушител, така че да се постигне в максимална степен превъзпитателния ефект.
Макар да отбелязах напредъка в развитието на Русенския регион, все още има още много работа, докато се наредим до другите големи области в страната. Опасявам се, че след оставката на правителството ключови инфраструктурни проекти могат да бъдат поставени на пауза. Ето защо е важно задържането на вниманието на властта върху областта и тук ключова роля имат народните представители.


Владимир Георгиев 

1. Моята кауза е да работя за авторитета и утвърждаването на партията, за защита на левите и социалните теми и хора. Иска ми се да се повиши доверието на партията сред хората и налагането на нови и актуални теми в БСП. Като дългогодишен кмет знам колко важно е навременното реализиране на общинските проекти за жителите на една община и затова моя кауза е да работя за това парламентът да е пълноценен партньор на местната власт.

2. България има нужда от стабилизация и държавнически подход. Успяхме, макар и за кратко, да спрем политическата нестабилност. Възстановихме плащанията по общински проекти, които бяха спрени с години. Както и приехме нужните закони, за да осигурим второ и трето плащане по Плана за възстановяване - така нужните средства за инвестиции в регионите, инфраструктурата и икономиката.
На второ място, нашата група инициира и се приеха промени в съответните закони, за да се повишат наказанията и санкциите, касаещи нарушителите по пътищата, агресията спрямо животните и незаконните социални услуги и домове.

3. Държавата ни има спешна нужда от реформи в здравеопазването, социалните грижи и образованието, в администрацията и децентрализацията. За тези реформи са необходими политическа стабилност, време и мнозинство в парламента. За това не достигна време, но това са наши последователно отстоявани политики и няма да спра да се боря, докато не ги видим реализирани.


Габриел Вълков

1. Когато за първи път прекрачих прага на Народното събрание през миналата година, си поставих за цел да бъда това, което на мен самия ми липсваше в политиката. 
Затова всичките ми усилия бяха насочени към това да съм мост между институциите и реалния живот - да нося в залата гласовете на младите хора, на бабите и дядовците ни, на онези, работещи на по две или три места, за да се издържат, на хората, които рядко стигат до микрофон, но чрез труда и обичта си носят тази страна на гърба си.
Каузата ми беше да покажа, че в политиката все още може да има почтеност и че млад човек може да влезе там, да не се изгуби и да си тръгне с чиста съвест, знаейки, че е служил не на себе си или на нечии частни интереси, а на хората.

2. Като председател на Комисията за младежта и спорта в Народното събрание събрах екип от млади и отдадени хора и заедно работихме в постоянен диалог с граждани и организации, за да стигнем до реалните проблеми на българите. 
Една от най-важните ни победи бяха приетите промени в Наказателния кодекс, с които удвоихме наказанията за жестокост към животни - изработени в резултат от срещи с експерти и защитници на животните след ужасяващия случай в Перник, в който бяха записвани видеа на мъчения на животни с цел продажба и печалба. 
Паралелно с това инициирах две кръгли маси за страховете и нуждите на младите хора и за насилието между деца, които събраха над 100 участници от младежкия сектор, институциите и експертната общност. За мен това беше начин да превърнем гласа на хората в конкретни законодателни и обществени решения.

3. Не успяхме да доведем докрай Закона за насърчаване на доброволчеството, който внесохме още на 5 декември 2024 г. и който щеше да даде реална защита и права на хората, избрали да помагат - той все още стои в правната комисия на парламента една година по-късно. 
Същото се случи и с промените в Закона за кредитиране на студенти и докторанти, с които искахме да свалим абсурдните 7% лихви по заемите за обучаващите се млади хора, но и за тях не се намери политическа воля. 
Въпреки това няма да се откажем - докато този парламент работи, аз и екипът ми ще натискаме за тези каузи докрай, защото дължим това на хората, за които влязохме в политиката.


Десислав Тасков


1. Основната ми кауза беше свързана с нормализиране на системата на здравеопазване и да създадем правила за по-конкурентни държавни и общински лечебни заведения. Както и да подобрим условията в неглижирани до момента структура на здравната система. 

2. Първото нещо, с което се ангажирах и успяхме да постигнем, беше повишаването на възнагражденията в държавните психиатрични болници и психиатричната помощ като цяло, която беше оставена в едно унизително състояние. 
Като председател на Комисията по туризъм намерихме за първи път от много време равен диалог с всички браншови организации в сферата на туризма. Изнесохме заседанията на комисията „на терен”, като по този начин народните представители виждаха проблемите по места - практика, която смятам, че трябва да се продължи.
Горд съм, че съм вносител на законопроект за туроператорските фирми, който защитава правата на потребителите и реално изчиства сивия сектор. 

3. Съжалявам, че не се прие редовният държавен бюджет, в който бяха заложени увеличените възнаграждения на лекарите и медицинските сестри в държавните и общинските лечебни заведения. Беше много трудно да убедим нашите партньори в управлението за това и ако се беше получило, това щеше да доведе до истинска конкурентност между частния и държавния сегмент в здравеопазването. А след година-две щеше да бъде основа за реална и значима реформа в сектора, за да спрем да бъдем на челните места във всички негативни класации.  


Деян Дечев     


1. Моя основна кауза бе да работя за реално подобряване на живота на жителите на Сливен, а и на всички българи - повишаване на доходи, по-добри битови условия, разкриване на нови работни места, достъп до питейна вода.

2. Работих за подобряване на връзката между институции и отпускането на средства за редица важни инфраструктурни проекти в област Сливен - за водните цикли на Твърдица, Козарево, Котел, редица населени места в община Нова Загора. Успяхме да осигурим продължаване на програмата за саниране на десетки блокове в Сливен, Нова Загора, Твърдица.
Като член на Комисията за българите в чужбина проведох срещи за поддържане на отношения и развиването им с българската диаспора в Молдова. В резултат на дългогодишни усилия Сливен е побратимен град с Тараклия и отношенията с живеещите там българи са на много добро равнище. 
Като зам.-председател на делегацията на ОССЕ участвах в редица важни за страната срещи в Португалия, Киргизстан, Молдова и Турция.
Като ръководител на делегацията на БСП - ОЛ в Китай по покана на Централния комитет на Китайската комунистическа партия проведох важни срещи и укрепих диалога с китайската държава, което е от съществен интерес както за нашата партия, така и за България.
През януари предстои да оглавя Комисия за контрол над службите за сигурност, прилагането и използването на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения, където целта ми е да сложа край на практиката  с партийното заиграване с темата за нашата национална сигурност.

3. Важно за мен беше да успеем да осигурим средства за довършване на пречиствателна станция за питейна вода в Сливен, но за съжаление, не ни достигна времето. Няма да се откажа и в бъдеще от този свой приоритет и ще работя за осъществяването му.


Иван Ибришимов


1. С работата си като народен представител се стремях да направя всичко възможно хората от област Кюстендил реално да усетят положителния ефект от управлението. Дали сме успели - времето ще покаже, но с добрата работа и на министрите от БСП - ОЛ смятам, че за тази една година бяха постигнати немалко конкретни резултати. След години на постоянни аварии и недостиг на вода в Самораново вече стартира дългоочакваният проект за цялостно обновяване на водопроводната мрежа с финансиране от близо 8,5 млн. лв. Той ще реши дългогодишния проблем с водоснабдяването за над   1500 души, ще намали авариите и ще подобри пожарната безопасност. В същото време за стадион „Бончук“ в Дупница е осигурено финансиране в размер на около 1,7 млн. лв. от Министерството на младежта и спорта за ремонт на лекоатлетическата писта. Това ще даде по-добри условия за спорт и развитие на децата и младите хора в общината.

2. Успяхме да постигнем важни неща в бюджета на НЗОК за 2025 г., където бяха осигурени средства за всички сектори в здравеопазването. За първи път бяха заложени пари за диагностика чрез биомаркери, както и за разплащане на надлимитната дейност на болниците. Осигурена беше и подкрепа за аптеки в отдалечени райони и за денонощните аптеки, нещо за което БСП отдавна настояваше. 
В началото на тази година направихме първата реална стъпка към по-справедливо и прозрачно здравеопазване. С промените в Закона за обществените поръчки поставихме началото на изискването и частните болници да провеждат търгове, когато работят с публичен ресурс. Тези промени дават основа за прекратяване на практиките едни и същи лекарства, плащани от НЗОК, да струват многократно повече в частни болници, и са важна първа крачка към повече прозрачност и ефективност в системата. Надявам да довършим започнатото в следващия парламент.

3. Не успяхме докрай да решим проблема с липсата на дежурни кабинети за неотложна медицинска помощ. Продължавам да работя за това във всяка община да има достъпна неотложна помощ, за да не се налага пациентите да пътуват километри за елементарен преглед. Държавата трябва да поеме ясна организация и регулация на този процес, вместо всичко да се прехвърля върху личните лекари. В следващия мандат целта ми е да бъде наложен устойчив модел - дежурните кабинети да са в спешните центрове, с охрана и ясни правила, така че хората да имат реален достъп до медицинска помощ, а лекарите - по-сигурни и нормални условия за работа.


Илиян Йончев:


1.  Като депутат от Плевен, за мен бе изключително предизвикателство да участвам в процеса по намиране на решения за водната криза, която засегна не само нашата област, както и подобряването на качеството на живота на хората, живееещи в Северозападна България. Диспропорциите в страната са огромни и моя кауза е да работя за тяхното намаляване и подобряване на битовите условия на хората в изоставащите райони. Не по-малко важен за решаване е и проблемът с пътната безопасност и качеството на пътната мрежа. 

2. По моя инициатива и предложение Областния кризисен щаб в Плевен прие решение за изграждане на хидрофорни системи за обезпечаване на вода във всяко едно училище, детска градина и ясла. 
Работих за подпомагане на връзката между различните институции за въвеждане в експлоатация а участъка на АМ "Хемус" до пътен възел „Дерманци” и изграждане на довеждащата инфраструктура от Плевен до „Дерманци”. 
Като част от делегацията на България в Парламентарната асамблея на съвета на Европа работих активно за отпадане на мониторинга на страната ни, продължил 26 години. 
Уаствах активно в работата на временната комисия за предложения за промени в Закона за движение по пътищата, в резултат на нейната работа бяха приети множество мерки, които ще доведат до намаляване на ПТП-та и жетвите при тях. 

3. Заради оттеглянето на бюджета за 2026 г. не съумяхме да се преборим докрай за справедливото увеличение на заплатите на младите лекари и медицинските специалисти. Няма да се откажа от тази битка и за в бъдеще.  


Кирил Добрев

1. Когато получих отново доверието на своите съпартийци, обещах едно - да продължа мисията си в политиката - младите хора, свързани с лявата идея, да получат реална възможност за развитие и участие в политическия и административния живот на България. Днес се гордея, че още преди да започнем да говорим за поколението Z, то вече е част от управлението - както в партията, така и в държавата. Това поколение се утвърждава, трупа знания и опит, които ще му бъдат нужни в бъдеще.
Моята кауза винаги е била и продължава да бъде родният ми край - от подобряването на маркировката по път Е-79 и реализацията на обхода на Кресна, за да няма задръствания, през проекта за автомагистрала „Струма“, до осигуряването на финансиране и изпълнението на всеки проект, дори и в най-малката община в област Благоевград.

2. На първо място, приехме промени, с които мобилните оператори вече няма да могат едностранно да вдигат цените и да държат клиентите „в капан“ с неустойки. Ако таксата се увеличи, всеки ще има право да се откаже от договора си без санкции. Това е реална защита за потребителите и справедливо правило, което важи за всички. Промените в ЗДвП, които гарантират по-добра безопасност на всички участници на пътя. Надявам се времето да покаже, че сме направили стъпка в правилната посока. Сред важните промени е и засичането на средна скорост от тол системата, общинските камери също се включват в наблюдение за нарушения по пътищата, регулация на ползването на индивидуални електрически превозни средства (тротинетки) и др. Надявам се до края на този парламент да можем да приемем и Закона за атракционните услуги, както и промените касаещи атракционните влакчета. Радвам се, че успяхме да спасим и милиони по НПВУ с приемането на Закона за електронните съобщителни мрежи.

3. Има доста законопроекти, по които Комисията за транспорт и съобщения, на която съм председател, трябва да работи. Надявам се, че в следващия парламент ще успеем да довършим започнатото и да приемем още важни в областта на транспорта и съобщенията закони. Ще продължа да следя много внимателно какво ще се случва с БДЖ, ще бъде ли защитен интересът на заетите в сектора, как ще продължи да се развива дружеството и ще му бъде ли обърнато нужното внимание от страна на държавата.


Красимир Йорданов 

1. Мисията ми като народен представител от ПГ „БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА" беше да отстоявам в политиката и в Народното събрание левите ценности - като социална справедливост, солидарност, достойни доходи и труд и равни възможности за гражданите, а това беше изключително трудно в условия на съвместно управление с десни партии. Поех като моя кауза да бъда глас на земеделските производители и да допринеса с работата си за повече справедливост в сектор „Земеделие“, за да гарантираме по-добра защита на родните производители и да осигурим на хората български храни с доказано качество. Като депутат от Ямболска област представлявах интересите на хората от региона, опитвайки се да съдействам за решаване на най-наболелите проблеми. 

2. Вярвам, че увеличените поливни площи ще доведат до по-конкурентно земеделие. Затова се радвам, че успяхме да намерим практическо законодателно решение за подкрепа на напояването на земеделските производители през този сезон, за да плащат с 80% по-ниски цени на водата.  
Като член на българската делегация на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа подкрепих историческата за нас резолюция, с която след 26 години отпадна пост-мониторинга на България от Съвета на Европа и страната ни е призната за стабилен и равноправен член на европейската демократична общност.
Опитах се да съдействам за ускоряване на ремонтите на Спешно отделение и Центъра за спешна медицинска помощ в Ямбол, които възпрепятстват въвеждането в експлоатация на новия болничен комплекс в областния град.

2. За съжаление, не успяхме да приемем законите за пределни надценки на основни хранителни продукти и за мерките за контрол на цените на основни стоки и услуги, които „БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА" внесе като законопроекти, защото те защитаваха производителите и крайните потребители.
Съжалявам и че не успяхме да отстоим политиката в здравеопазването за регламентирани заплати на лекари и медицински специалисти в държавни и общински здравни заведения. Това щеше да подобри кадровата обезпеченост на областната болница в Ямбол и на общинската болница в Елхово, а вероятно и в цялата страна. 
Надявам се и средствата за болничния комплекс в Ямбол, за Спешно отделение и за ЦСМП - Ямбол, планирани в неприетия бюджет за 2026 г., да бъдат осигурени.
Не успяхме да довършим и започнатите реформи в земеделието, които планираха субсидиране на реално произведена продукция, а не както беше досега само на площ.


Марияна Бояджиева


1. Моята кауза беше да работя за реализиране на политиките на "БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА", да отстоявам интересите на хората от Великотърновския избирателен район, както и да се боря за достойно и справедливо финансиране на културата и на образованието. 

2. Като член на Комисията по образование и наука бях сред вносителите на предложение, прието от Народното събрание, според което държавата ще финансира придобиването на втора и следваща образователна степен във висшето образование. Така се разширява достъпът до качествено образование и повече хора да бъдат стимулирани да разширяват квалификацията си. Бях сред вносителите на кандидатурата на Кирил Вълчев за нов мандат за генерален директор на БТА. Поставих пред министри от правителството редица въпроси за Великотърновска област, свързани с подобряване на пътната инфраструктура, ВиК мрежата и чистотата на въздуха. 

3. Многократно поставях пред Министерството на културата въпроса за увеличаване на средствата за читалищата, което ще продължи да бъде моя кауза. Участвах в обсъждането на промените в Закона за предучилищно и училищно образование, които бяха приети само на първо гласуване. Те са свързани с промяна в статута на математическите и природоматематическите гимназии в специализирани училища, езикова подкрепа за ученици, които не владеят български език в достатъчна степен, въвеждане на базови учители и методици по различни учебни предмети и редица други важни промени.


Наталия Киселова


1. Като председател на 51-вото Народно събрание от 6 декември 2024 г. до края на октомври т.г. личната ми  кауза бе повишаване на доверието в институцията парламент. Това минаваше през възстановяване на плурализма между парламентарните групи и ограничаване на проявите на антипарламентарно поведение. Съдействах за довършване на Паметник на Захарий Стоянов - председател на Народното събрание в края на XIX в., който беше поставен и открит в градинката откъм южния вход на историческата сграда на Народното събрание.

2. Изминалата година беше белязана и от динамика на международните отношения. Важно беше развитието на парламентарната дипломация. Постарах се по теми, свързани с развитието на ядрената енергетика в България, предпазливост относно въпроси за Украйна, отпадане на постмониторинга от Съвета на Европа към нашата страна, подкрепа на Албания като кандидат-член на ЕС. Съдействах за посещения на делегации на високо ниво от Албания, Виетнам и Китай в Народното събрание.

3. Усилията ми като народен представител и на нашата парламентарна група не спомогнаха за намаляване на политическата агресия, на антипарламентарното поведение в пленарна зала и в дейността на комисиите. Не успях да наложа проблематиката на правосъдието в приоритетите на Народното събрание. При осъществяване на парламентарен контрол като председател на Събранието не успях да възстановя традиционните му форми поради популистки злоупотреби от депутати и бягство на министри, излъчени от други парламентарни групи извън нашата.


Нина Димитрова


1. Като заместник-председател на Комисията по труда и социалната политика и член на Комисията по демографската политика, децата и семейството, моята кауза беше да бъда гласът на хората в Народното събрание - на работещите, семействата, възрастните, и социално уязвимите групи.
Вярвам, че институциите трябва да са отворени към гражданите. Затова още от началото организирах посещения на млади хора в Народното събрание, за да се запознаят с работата на институцията и на народните представители, както и да повишат своята гражданска култура.

2. Сред вносителите съм заедно с колегите от Обединената левица на законопроект относно мерките за контрол на цените на основни стоки и услуги, т. нар. закон Антиспекула. Като народен представител предприех  и редица законодателни инициативи за социална защита, насочени към реална подкрепа за семействата и уязвимите групи. Активно отстоявах стабилността и мерките за усъвършенстване на пенсионната система, като бяха предприети стъпки за защита на социалните права на гражданите, борба със "сивата икономика" и премахване на съществуващите неравенства. Насочих усилия в посока на защита правата на работещите, увеличаване на доходите и постигане на социална справедливост. 
От постигнатото само преди няколко дни с голяма подкрепа от всички народни представители са внесените от мен, съгласувани с МТСП и приети окончателно промени в Кодекса на труда, с които се разширява правото на работещите родители на деца до 12 години да предложат гъвкава организация на труда. Между първо и второ гласуване внесох предложения от името на БСП-ОЛ за изменения и в Наказателния кодекс за по-строги наказания за управители на нелицензирани домове за възрастни хора, които бяха приети окончателно. 

3. Не успяхме да осигурим пълна защита за следващата година на социално уязвимите, защото въпреки настояването на БСП-ОЛ, редовен бюджет не беше приет. С това се блокира постигнатото от нас увеличение на обезщетението за майките през втората година, възможността те да получават 75% от неговия размер при по-ранно завръщане на работа и навременната актуализация на пенсиите. 
Ще продължа да бъда гласът на хората, да отстоявам необходимостта от ефективен контрол на цените, подкрепа за възрастните, децата и семействата и реална защита на най-уязвимите - съвместно с всички отговорни колеги, институции и граждански организации. Защото политиката изисква устойчиви резултати, а те са възможни само когато има подкрепа, диалог и съгласие в интерес на хората.


Петър Кънев


1. Най-важното беше да върнем стабилността в държавата. След 15 години в опозиция и изолация БСП трябваше да покажем отново, че можем да вземаме трудни държавнически решения. Вместо да отиваме на поредните предсрочни избори, трябваше да поемем тежест, да участваме в едно сложна от идеологическа конфигурация, но правилна от държавническа гледна точка коалиция, в която показахме, че имаме необходимата подготовка и умение да управляваме страната. 
 
2. Като председател на Комисията по икономическа политика и иновации с гордост мога да отчета, че ние бяхме третата по активност парламентарна комисия, след правна и бюджетна. Успяхме да приемем много и важни закони, част от които бяха ключови за получаване на плащанията по Плана за възстановяване и устойчивост. Един от значимите наши успехи беше изборът на нов състав и приемането на нов закон за Комисията за защита на конкуренцията, в резултат на което имаме най-активната КЗК от години насам.

3. БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА имахме подготвен закон срещу спекулата, както и мерки за таван на стоките от първа необходимост и допълнителен контрол върху хранителните вериги. Това щеше да въведе допълнителна защита и спокойствие за българските граждани преди влизането ни в еврозоната и съжалявам, че не успяхме да убедим достатъчно парламентарни групи в спешността и правотата на тези законодателни мерки.


Петя Цанкова 


1. В моята обществена и парламентарна работа дългогодишен мой приоритет е образованието, което беше и моя кауза в 51-вото НС. Защото от години образователната система не гарантира широк и равен достъп до качествено образование, не отговаря на икономическите и обществените реалности, а налагането на либералния модел и неглижирането на възпитателната функция на образователните институции създаде редица проблеми. Разбира, се мисията ми беше свързана и с пълноценната ми ангажираност към избирателния ми район по отношение на проблемите, приоритетите и инициативите, свързани с регионалното развитие.

2. Огромна е удовлетвореността ми, че след няколко десетилетия именно регионалния министър от БСП Иван Иванов ускори процеса по довършването на питейния язовир "Луда Яна" до Панагюрище, който е обект с национално значение и предстои пускането му в експлоатация.
Като съвносител на промени в Закона за висшето образование успяхме да осигурим възможността за безплатно второ висше образование в приоритетни професионални направления и защитени специалности, намаляване на студентските такси за платено обучение и гарантирано завършване на студентите, сключили договор с работодател, с възможност за прехвърляне към друг такъв. Въз основа на тези законодателни промени в настоящата учебна година се отчита завиден ръст в специалностите, базирани на точните и природните науки, което удовлетворява и работодателските организации, дълги години апелиращи за тази необходимост.

3. За мое огромно съжаление, не успяхме да финишираме с второ четене промените и допълненията в Закона за предучилищното и училищното образование. В продължение на осем месеца участвах в десетки форуми, с диалогичност успяхме да чуем учители, директори, синдикати и партньори. В законопроекта бяха заложени десетки промени, свързани с приоритетите на БСП в сферата на образованието - от засилването на възпитателната функция и грижата за децата от уязвимите групи, през кариерното консултиране и практически ориентираната квалификация до въвеждането на учители-методисти. Силно се надявам в следващия парламент да бъде завършена тази дейност.


Галин Дурев

1. Влязох в парламента с ясната идея, че държавата не трябва да се оттегля от отговорностите си. За мен каузата беше да се противопоставям на решения, които прехвърлят тежестта върху обикновените хора – през данъци, цени, такси или орязване на публични услуги. Не съм влизал с илюзии, че един депутат може да „промени системата“, но съм смятал за важно да има кой да казва „не“, когато се взимат грешни или вредни решения.

2. В 51-ото Народно събрание успях да поставя и придвижа конкретни, дълго отлагани теми, свързани с базовата инфраструктура и регионалното развитие:
- Водоснабдяване и напояване – поставяне на темата за състоянието на водната инфраструктура, загубите по мрежата и нуждата от целенасочена държавна политика за обновяване и възстановяване на напоителните системи;
- Транспортна свързаност – акцентиране върху проблемите с второкласната и третокласната пътна мрежа и липсата на нормална свързаност между малките населени места и областните центрове;
- Регионални дисбаланси – настояване инвестициите да не се концентрират само в големите градове, а да се насочват и към изоставащите региони;
Това бяха първи стъпки, а не завършени политики, но важни за изваждането на тези теми от периферията.

3. Не успяхме да постигнем дългосрочна и последователна държавна политика в ключови сектори като водоснабдяване, напояване и транспорт. Остават открити въпроси като:
-устойчиво финансиране и управление на водния сектор;
-реално възстановяване на напоителните системи;
-цялостна политика за транспортна свързаност;
-ограничаване на регионалните неравенства.
Това са теми, които изискват постоянство и политическа воля. Ще продължа да ги отстоявам, защото без тях няма как да има нормални условия за живот в страната.


Мая Димитрова


1. Като народен представител от ПГ "БСП–ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА" моята основна кауза в 51-ото Народно събрание беше подобряването на транспортната и пътната инфраструктура в област Добрич. Фокусирах усилията си върху пътната свързаност с граничните райони и безопасността на движението по ключови направления с интензивен трафик. За мен инфраструктурата не е само асфалт, а условие за икономическо развитие, сигурност и по-добър живот за хората в региона.

2. В рамките на мандата многократно поставях въпроси и проведох срещи с отговорните институции за основния ремонт на път II-29 Варна – Генерал Тошево – КПП Кардам, както и за изработването на технически проект за кръгово кръстовище при пресичането с път III-9701. В резултат на тези усилия беше стартиран авариен ремонт на изключително натоварената отсечка Генерал Тошево – КПП Кардам. Макар и ограничена стъпка, тя беше наложителна и дълго отлагана мярка за повишаване на безопасността.

3. За съжаление, в рамките на кратките 11 месеца не беше постигнато цялостно решение за основния ремонт на пътя II-29 и за изграждането на кръговото кръстовище, което е критично важно за трафика от и към границата. Не беше осигурено и необходимото финансиране за дългосрочни инфраструктурни проекти в региона. Това е кауза, за която ще продължа да настоявам, защото Добричка област има нужда от реални, а не временни решения.

За първа година приходите от пътни такси надхвърлят 1 млрд.

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 240

ВАС отмени уикенд винетката

автор:Дума

visibility 1032

/ брой: 240

"Фич" запази рейтинга на България

автор:Дума

visibility 840

/ брой: 240

Кремъл критикува Киев и Брюксел

автор:Дума

visibility 851

/ брой: 240

САЩ конфискуваха нов танкер на Венецуела

автор:Дума

visibility 840

/ брой: 240

Сърбия има горива до 25 януари

автор:Дума

visibility 855

/ брой: 240

Накратко

автор:Дума

visibility 1108

/ брой: 240

Подлост

автор:Александър Симов

visibility 1209

/ брой: 240

Провал на евровърхушката с руските активи

автор:Дума

visibility 545

/ брой: 240

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ