Натам духа вятърът
/ брой: 86
Всеки годишен бюджет е прогнозен, в смисъл, че по презумпция се допускат отклонения от +-1,-2% стандартно отклонение. Над 3% отклонение се тълкува като недобро планиране или прикрита измама при поднасянето на проектобюджета от МФ в НС.
Бюджет 2025 е планиран да завърши годината с дефицит 6.4 млрд. лв., или 3% от БВП, с уникално висок ръст на приходи и разходи - с по почти 25% спрямо предходната година. А данните за изпълнението към април показват, че тези числа са, меко казано, амбициозни.
Лошата новина е, че приходната част на държавния бюджет не се изпълнява според заложените параметри, като за първото тримесечие на 2025 г. е отчетено изоставане от 20% спрямо планираното.
Добрата новина е, че държавата натрупа бюджетен дефицит от 1.9 млрд. лв., през април минусът е спрял да расте и е останал на същото ниво. Сумата представлява 0.9% от прогнозния БВП за 2025 г. (не от бюджета!), става ясно от предварителни данни на Министерството на финансите.
През първите четири месеца приходите, включително помощи и дарения, по консолидираната фискална програма (която освен държавния бюджет включва тези на общините, здравната каса, общественото осигуряване и др.) възлизат на 24.5 млрд. лв. и растат със 7.7%. Това е доста по-бавно от заложените по план над 28% ръст на приходите, които правителството очаква през 2025 г. За да се постигне такъв среден ръст за годината обаче, през оставащите месеци той ще трябва да е доста по-висок.
Засега повишението идва основно от данъчни постъпления, които се увеличават с 13.3% на годишна база, докато неданъчните остават приблизително на миналогодишното ниво.
Разходите очаквано изпреварват по ръст приходите, но и те изостават от плана. До април включително възлизат на 26.4 млрд. лв., като се увеличават с 13.1% спрямо съпоставимите разходи през 2024 г...
Какво се прави, когато дефицитът е висок: режат се разходи, увеличават се приходи!
Фискалният съвет разкритикува увеличените разходи за отбрана. 16 държави от ЕС, включително и България, поискаха от Брюксел надхвърляне на тавана от 3% бюджетен дефицит. Германия е единствената голяма икономика в ЕС, която планира да използва клаузата. Нидерландия и Швеция считат, че са в състояние да постигнат разходи за отбрана от 2% от брутния вътрешен продукт посредством ревизия на бюджета. Принципът на България е: „Дайте ни повече пари, за да видите как ще ги похарчим!“.
Задава се прогресивно данъчно облагане и в България.
Натам духа вятърът.
Фейсбук, със съкращения