15 Януари 2025сряда14:53 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Искаме от Северна Македония подписан ангажимент за жп тунела "Деве Баир"

Предложено е споразумение, което да гарантира, че съседката ни ще изпълни ангажиментите си за изграждане на обекта

/ брой: 8

автор:Дума

visibility 593

България официално предлага на Северна Македония да се подпише споразумение, което да гарантира изграждането на жп тунела "Деве Баир". Проектът е ключов за региона, тъй като би осигурил трансграничното продължение на участъка от гара Гюешево до Крива паланка (Северна Македония).
Проект на споразумение вече е изпратен до Скопие, като целта е двете правителства да поемат конкретни и ясни ангажименти за реализацията на тунела, съобщават от Министерството на транспорта.
До нуждата от такъв документ се стига не само защото става въпрос за инфраструктурен обект на територията на две страни, но и защото през последната година Северна Македония дава разнопосочни сигнали дали ще инвестира в завършването на тунела, който е част от стратегическия транспортен Коридор номер 8, или ще пренасочи средствата към по-добра свързаност със Сърбия и развитието на другия Коридор - номер 10.
С подписването на документа ще бъдат договорени техническите, финансовите, правните и организационните въпроси, свързани с изграждането на тунела, които трябва да бъдат в съответствие с европейското и национално законодателство на двете страни.
Страните ще се споразумеят коя от тях ще отговаря за изграждането на трансграничното съоръжение, за обществените поръчки и за надзора на строителството - тема, която бе ясно, че ще трябва да се решава тепърва. Предвижда се железопътните управители на България (НКЖИ) и Северна Македония (JП ЖРСМ-Инфраструктура) да създадат съвместни работни групи за подготовка на необходимата документация за тръжните процедури.
До три месеца от влизане в сила на споразумението България и Северна Македония трябва да изготвят и изпратят до Европейската комисия и финансиращите институции общ график за изпълнението на строителството.
"Българската страна е в готовност в най-кратки срокове да започне преговори с Република Северна Македония по предложените текстове, след което да се пристъпи към подписването му“, посочват още от ресорното ведомство.
В края на юли властите в Скопие заявиха, че не виждат смисъл от трансевропейския коридор и ще насочат средствата към Коридор номер 10, който е в посока Сърбия. По-късно София реагира с позиция, че Северна Македония не трябва да спира довършването на връзката заради значението му за НАТО.
Последваха няколко срещи между двете страни, като последно българското министерство съобщи, че се е стигнало до съгласие проектът да бъде продължен. Веднага след това македонски медии писаха, че всъщност тунелът остава под въпрос. Именно заради това се стига до предложението за подписване на споразумението, което цели да гарантира, че Северна Македония ще поеме ангажименти за изграждането на тунела.

Ще изпрати ли Европа войски в Украйна?

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 8

София, Анкара и Атина борят миграцията

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 8

Мексико бори бедността с ръст на икономиката

автор:Дума

visibility 326

/ брой: 8

Марк Рюте: Повече пари за отбрана или ще учим руски език

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 8

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ