06 Март 2025четвъртък17:40 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Снимка БТА

Строящият се жп тунел край Вакарел целият е на вълни

По проекта има абсолютно бездействие в последните три години

/ брой: 41

автор:Дума

visibility 3852

Налага се да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на село Вакарел, заяви министърът на транспорта Гроздан Караджов. Той провери напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин–Септември. Инспекцията започна от новоизграждащия се железопътен тунел в района на Вакарел.
По отношение на лот 1 от участъка Караджов каза, че в него се намират двете тръби, които ще бъдат най-дългите на Балканския полуостров - с обща дължина на двете 13 км.
По думите му въпросите, които касаят тунела, обаче са доста тежки. Той е целият на вълни и поддава. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи с допълнителни крепежни елементи. Според министъра това дава някакъв ефект, но не пълен. Караджов каза, че се налага трето проектиране, което се прави в момента. То обаче е много по-скъпо от това, което е заложено по проект, и лимитите, които законът дава, са вече достигнати. По думите му това, което му предстои, е да се намери юридически вариант, вероятно чрез нова обществена поръчка, за тежките крепежи, които са необходими за тунела. Той каза, че е много неприятно, че проблемът е на три години и никой не го е решил из основи. Караджов посочи, че тунелът е на вълни, защото конструкцията е проектирана като "лека конструкция" и почвата, която е в него - предимно глина и пясъци, не може да бъде укрепена с лек крепеж.
По думите на Караджов, още преди три години, когато е започнало прокопаването на тунела, е станало ясно, че проектът не отговаря на геологията, но въпреки това строителството е продължило. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи – допълнителни анкери и допълнителни крепежни елементи, но това не е помогнало.
Той увери, че още през тази седмица може да има някакво предложение по този казус.
Ще се търси ново юридическо и техническо решение, но то трябва да бъде остойностено, след което ще се търси диалог с Министерството на финансите. Проблемът е, че строителството трябва да бъде завършено до 2030 година, за да не бъдат загубени европейски средства, каза още министърът.
Целта е през 2029 г. да пуснем тунела и да тръгне железницата, допълни Караджов. За останалите участъци няма данни за такива проблеми, обясни той. Близо 40% е изпълнено от проекта, заяви министърът.
На проверката присъства и председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Кирил Добрев. Според него в последните три години по проекта се наблюдава абсолютно бездействие, никой не се е интересувал от техническото състояние на обектите и днес просто някой трябва да плати сметката. Проблемът на управлението досега е именно загубата на време и европейските срокове, каза Кирил Добрев. "Проблемите трябва да се решават, когато им е времето. Няма как една програма, която свършва 2030 г., да я решаваме през 2028 г.", допълни той.
През септември 2022 г. започна изграждането на третия лот на жп участък Елин Пелин-Костенец, който включва трасето между Ихтиман и Костенец. Обектът е част от основната жп магистрала по направление Изток–Запад и e от изключително важния за България и съседните страни европейски коридор номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас.

Първа имотна сделка с криптовалута у нас

автор:Дума

visibility 526

/ брой: 42

Втори сме в ЕС по ръст на цените в промишлеността

автор:Дума

visibility 494

/ брой: 42

Китай с твърд и мирен подход към Тайван

автор:Таня Глухчева

visibility 500

/ брой: 42

В Рим отхвърлиха плана "Фон дер Лайен"

автор:Дума

visibility 536

/ брой: 42

Турция вдига ограда по границата с Гърция

автор:Дума

visibility 559

/ брой: 42

Накратко

автор:Дума

visibility 511

/ брой: 42

EС като антиЕвропа

автор:Юри Михалков

visibility 494

/ брой: 42

Хората и списъците

автор:Александър Симов

visibility 532

/ брой: 42

Дълбочината на катастрофата

visibility 516

/ брой: 42

„Винаги със САЩ, никога против Европа“

visibility 505

/ брой: 42

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ