09 Януари 2025четвъртък16:40 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Пропадна покупката на 35 нови влака с европари

ВАС уважи жалбата на класирания на трето място участник в поръчката. Най-вероятно транспортното министерство ще прекрати процедурата

/ брой: 243

автор:Дума

visibility 523

Покупката на 35 нови мотрисни влака за 1,1 милиарда лева по Плана за възстановяване и устойчивост окончателно пропадна. Причината е решението на Върховния административен съд (ВАС), който се произнесе в полза на жалбата на класирания на трето място участник в обществената поръчка, консорциум "Булему". То беше очаквано, след като през септември ВАС спря предварителното изпълнение на поръчката. Министерството на транспорта и съобщенията класира на първо място полското подразделение на швейцарската компания "Щадлер", а на второ - полската "ПЕСА".
Консорциум "Булему", в който влизат две подразделения на френската "Алстом" - румънското и италианското, плюс българската "РВП Инвест", свързвана с Васил Божков, оспори класирането по обществената поръчка. Основният му аргумент беше, че влаковете, предложени от другите участници в поръчката, не отговарят на техническите изисквания на възложителя - министъра на транспорта, и не могат да бъдат произведени за 28 месеца.
Двете компании, класирани на първо и второ място - "Щадлер" и "ПЕСА", към момента не произвеждат заложените в поръчката влакове, а предложеният срок за изпълнение на поръчката е "нереалистичен и неизпълним". "ПЕСА" дава срок от 27 месеца за доставка на първите два влака и 28 месеца за останалите. "Алстом" твърди, че пускането в експлоатация на един мотрисен влак отнема средно около 40 месеца (от 38 до 44 месеца).
Настоящият служебен министър на транспорта Красимира Стоянова се яви като защитник на интересите на министерството и поиска жалбата на "Булему" да бъде отхвърлена като неоснователна. Пред съдебния състав тя обяви, че предложените параметри за доставката на влакове са "реалистични". Тя отбеляза, че при неизпълнение на посочения срок от страна на избрания изпълнител, в договора са предвидени съответни "санкционни" клаузи.
ВАС обаче намира възраженията на консорциума "Булему" за основателни. Аргументът му е, че на производителя на железопътно превозно средство е вменено задължението да предлага на пазара само разрешен тип превозно средство, и то след получено разрешение за пускането му на пазара. Класираните на първо и второ място участници са в невъзможност да произведат и да доставят в посочения срок мотрисните влакове, смята съдът.
Затова ВАС отменя решението на Комисията за защита на конкуренцията, която отхвърли жалбата на консорциум "Булему". Съдът указва на възложителя - Министерството на транспорта, да възобнови поръчката от фазата на оценката на техническите предложения.
Най-вероятно транспортното министерство ще прекрати процедурата. Причината е, че вече действително няма време, в което влаковете да бъдат произведени, тъй като средствата по Плана за възстановяване и устойчивост трябва да бъдат усвоени най-късно до края на август 2026 г.
В началото на декември транспортният министър Красимира Стоянова каза, че страната ни ще се откаже от покупката на 35 мотрисни влака, защото няма в света компания, която да произведе влаковете в толкова кратък срок.

Може да останем без бензин през март

автор:Дума

visibility 287

/ брой: 4

България може да е транзитен хъб за газ за Европа

автор:Дума

visibility 324

/ брой: 4

Има опасност ключови продукти да поскъпват с 20%

автор:Дума

visibility 310

/ брой: 4

Нова вирусна зараза е в подем в Китай

автор:Дума

visibility 313

/ брой: 4

Букурещ не успява да задържи чужденците

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 4

Засилва се конфликтът между Мъск и Стармър

автор:Дума

visibility 285

/ брой: 4

Официално: САЩ няма да изискват визи за румънци

автор:Дума

visibility 296

/ брой: 4

Избрахме да работим за страната

автор:Атанас Зафиров

visibility 278

/ брой: 4

Мегаяко, ама не съвсем...

автор:Аида Ованес

visibility 306

/ брой: 4

Трите желания на Тръмп

автор:Таня Глухчева

visibility 276

/ брой: 4

На тълпа от тарикати изглежда ще им спрат парите

автор:Здравко Райков

visibility 350

/ брой: 4

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ