Над 40% от обажданията на 112 са грешки, шеги и справки
Хората питат за спряна вода и задръствания
/ брой: 174
684 137 са нерегламенираните обаждания до спешния телефон 112 от началото на годината до края на юни - над 41% от всички повиквания, съобщи шефката на дирекция 112 в МВР Марина Велинова пред "24 часа". Останалите 954 230 са регламентирани, а според нея съотношението е добро, защото преди години нерегламентираните били по-голямата част. Тези обаждания се делят на 4 вида - грешки, справки, шеги и шум по линията.
Според Велинова справките са най-много и се увеличават. При тях става дума за граждани, които търсят информация защо им е спряна комунална услуга. Има и питания за задръстванията.
Децата, които се обаждат, за да се закачат, пък са в категорията шега. Понякога има и позвънявания от психично болни, но те са спаднали с над 17%. С почти 1/4 пък са намалели класифицираните като шум по линията позвънявания. При тях става дума за преплитане на разговори, но в последно време телекомите се справят и елиминират проблема.
Не са регламентирани обажданията за бомби, които от време на време правят медийни заглавия. При тях човек няма как да е сигурен дали в забравена чанта няма взрив, така че винаги се вземат мерки и се действа по протокол с изпращане на всички служби. Има и ученици, които искат да пропуснат тест, отлагат се дела в съда и други. Но заради зачестилите такива случаи през 2022 г. бе въведен нов протокол на действие и властите и съответният собственик вече решават дали да има евакуация.
По закон за неверни сигнали на 112 има глоби от 10 000 до 20 000 лева. Тя е по-малка - от 2000 до 5000 лева, ако на място не е ходил екип. За да се борят с проблема, Велинова и екипът й са създали преди 3 месеца отдел за административно-наказателна дейност. Преди това глобите се налагали от полицаи.
Има и случаи, при които новите коли сами избират тел. 112 при катастрофи. Това е услугата е-call, която усеща удари.