11 Февруари 2025вторник12:06 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Опит пореден

/ брой: 197

автор:Евгени Гаврилов

visibility 7156

Доживяхме поредния опит за съживяване на проекта за тунел под "Петрохан". Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Йордан Вълчев подписа онзи ден договора за изработване на идеен проект за скоростен път Монтана - София с тунел под "Петрохан". Стойността на договора е над 3,5 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение на поръчката е 365 календарни дни. Приблизителната дължина на пътния участък ще бъде 82 км, а проектната скорост - 120 км/ч. Скоростният път Монтана - София, с тунел под прохода "Петрохан", е ключов за националната и европейската транспортна мрежа. Както и за националната сигурност.
В най-новата история на България плановете за пробив на Стара планина са подхващани няколко пъти. Първата идея за изграждането на тунел под "Петрохан" е от 1916 година. Проект има и по времето на социализма от 60-те години на миналия век. През 1991 г. "Транспроект" беше разработил няколко варианта. През октомври 2003 г. ни обещаваха, че тунелът под "Петрохан" ще е готов до 2007 година. През 2012 г. също имаше процедури за предпроектни проучвания за тунел под "Петрохан". Вече сме 2024 г., но нищо не се случва.
Евентуален тунел намалява разстоянието между София и Монтана с над 60 километра. Логичен е въпросът, защо изграждането му се бави. Статистиката на Пътната агенция сочи, че за денонощие през прохода минават до около 20 хил. автомобила. Тунелът би направил трафика и по-бърз, и много по-безопасен. Едно от обясненията е, че проектът е сложен и скъп. Дано това оправдание не го направи поредната строителна илюзия у нас. Такава вече се оказва магистрала "Хемус", от началото на чието изграждане съвсем скоро отбелязахме половин век. Заради управленските безумия тя бе замразена за 3 години и сега ще ни излезе с 30% по-скъпа. За тунела под връх Шипка няма да говорим. Имаше един транспортен министър, който ни го обещаваше почти веднага, заедно с четири моста над р. Дунав. Добре, че бързо сдаде поста.
Проходът "Петрохан" се заговаря обикновено през зимата, когато една от основните връзки между двете части на България става жертва на лошото време. Затова и темата продължава да бъде доста актуална. Явно и тази зима, доколкото я има, няма да направи изключение от това правило.

Тази година ще бъде въведен в експлоатация язовир "Луда Яна"

автор:Дума

visibility 146

/ брой: 27

Кредитите с ръст от 14,6% за година, депозитите - с 10,1%

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 27

Обществени поръчки за над 132 млрд. лв. са обявени за 5 г.

автор:Дума

visibility 147

/ брой: 27

Производството се сви с близо 4%

автор:Дума

visibility 127

/ брой: 27

"Свободна Европа" и "Гласът на Америка" да бъдат закрити

автор:Дума

visibility 157

/ брой: 27

Партията на Албин Курти печели вота в Косово

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 27

Президентът на Румъния подаде оставка

автор:Дума

visibility 135

/ брой: 27

Накратко

автор:Дума

visibility 112

/ брой: 27

За семки и бонбонки

автор:Аида Паникян

visibility 125

/ брой: 27

Трудни истини

visibility 114

/ брой: 27

За положението с тока

visibility 127

/ брой: 27

Възраждане на БСП като водеща политическа сила!

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 27

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ