Сагата с винетките
/ брой: 36
Въвеждането на платени пътища - с винетни и тол такси, се превърна в поредната безкрайна и мъчителна "сага" през дългото и некомпетентно управление на Борисов. На принципа "проба-грешка" и тази реформа се затлачи с години, белязана с познатите екстри - задкулисни търгове, безкрайно удължавани срокове, фалстарти и протести - първо недоволни шофьори, после цели населени места. И правителството пак се забърка в скандал. А Вождът и "компетентната" му министърка Аврамова, оцеляла покрай водната криза в Перник, ни баламосват за създалата се лудница с коронното за такива случаи обяснение, че проблемът бил заради "лоша комуникация със селата край София". Удобният грешник се оказа АПИ - ведомството с най-нисък рейтинг в държавата, вечно тресящо се от скандали, чиито шефове Борисов сменя през половин година като носни кърпи.
Но "кучето" е заровено другаде. Проблемът е в несмазаната държавна машина на Борисов, в която "дясната ръка" АПИ не знае що чини "лявата" МРРБ... и обратно. Над тях пък "добрият" самарянин Борисов - гуру и пенкилер по всички въпроси, раздава наляво-надясно обещание, дори и в разрез с правителстеното му постановление. Така точно преди година Вождът се изхвърли пред избирателите в родната му Банкя, че крайните столични квартали ще бъдат освободени от винетки, а "беквокалистката" му Фандъкова мило припяваше след него. Местните избори обаче минаха и Борисов забрави, а поредното ново ръководство на АПИ започна да изпълнява постановлението.
Софиянци от покрайнините обаче заплашиха с блокади. В паниката си Борисов изригна срещу АПИ. Едва тогава се сети, че пътищата в цяла България може да се окажат блокирани от протестиращи граждани от квартали и села край останалите големи градове. Защото София не е България, а на хората в провинцията премиерът нищо не е обещал. Баце е в ужас! Най-мрази да Му протестират! Безсилен е пред мощта на "улицата". И винаги е клякал. Ами, ако провинцията се вдигне? И не само заради винетките край градовете. И заради двойния стандарт на столичани. Не дай, Боже, провинцията да се изсипе под прозорците на Вожда в МС, скандирайки: "Дискриминация! Оставка!"
Платената система на пътищата ни безкрайно закъсня. България бе последният "рай" за шофьорите с безплатните ни пътища. Особено за тежкотоварния международен трафик. Системата "проба-грешка" обаче засега създава само проблеми. И ще води до нови и нови протести.
Под угрозата за бунтове по места властта опитва хитро да реши проблема, прехвърляйки топката на общините. Дилемата пред тях е или винетки в проблемните участъци край градовете, или да ги поддържат. Второто обаче е непосилно за преобладаващата част от българските общини, тъй като са зависими от държавната субсидия. Столицата може да си го позволи, защото е сред малкото печеливши общини у нас. Ще допусне ли Борисов "двоен стандарт"? Едва ли. Голямото предизвикателство пред него е да реши справедливо проблема в цялата страна - както за селата край София, така и край останалите градове. Което навежда на мисълта, че след цялата шумотевица, накрая пак ще се действа на пожар.
А дупките по пътищата няма да намалеят...