13 Март 2025четвъртък13:52 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД; „Доби прес“ ЕООД ; в редакцията на "ДУМА". Цени: 9 месеца - 153 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Акценти

Как НСИ бори инфлацията

Намалява теглата на поскъпващите и най-чувствителни стоки в потребителската кошница

/ брой: 47

visibility 534

Стефан Антонов,
Гласове


Как е възможно в един месец да видим организирано недоволство на потребителите от покачване на цените, основни потребителски продукти да поскъпват заради нормативен акт и в същото време инфлацията да забавя темповете си? Оказва се, че Националният статистически институт (НСИ) адаптира статистиката си за цената на живота, като променя теглата на различните стоки и услуги, които попадат в потребителската кошница. Моделът в последната промяна на методиката е теглото на поскъпващите стоки и услуги да спада, а тези, които поевтиняват или цените им стоят без значимо изменение, увеличават своето тегло.
Справка с приложената таблица за изчисляване на хармонизирания индекс на потребителските цени показва, че НСИ всяка година осъвременява теглата на отделните продукти в общата кошница. Таблицата е с близо 500 реда, включващи отделни продукти, продуктови групи и услуги. Нито един ред самостоятелно няма тегло над един процент от цялата кошница (линкът по-горе е директно към Евростат. Горе в дясно всеки може да селектира стоки и услуги и да проследи измененията в теглата им).
https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/prc_hicp_inw__custom_15544772/default/table?lang=en
В последната версия, която сме представили на Евростат, се увеличават теглата на близо две трети от посочените редове, но доминиращият принцип е, че при тях ценовата динамика е значително по-ниска, или отрицателна. В същото време, макар да е намалено теглото на продукти и услуги, които съставляват по-малката част от таблицата, те самите са далеч по-масови и към тяхната ценова динамика обществото има далеч по-висока чувствителност.
Например – има свиване не теглото на храните – от 25.3 на 24%. С почти два процентни пункта по-малко тежат административно определяните цени – от 18% на 16.1%. И в двата случая теглата се свиват, когато държавната политика води до покачване на цените в конкретната категория. Хлябът поскъпва с 20% заради връщането на ДДС ставката. Поскъпва и издаването на нови документи за самоличност – с две трети. При всички видове документи, при всички типове услуга – стандартна, или експресна. Оказва се обаче, че според НСИ

българите ядат по-малко хляб като дял от цялото си потребление

Като пример, пада също и теглото конкретно на свинското, и то с една от най-големите амплитуди в последната година.

В кръга на шегата може да се предположи, че след като по Коледа и Нова година определени населени места в Балкана останаха без ток, това е достатъчна причина енергийните разходи (за ток, газ, твърди горива и отоплителна енергия) електроенергията да падне като дял в потреблението с една от най-големите си амплитуди въобще за последните 10 години. С по-малка амплитуда, но все пак спада и теглото на минералните горива.
Като цяло, се оказва, че българинът е харчил повече за компютри, лаптопи и друга техника. Нейните цени обаче остават стабилни. Съответно, увеличеното потребление не влияе на общото поведение на инфлацията.
Исторически факт е, че Националният статистически институт редовно променя теглата на продуктите и услугите в потребителската кошница. Дори може да се приеме за нормално и свиването на теглото на част от поскъпващите продукти. Поне на теория, това показва еластичността им – ако поскъпват – хората ги купуват по-малко. И обратно.
За да спадне теглото на храните обаче може да има две обяснения – или има

масово замогване и потреблението се разраства към инвестиции и глезотии,

или настъпва период на бедност и хората вече да се ограничават дори в покупките на храна.
Доминиращото усещане обаче не сочи да е налице който и да било от двата процеса. Далеч по-вероятно е подобно на 90-те години на миналия век, Националната статистика да се използва за успокояване на общественото недоволство. Последното може да сработи за целите на приемането на България в еврозоната, но не допринася за утвърждаване на доверие в официалните данни. Както е казал нобеловият лауреат по икономика Пол Кругман „когато се чудите на очите си ли да вярвате, или на данните, вярвайте на това, което виждате“.

Изпълнени само 14 от 235 мерки срещу бюрокрацията

автор:Дума

visibility 226

/ брой: 47

ЕС налага контрамита на САЩ за €26 млрд.

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 47

Таван на надценките за храните в Унгария

автор:Дума

visibility 307

/ брой: 47

Опасен недостиг на лекарства в ЕС

автор:Дума

visibility 300

/ брой: 47

Усилията предстоят

автор:Атанас Зафиров

visibility 280

/ брой: 47

Отровата е в дозата

автор:Мая Йовановска

visibility 267

/ брой: 47

Защо да им вярваме?

visibility 300

/ брой: 47

Как НСИ бори инфлацията

visibility 275

/ брой: 47

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ