19 Ноември 2024вторник17:34 ч.

Социалната тревога на нашите творци

На 37-ия фестивал "Златна роза" българското кино извика вълнение със силна пълнометражна програма и различни авторски почерци

/ брой: 191

автор:Олга Маркова

visibility 2540

Както обикновено, веднага с пристигането си във Варна (27 септември) за откриването на 37-ия фестивал на българския игрален филм "Златна роза", хвърлих нетърпелив поглед върху поредния каталог. Бях приятно изненадана: от неговите страници ме гледаха усмихнати лица, предимно на млади творци. Ще си помислиш неволно, че и филмите им са "усмихнати". Но в това е диалектическата уловка...

Още първата конкурсна програма доказа, че кинотворците ни настъпват смело и самоотвержено към най-значими и наболели проблеми на нашето време. Техните филми звучат автентично и тревожно: днес и сега! Няма боязън и колебание; няма презастраховка и съобразяване. Право в целта. И когато това се прави с талант и призвание, с ярки и разнообразни художествени средства, директно встъпваме в мисията на Седмото изкуство, която се доказва и в двете състезателни  програми на фестивала: пълнометражната, съставена от 13 творби, и късометражната - от 17.

 След успешния си дебют в игралното кино "Подслон" (2010), спечелил Голямата награда на МКФ "София филм фест", селектиран за над 70 международни участия, режисьорът Драгомир Шолев в новия си филм "Прасето" нелицеприятно афронтира с пълната безизходица от съвременната възпитателна система: и в училището, което кипи от агресия, и във виртуалното семейство, обречено да работи в чужбина и да контактува с децата си с мобилни телефони. Набелязаният и тормозен ежедневно от съучениците Румен, от 13-годишна възраст се превръща в аутсайдер - мишена и жертва на тази безотговорна система. Той дълго и търпеливо не отвръща на обидите и малтретирането, докато... подтиснат до финален предел, накрая отвръща с един единствен, затова пък фатален удар. Тази нелепа за ХХт век детска съдба, прочувствено показана на екрана, разтърси аудиторията. Нейната трактовка сега и тук бе отбелязана със Специалната награда и с приза за най-добра режисура за оригинален и откровен поглед към високонравствена тема. Гората, в която непрестанно броди главният герой, търсейки убежище, се превръща в своеобразна метафора на неговото бягство: не само от агресията, но и от самия себе си. Ярката визия на кинотворбата е постигната от режисьора Шолев и оператора Георги Андреев със специфичен стил, базиращ се на снимане от ръка, с което се постига по-голяма близост до героя, по-невидима режисура. Човешкият поглед някак директно прониква на екрана, разголвайки същината на жизненоважния проблем.

Съвсем различен е подходът на Кристина Грозева и Петър Вълчанов в третия им (след успеха на "Урок" и "Слава") пълнометражен игрален филм "Бащата", удостоен със "Златната роза" за художествена зрялост, както и с наградата за най-добър сценарий за постигане на оригинална драматургия и ярки персонажи. С минимален биографичен елемент, но пък с уникален актьорски тандем - Иван Бърнев и Иван Савов, завоювал наградата за мъжка роля, както и с майсторската камера на Крум Родригес, режисьорите надграждат постепенно и последователно събитията по време на странното, шантаво пътешествие на двамата герои - баща и син, след неакцентираното погребение на майката, за да осъзнаят вината си към покойната и да се сближат... доколкото е възможно. След голямата награда "Кристален глобус" на МКФ в Карлови Вари и наскоро - в Тирана, сега във Варна публиката адмирира този доста нестандартен филм, със специфично чувство за хумор и доверие към усещането на мига, които изискват внимателно гледане и съпричастие, тъй като някак по особен начин - през "страничен вход", със специфично усещане за екранен почерк, ни вмъква  в българската народопсихология и мистика.

В отличие от този вид филмово "забавление", доказаният майстор - лечител на нашето засега неизлечимо съвременно общество Стефан Командарев, затваря социалния кръг. С новата си черна комедия "В кръг" (която излиза на 8 ноември по екраните) той отправя тежката си художествено-публицистична артилерия право към същината на социалното Зло, с всичките му възможни изяви, само с три полицейски патрулни коли, кръстосващи улиците на спяща и нищо неподозираща София. Трагикомизмът, бликащ от умело заснетите от оператора Веселин Христов дълги кадри (епизод-кадър) придават на актуалната и многопластова проблематика органичност и извикват масово съпричастие: наградата на публиката. Първокласният актьорски ансамбъл, включващ Ирини Жамбонас, която след вече завоюваната Голяма награда за женска роля на МКФ в Сараево тук бе удостоена безспорно с приза за най-добра актриса; Стефан Денолюбов, Иван Бърнев, Павел Поппандов, Герасим Георгиев-Геро и др., е прегърнал подбраната поетика на делника и непосредствено въвлича зрителя в автентизма на герои и ситуации след три десетилетия "преход", който звучи абсурдно. 

Радостна изненада поднесе младата режисьорка Светла Цоцоркова с втория си филм "Сестра". Пълнометражният й дебют "Жажда" заяви на екрана един своеобразно деликатен подход при изследване на темата за бягство от самотата, за необходимост от човешка топлина; за делнично щастие. В новата творба виждаме продължение и надграждане на тази проблематика. Но тук копнежът за обич е издигнат на по-висока степен. И в двата си филма режисьорката проследява герои, оцеляващи на ръба на маргиналността, и води зрителя през съдбите им. Този вид независимо кино, създадено с минимален бюджет и с приятели от цял свят, се превръща в нашенска тенденция. Той все по-често ни среща с екранни открития на герои, какъвто е случаят с Моника Найденова, за която специално е написан сценарият. А талантливата камера на Веселин Христов, спечелил с този филм наградата за най-добър оператор за високоестетическа визуална концепция, живописно ни потапя в оранжево-червеникава, глинена тоналност, която се врязва в съзнанието ни. Плътната драматургия "копае" едновременно в глината и в пластовете на човешката душа.

Отделно внимание заслужават ярките, уверени дебюти на пълнометражния екран: "Снимка с Юки" на Лъчезар Аврамов, "Лошо момиче" на Мариан Вълев, "Котка в стената" на Мина Милева и Весела Казакова, "Обичам те, Бойдин" на Борислав Михайловски и сатирата на шоубизнеса "Екшън" на Радослав Илиев. Ще спра дотук с пълнометражната програма, за да отделя заслужено място и на късите произведения, чиито постижения тази година бяха по-скромни. Сред тях на вниманието ни се наложи с художествената си завършеност 20-минутната "Нина", която донася трета "Златна роза" на младия режисьор Христо Симеонов (след "Синът" и "Гората на Димо") за успешна симбиоза между автентичност и въображение, за нежно и честно отношение към героите, извеждащи основната тема: как да се отнасяме към престъпниците и опита им за катарзис. Все по-рядко срещаната гражданска активност у нас е своеобразен апел към обществото. В "Ноември ще бъде май", сниман в Корея, Яна Лекарска отново след "Тук и сега" показва умение да води екранния разказ и да гради характери с корейски актьори, които явно й вярват и я подкрепят. Колебаейки се между два финала, тя избира по-светлия, по-оптимистичния. Към любопитна тема се насочва с първия си филм "Инсомния" Радослав Камбуров: за шампион в компютърните игри, страдащ от странна болест, която му пречи да разграничава реалния свят от виртуалния. Героят е изправен пред съдбоносен избор, който ще реши живота му. За мен най-запомняща се като визия е половинчасовата новела "Дом" на Димитър Кутманов. С осмислен артистизъм и портретни характеристики авторът ни приобщава към корените на нашата народопсихология, към вкуса, обредите и ритуалите на миналото ни, които продължават да битуват. Чудесна безсловесна киновизия и човешки състояния, които могат да бъдат постигнати само със снимане на лента. Със завършена органична цялост и изведено послание се отличават дебютите "Барут" на Петя Иванова и "Иван" на Надежда Христова. Във втория се запомня умелото превъплъщение на Иван Бърнев (отново!), чийто герой живее в миналото и се губи в настоящето, но чрез абсурдни ситуации успява да се преоткрие. Интерес представляват и "Изчезващ вид" на Николай Тодоров, и "Френско кино на Галина Георгиева. Повечето от останалите новели звучат като академични упражнения: те са или излишно удължени, или неизяснени като концепция. А късата форма е изключително благодарна, особено за младите, които идват с любопитни идеи и хрумвания, но с оскъден опит. Именно в този формат, на който трябва да се обърне по-голямо внимание, те могат да заявят възможностите си за насочване към Големия екран. 

Цялостната програма оставя у мен усещането, че на нашето кино сякаш повече му подхождат "малките" филми, за "малки" човеци, които ни водят към твърде значима вътрешна Вселена.                                      

    

Властта би отбой за повишаване на социалните осигуровки

автор:Дума

visibility 705

/ брой: 221

До месец тръгва новият онлайн кадастър

автор:Дума

visibility 687

/ брой: 221

Агенцията по храните започва проверки преди Никулден

автор:Дума

visibility 635

/ брой: 221

Байдън подготвя Трета световна война

автор:Дума

visibility 667

/ брой: 221

Байдън подготвя Трета световна война

автор:Дума

visibility 700

/ брой: 221

Хиляди протестираха срещу Роберт Фицо

автор:Дума

visibility 634

/ брой: 221

Сблъсъци в Нидерландия заради коледна традиция

автор:Дума

visibility 621

/ брой: 221

Абсолютна липса на сърце

автор:Александър Симов

visibility 660

/ брой: 221

Злокобният Байдън

автор:Юри Михалков

visibility 626

/ брой: 221

Неадекватни решения и хаос заплашват енергетиката ни

visibility 628

/ брой: 221

Мъчи ни безводие, а има забавени проекти

visibility 654

/ брой: 221

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ