Осем пъти повече коли върнати от преглед
Собствениците ще получават 30-дневен срок да отстранят нередностите
/ брой: 149
Тридесет дни ще получават собствениците на автомобили, скъсани на годишния технически преглед заради проблеми с газовете от ауспуха, за да отстранят повредата. Такава промяна в наредбата за прегледите планират от транспортното министерство във връзка с увеличилия се брой коли, които не могат да покрият изискванията. До проблема се стигна, след като от 22 юли уредите за измерване на отработените газове в пунктовете за преглед бяха свързани директно с компютъра на ДАИ. Така бе елиминирана възможността техникът в пункта да манипулира данните и да пуска замърсяващите автомобили, за да не идат в конкурентен пункт. Системата, планирана да бъде въведена от повече от 10 години, веднага доведе до осемкратен скок на върнатите от преглед автомобили.
А целта беше по пътищата да пътуват технически изправни автомобили, които не замърсяват природата. На практика се получи точно обратното - старите бензинови автомобили, произведени преди 2002 г., стига да са изправни, нямат проблем с изхвърляните в околната среда отработени газове. Същото се отнася и за дизеловите коли. Проблем имат автомобилите на бензин, произведени след 2002 г., твърдят от пункт за технически преглед . Основните причини са три - липса на катализатор, некачествен бензин и завишени нива от производителя на автомобила.
Ако за първите може да отстраните проблема, то при последния няма полезен ход, обясняват технически специалисти.
В същото време дизеловите коли, които пушат като печки, или "Баба Лада", произведена през 1989 г. няма проблем да покрие екологичните изискванията в наредбата. Така на практика старите коли не се спират от употреба, а напротив, най-потърпевши се оказват автомобилите произведени в периода 2002 - 2020 г.
От сдружението, обединяващо собствениците на пунктове веднага изпратиха писмо до транспортния министър Гвоздейков, в което настояха допустимите емисии да се вдигнат, тъй като масовите коли у нас не можели да ги покрият. Проблемът стигна и до парламента, където депутати поискаха от служебния премиер Димитър Главчев спешни мерки по въпроса с емисиите.
Границата на вредните емисии не може да се променя, тъй като тя е определена с евродиректива, а България е избрала максимално високите прагове, твърдят от министерството на транспорта. Оттам посочват, че нищо в прегледите не е променяно, освен че е премахната възможността резултатите да бъдат манипулирани.
От министерството обаче ще инициират спешни промени в наредбата, с които на автомобилите, които бълват дим над допустимото, вече няма да бъдат директно спирани от движение, а ще им се дават 30 дни срок за ремонт. Промяната ще има ефект за водачите, на които е бил премахнат или откраднат катализаторът.
Междувременно вчера стана ясно, че Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" има нов шеф - Дамян Войновски. Лично премиерът Димитър Главчев обяви преди дни в парламента, че директорът на агенцията Борислав Муеров е уволнен заради "хаоса" с годишните технически прегледи. Войновски и преди е работил във ведомството и се оказва, че точно по негово време са подготвени промените в наредбата за техническите прегледи, които разбуниха духовете в последните седмици.