18 Ноември 2024понеделник18:20 ч.

Теодор Елмазов:

Младите артисти не знаят какво ги чака

... Те не си дават сметка, че светът е и черен, и бял... - казва известният актьор от Народния театър "Иван Вазов"

/ брой: 274

автор:Дума

visibility 3253

Радостина Колева

Теодор ЕЛМАЗОВ е актьор на Народния театър "Иван Вазов" от 1995-а година. Преди това е шествал по сцените на Естрадно-сатиричния вариететен театър в Габрово, Драматичните театри в Димитровград и Сливен. По-главните му роли до този момент са в "Дон Кихот" по Сервантес, "Вълшебна нощ" по Бекет (Мрожек) Йонеско, "Сън в лятна нощ" и "Бурята" от Шекспир, "На дъното" по Максим Горки; "Декамерон или Кръв и страст по Бокачо" - спектакъл на Александър Морфов, "Кралят-елен" от Карло Гоци, "Албена" от Йордан Йовков, "Хъшове" по Иван Вазов, "Сирано дьо Бержерак"...

- Навремето си имал възможност да завършиш актьорско майсторство за драматичен театър, но си предпочел куклите. Защо си избра тях?
- Винаги съм искал да работя в драматичен театър. Не съм си се представял като кукловод, но не ме приемаха дълго време. Влязох чак от четвъртия път в клас "кукли". Ръководител на класа беше Богдан Сърчаджиев. Натоварването беше голямо, но то пък развива въображението. Затова и куклените артисти имат много по-интересни хрумвания. Същото като мен са завършили още Мая Новоселска, Теди Москов, Къци Лафазанов.
- А как стигна до Народния театър?
- Пътят никак не беше лесен. Няколко години бях в провинцията. Тогава мислех, че един млад актьор, за да стане по-добър и да се усъвършенства, трябва да играе роли. В момента, в който завърших, все още имаше разпределения и аз следвах естествения ход. Минах през Вариететния театър в Габрово, където получих балетна подготовка. Правеха се странни мюзикъли - нещо като естрадно-сатирични спектакли. След това минах през Димитровградския драматичен театър, през Сливенския и стигнах до Народния. В него отидох без никаква покана, защото времената се бяха променили и желанието ми да играя все главни роли започна да зацикля. Какво като играеш хубави роли, след като няма как да ги покажеш на по-голяма публика като столичната, да речем. А е ясно, че всичко е централизирано още от социалистическото време, защото има най-много възможности за изяви в киното и театъра.
Аз имах изключителен шанс, който беше първата ми крачка към Народния театър - Александър Морфов получи предложение да направи "Дон Кихот" и той ме взе. После имаше дълъг период на доказване - около 2 години и половина. Чак на четвъртата роля ме назначиха на щат.
- Ти разказа за твоя път като млад актьор. А със сегашните нови актьори какво се случва? Вече няма разпределения.
- Всяка година излизат най-малко по два класа от НАТФИЗ. Но нещата не са се променили чак толкова много. Прозорливи директори взимат цял клас, едновременно 10 човека, създават една трупа, която освежава провинциалния театър. Младите хора са ентусиазирани - те не знаят какво ги чака, не са наясно, че светът е и черен, и бял. В последните години виждам как в Русе се развиват нещата, във Варна, в Бургас... Запазват се традициите на театъра и се влива свежа кръв със своите идеи, настроения и мода. В театър "София" Ириней Константинов само за 2 години изцяло преобрази състава, позволи на много млади хора да намерят своето поприще, да експериментират, включи театъра към система от фестивали.
- Друго си е актьор да е директор на театър!
- Не знам дали е най-подходящият, защото тогава се получава "аз трябва да играя". Актьорът-директор вижда нещата през себе си, което пък е лошата страна, но... И аз да съм директор, и аз ще искам да играя. От една голяма, в която беше в театър "София", Ириней го вдигна на едно от първите места по посещения. В два от българските сериали, които се снимат, участва почти целият му театър. Чрез телевизията и чрез други средства той прави реклама на състава.
И тогава къде е кризата? Тя е в лошото управление, а не в нещо друго. Ако ние имаме един министър на място, който да отстоява, един съюз на място, който пази правата и да се бори за тях, всичко ще е наред.
- Съюзът на артистите не се ли бори?
- Бори се, но явно недостатъчно. Трябва непрекъснато да се търсят нови възможности. Времето се мени. За да отговориш на деня, не можеш да работиш така, както си работил преди 20 години. Все още интернет не се използва както трябва. Той е светкавичен метод за комуникация. Какво по-лесно да направиш контакт с норвежки театър, да речем. По този начин отидохме с "Малки комедии" в Корея - едно представление, което играехме до миналия сезон в Сатиричния театър. Става дума за частен проект, но тъй като е такъв, беше задушен и успяхме да направим едва 10-12 представления. Вложихме страшно много пари - там влязоха 22 хил. лева. Велко Кънев бе режисьор.
- Много обичаш да пътуваш. Какво ти дава хъс да го правиш?
- Светът е красив, а ние много малко знаем за него. Дори водих туристическо предаване по БНТ - външна продукция. Те го спряха не заради качествата му, а заради това, че имаше вътрешно предаване. Имаше конкурс, ние го спечелихме. Бяхме на първо място, а въпросното остана трето. Още първите месеци имаше страхотна атака към предаването - колко е лошо, водещите колко са неподходящи... Но пък обществеността го харесваше много. Даже спечелихме награда като предаване, което издига имиджа на България пред света. Току-виж съм станал един ден ръководен кадър в телевизията... Трябва да има възмездие, нали?!
- Кой съди по качествата днес?!
- Ами ето, заради това сме в сутиация, от която няма измъкване - не се съди по възможностите и не се избират хора с идеи. Погледни: смени се политическото ръководство и аз смятах, че новото ще бъде по-добро. Оказа се, че моментално то започва да следва принципите, които са имали предишното. Излезе, че няма нови хора и се получава един затворен кръг. Така ще се въртим, докато тези хора си се изреждат.

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 422

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 367

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 335

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 352

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 369

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 353

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 330

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1102

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 367

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 355

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 394

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ