18 Ноември 2024понеделник13:56 ч.

Разрухата в знанието е заради грешна политика

От знанието са отнети 693,7 млн. лв., а просветният министър прехвърли отговорността на премиера

/ брой: 244

автор:Велиана Христова

visibility 1950

Не упреквайте непрекъснато Дянков за бюджета, той изпълнява политиката на правителството. Тази защита дръпна министър Сергей Игнатов след участието си в бурно заседание на Съвета на ректорите тази седмица. Два дни преди това обясняваше, че води преговори да се намерят допълнително 110 млн. лв. за образованието и науката, след ден пък обяви: няма пари. И какво излиза от думите на министъра? Има някаква политика да не се дават пари за образование и наука, но кой я прави, щом финансовият министър просто я изпълнява, а просветният иска, ама не му дават? Понеже май че нямаме задграничен БРЦК (поне видимо), има само един възможен отговор. Прави я човекът-партия, човекът-власт, човекът-правителство, сиреч премиерът Бойко Борисов. Това се казва измиване на ръце!
 Приоритетите в бюджета за идната година са кардинално сбъркани, той трябва да бъде изтеглен и парите за секторите да се преразпределят по европейски - тази теза звуча и в Съвета на ректорите, и при първото обсъждане на бюджет 2011 в ресорната парламентарна комисия. Защото проктобюджетът на МС е абсолютно недопустим на фона на европейската стратегия "Европа 2020". Всеки път министър Игнатов и финансовият зам.-министър Владислав Горанов се правеха, че не чуват тези думи. Повтаряха като във вица за краставицата известните заучени фрази: фискалната стабилност, държавните харчове под 40% от БВП, дефицитът под 3%, разходите до приходите, макрорамката, инфлацията, сивата икономика... И може би, възможно е, евентуално да намерим отнякъде едни допълнителни 40 млн. лв. за образованието.
И ако ги намерим, може да дадем 20 милиона от тях за висшето образование, за да се увеличат с тях субсидиите на инженерните и аграрните вузове, а не да е така, както е записано в проекта на МС, който е внесен официално в парламента и в който това увеличение е за сметка на намаление за медицинските и художествените вузове. Като че този бюджет го внесе папа римски, а не същите тези министри. Но тия 20 млн. лв. няма да ги дадем пряко на висшите училища, ами ще ги турим в един фонд и ще ги даваме на тези вузове, които искат да се слеят. А като пуснем рейтингите на университетите, в хода на изпълнението на бюджета през 2011 г. ще даваме повече на най-качествените университети. Някой да разбра от тези приказки, изречени все от министър Игнатов, какъв бюджет ще се гласува и какво ще се прави реално? Никой. 
Затова пък всички разбраха ясно, че базовият норматив за издръжка на един студент е намален от 980 лв. на 630 лв., за да може със същите орязани пари за 2010 г. да се обучават още 16 000 студенти, които вузовете приеха тази година в повече по поръчка на държавата. Всички разбраха, че парите за образование от 4,2% от БВП се намаляват на 3,3%.
Как да не се сети човек, че точно преди година - в края на октомври 2009 г., премиерът Бойко Борисов заяви във Велико Търново, че още през 2010 г. "бюджетът за образование ще нарасне от 4,1% на 4,2% от БВП и допълнително в системата ще влязат 140 млн. лв., въпреки тежката ситуация в страната". Какво стана с "политиката" и обещанията, г-н премиер?
 Вместо ръст до 4,2% от БВП през 2010 г. имаме намален с 20% бюджет за образованието, а за 2011 г. секторът е ощетен с цели 0,9% от БВП - 693,7 млн. лв., и тези пари отиват към други дейности, очевидно към силовите ведомства. Намалени са средствата и за цивилните държавни вузове, и за БАН, и за средното образование с неговите над 800 000 ученици. За тези деца разходите се намаляват от 3,9% от БВП на 2,1% (до 1,6 млрд. лв.). Единният разходен стандарт за един ученик пада от 1537 на 1387 лв. За националните образователни програми, които при предишното правителство бяха осигурени със 150 млн. лв., сега остават едва 30 млн. лв. Фондът а научни изследвания е намален наполовина и нови проекти не финансира.
На въпроса защо се прави всичко това, след като в европейската стратегия образованието и науката са основен приоритет, а не полицията, отговор не бе даден. Още по-малко - на питането защо БАН получава субсидия, която я обрича на унищожение. Нито пък на това защо Министерският съвет си вдига разходите с цели 7 млн. лв., за него криза няма ли? А един просветен министър, който отговаря за политиката в сектора на знанието, е длъжен поне да отговори защо този сектор се осъжда на неизбежна разруха.    
Очевидно е, че основният проблем на образованието и науката в момента е мизерното финансиране, колкото и властта да се опитва да втълпи на обществото, че е едва ли не престъпно "да се искат пари". Пред комисията представителите на образованието и науката обясниха какво вещае бюджет 2011 за сектора на знанието (при това в тригодишната прогноза на правителството е казано, че до 2013 г. средствата за образование и наука остават на ниво 2010 г.!)?

Проф. Станислав Семерджиев, ректор на НАТФИЗ:

Това е бюджет, който не подпомага качеството на висшето образование. Започва наистина разруха. Ние се борехме да запазим нивото на финансиране от 2009 г., сега с потресение установявам, че колегите ми от Съвета на ректорите се борят за едни минимални 24 млн. лв., за да спасят увеличения брой студенти, след като сегашният бюджет вече е нарушение на качеството. Ако държим на качественото висше образование, тези средства са крайно недостатъчни. Качество все още съществува в нашите висши училища, иначе нямаше нашите студенти да ги вземат веднага зад граница и да зареждаме с тях чуждите държави. Ако този бюджет остане, както е по проект, ние догодина отново ще затваряме врати за по 3-4 месеца, въпреки всички антикризисни мерки, които взимаме. това на практика означава почти ликвидация. Медиите в последните дни цитират само мене, като че единствено НАТФИЗ е зле, а другите висши училища цъфтят и връзват. Всички са много зле. Ние при нас взехме мерки - поемаме с двойни часове хорариума, който студентите са длъжни да имат, и така вместваме три месеца в един. Но това нормално ли е? Образованието е процес на натрупване, а не обучение за 5 дни по 24 часа дневно.

Проф. Камен Веселинов, ректор на ТУ - София:
 
Ние в България очевидно не сме дорасли до целта, която си поставя "Европа 2020" - икономика на знанието, при нас девизът е "Оцеляване!". Но тогава, господа депутати, осланяйте се на чувството за самосъхранение. В България трябва да има производство, а значи трябва да има инженери. И без това интересът към инженерното образование в последните години намалява, а качеството на обучението неизбежно пада заради ниското финансиране. Инженерното образование има нужда от материална база, която се купува на световни цени, няма как иначе. Трябва да се прояви чувството за самосъхранение на България - трябват ни не просто инженери, а качествени инженери. А ние вече не можем да предоставим нито количество, нито качество. Помислете за бъдещето на България, за децата и внуците си, ще живеят ли те тук. При криза по принцип се инвестира в образованието. Всички в Европа докладват в момента увеличение на разходите за образование и наука с аргумент "криза е". За 2011 г. се предвиждат 3,6% ръст на БВП и нула процента ръст на средствата за висшите училища. От това личат приоритетите. За военните университети обаче има 3 млн. лв. увеличение. Ние милитаристична държава ли сме? Та нашата армия скоро ще се събере в една такава зала.

Проф. Стефан Хаджитодоров, главен научен секретар на БАН:

Установявам, че прокламирани принципи не се спазват, когато се прави бюджетът. Говоря за принципа "пари срещу реформи". Въпреки, че БАН предприе тежка реформа, никаква реализация на този принцип не се вижда. Това ще е бюджет на необратимия разпад на българската наука. Знам какво става сега в БАН и ви казвам, че няма земна сила, която да накара хората да се върнат на научното поприще. А за 2011 г. това положение се циментира. Ако искаме да оцелеем, трябва да се върнем на нивото на 2009 г. От месец май в академията се работи с намалено работно време и неплатени отпуски, освободихме хора, има вече маса жалби, започват съдебни дела. Не можахме в пълен размер да изплатим обезщетенията на хората, които пенсионирахме. Министър Игнатов беще обещал да ни се дадат 3,5 млн. лв. за тази цел, но той знае, че тези пари не бяха дадени, всичко е в рамките на бюджета ни. В проекта за 2011 г. е записано какви десетки дейности трябва да извърши БАН с тези средства. Магьосници да сме, не можем да ги осъществим - едни няма да се извършат изобщо, други ще бъдат с понижено качество. А това са дейности, с които постоянно обслужваме държавата, за редовните научни изследвания изобщо не говоря. Лошото е, че ако след 2-3 години се появят пари, няма да има хора, които да работнят наука, те ще са в чужбина или в други сектори. На нас ни трябват тези 25 млн. лв. до нивото на 2009 г., за да можем да осигурим и предпоставките за кандидатстване за проекти от европейските фондове. По проектите се изисква половината пари да са съфинансиране, няма как да ги дадем, за да получим повече допълнителни средства.

Синдикатите в просветата (СБУ-КНСБ, синдикат "Образование" към "Подкрепа", НУС-КНСБ, Съюз на работодателите и сдружение на директорите в средното образование):

Ще има сериозен недостиг на средства за обхвата на 5-годишните деца през 2011 г.; за капиталови раходи в големите градове за увеличаване на децата в детските градини; за храна на децата на 5 и 6 години; за целодневното обучение на първокласниците; за пътуващите ученици в средищните училища и особено за училищата с под 20 ученици в група, каквито са 45% от общообразователните училища. Силно намаляват средствата за извънучилищните дейности, за логопедични кабинети, а изтича тригодишният срок за ползване на учебниците за V-VIII клас и се налага печатане на нови комплекти. Няма планирани средства в МОМН за квалификация на учителите, прекратена е програмата за модернизация за професионалното образование, няма средства за заместващи учители и допълнително обучение на талантливи и изоставащи деца, не се планират средства за капиталови разходи. В училищата има над 65 хил. компютъра с изтекъл срок на амортизация, които тябва да се подменят, а няма да има пари и за интернет в училищата. За да се осъществява нормален учебен процес, в системата са необходими още 216 млн. лв.
* * *
Средното образование е по-подредено, защото с него се захванаха в предишните години, с висшето и науката сега започнахме, заяви министър Игнатов след заседанието на ресорната парламентарна комисия. Виж ти. Предишната власт била направила нещо добро! Какво отстъпление от "политиката на правителството". Уви, средното образование БЕШЕ по-подредено, преди с хаотичното орязване на парите му да се заеме ГЕРБ.

 

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 0

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 0

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 0

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 0

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ