България ще получи първия нов влак от "Шкода" по националния план за възстановяване и устойчивост през януари 2026 г. От април влакът вече ще вози пътници. До август страната ни ще получи всички 25 нови влака по договора.
Това съобщи вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов при посещение на завода „Шкода“ в Пилзен, Чехия. Караджов провери напредъка в производството и направи тестово пътуване с вече готовия мотрисен влак.
Новите влакове се произвеждат и доставят по договор с „Шкода Транспортейшън“ и „Шкода Вагонка“, като общата стойност на договора е над 639 млн. лв. без ДДС. Част от плащането - 511.4 млн. лв., е по ПВУ - за 20 влака, още 5 ще бъдат доставени с пари по програма "Транспортна свързаност". „Информационните табла ще бъдат на български и английски език. Ниските подове улесняват качването на хора с намалена подвижност, всеки влак има и по две механични рампи за инвалидни колички, както и адаптирана тоалетна за хората с намалена подвижност. Влаковете разполагат с Wi-Fi, 333 седящи места и поне още толкова за правостоящи. Това са удобства, които българските граждани чакат от години“, коментира Гроздан Караджов.
Междувременно след първата мотриса ще дойдат още два влака и изпитанията ще продължат в различни конфигурации – в двойни и тройни състави. В България вече текат тестови изпитвания по другия тип влакове, доставяни по ПВУ от компанията "Алстом". България купува от "Алстом" общо 35 влака, като плащането за 12 от тях е заложено по плана за възстановяване, а останалите ще се доставят по Социалния план за климата на България. Договорът с консорциума, в който участва "Алстом", е на стойност 883 млн. лв. без ДДС.

