26 Ноември 2025сряда19:16 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Няколко думи

Отчуждаване

/ брой: 155

автор:Боян Бойчев

visibility 6370

Просветното министерство обсъжда да бъдат намалени часовете по чужди езици, изучавани в училище. Целта била да се освободи време за общообразователните дисциплини. 
Това не е добра идея. Изучаването на чужд език е богатство за личността и необходимост в днешния глобализиран свят. То дава възможност децата да придобият интелектуални умения, трайни знания, грамотност и лична дисциплина, да развиват паметта и уменията си да общуват, да имат по-широк кръгозор и да се докоснат до чужди традиции и култури със съответната толерантност към тях. Все ценности, необходими в XXI век. За да може да общува адекватно днес, човек трябва да знае поне два чужди езика. Това отваря вратите към света и дава възможност за избор на висше образование според интересите и успешна професионална реализация след това. 
Какво обаче предлага МОН? В осми клас в профил чужди езици при интензивно изучаване на чужд език часовете се намаляват от 18 на 16 седмично. Това ще повлияе отрицателно върху качеството на обучение в езиковите гимназии. А все пак учениците влизат там, за да учат език. Което не им пречи да получат много добра обща подготовка и по другите предмети, неслучайно сред народа тези гимназии са известни и като "елитни".
В момента обаче, освен в езиковите гимназии, в много училища има паралелки с интензивно изучаване на чужди езици. Става дума не само за английски, но и за френски, немски, испански, руски, китайски и т.н. Напливът от желаещи в тези училища не е само заради съответния профил, но и най-вече заради езика. Децата, които не успеят да се класират за "елитните" езикови гимназии, разчитат да получат знания по съответния език именно в такива паралелки в други добри училища. 
Какво е предложението на МОН? В паралелки с други профили се премахва интензивното изучаване и се заменя с разширено изучаване, като хорариумът се намалява от 18 часа на 8 (!) часа седмично. Няма как с толкова часове да се научи чужд език, още повече че в следващите класове часовете обикновено са два седмично. Това на практика означава, че в края на обучението си в 12. клас учениците няма да постигнат дори B1 ниво. Или с други думи, няма да знаят езика.
Намаляването на часовете по чужди езици препраща учениците директно към частните школи. Изключва се възможността децата да получат безплатно добро образование по съответния език в училище. А нали това е целта на средното образование: да подготви децата за живота? Който днес е глобален, хората много пътуват, работят с чужди фирми, общуват с хора от различни народности. 
Нека не забравяме и друго - социалния момент. Намаляването на часовете по чужди езици ще доведе до съкращения и ще остави много учители без работа. Това едва ли е в плюс за учителската професия и едва ли би привлякло младите хора към нея.
Не казвам, че нямаме нужда от математици, физици, химици. Напротив! Но това са трудни науки, не всеки има отношение към тях. И задълбочените знания няма да са от особена полза за хора, които са хуманитарно насочени. Не е ли по-добре да бъдат разкрити паралелки в училищата със съответния математически, физически, химически и т.н. профил? Или дори допълнителни гимназии, свързани с тези предмети, където обучението да е на съответното ниво? Който има желание, нека кандидатства в тях и да учи съответните предмети задълбочено. Макар че дори и при тази ситуация доброто знание на чужд език е не просто предимство, а необходимост в днешния свят.

Всеки пети българин е застрашен от бедност

автор:Дума

visibility 1145

/ брой: 222

Държавата може да купи "Лукойл Нефтохим" за 2 млрд. евро

автор:Дума

visibility 1182

/ брой: 222

Получаваме първия нов влак от "Шкода" през януари

автор:Дума

visibility 2071

/ брой: 222

Депозитите на домакинствата скачат с 12 млрд. лева за година

автор:Дума

visibility 1326

/ брой: 222

На всеки 10 минути жена е убита от свой близък

автор:Дума

visibility 1705

/ брой: 222

Тръмп спря финансирането на Украйна

автор:Дума

visibility 960

/ брой: 222

За Турция Централна Азия е Туркистан

автор:Дума

visibility 682

/ брой: 222

Пекин и Вашингтон затоплят отношения

автор:Дума

visibility 1408

/ брой: 222

Жертва на пола си

автор:Таня Глухчева

visibility 1175

/ брой: 222

Четири поколения под покрива на фирмата

автор:Аида Ованес

visibility 860

/ брой: 222

Пир по време на чума

автор:Барбара Пейчинова

visibility 1467

/ брой: 222

Кампания за всяване на страх

visibility 1176

/ брой: 222

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ