
МОН предлага задължителна религия в училище
Все по-възможно изглежда и въвеждането на оценка за дисциплина - от 2026/27 г.
/ брой: 42
Просветният министър Красимир Вълчев е твърдо решен да предложи задължително изучаване на религия и добродетели в училище. Сред предложенията на МОН за промяна в училищния закон ще присъстват и мерки, позволяващи по-лесно налагане на санкции за учениците, както и евентуално въвеждане на оценка за дисциплина - от учебната 2026/27 г. Това се разбра от негово интервю в телевизионния ефир, в което коментира различни образователни теми.
Министърът бе по-категоричен и по темата за дисциплината в училище. Доскоро той коментираше, че въвеждането на оценка за дисциплина, за каквато настояват от синдикат "Образование", звучи доста санкциониращо, а системата трябва да е подкрепяща, затова и екипът му ще предложи по-скоро по-лесно налагане на санкции за учениците. Той обаче заяви, че подкрепя въвеждането на такава оценка.
"Италия върна оценка дисциплина. И в училище, и в обществото ни доминира усещането за липса на ред. Дисциплината е базова предпоставка за добро обучение. Учителите в момента се чувстват безпомощни заради неработещата санкционираща система. Аз лично подкрепям оценка дисциплина, това е една от темите, които обсъждаме, но заедно със системата от санкции. Все още се въздържам да говоря конкретно, тъй като нямаме решение. През май или юни ще предложим тези промени на Народното събрание, ще бъдем готови още през май. Това ще бъде темата, която ще поставим на обсъждане този и следващия месец", подчерта той, добавяйки, че евентуално въвеждане на оценка за дисциплина, заедно с промяната в системата от санкции, ще може да се случи от учебната 2026/27 г.
"Матура по математика, ако има, няма да е скоро", коментира министърът. По думите му преди това трябва да се направят доста други неща - промяна в учебните програми, в учебния план, увеличаване на учителите, липсата на които е основната пречка пред разширяване на изучаването на математика в гимназиален и прогимназиален етап и др.
"Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование, е да направим по-хибридни профили. По-широката основа е по-добрата парадигма за бъдещето. Професиите на бъдещето ще изискват по-широка база от умения и компетентности", посочи още Вълчев. Според него една от най-важните цели е да се освободи пространство - време на учителите и учениците. "Можем да жертваме част от амбицията на профилираното образование, защото, ако погледнете учебните планове на профилите, те са прекалено натоварени и трудни. Можем да изчистим учебните програми от фактология, защото имаме базови знания, които формират умения, но имаме и чиста фактология, която не е необходима в днешния свят. Т.е. да имаме повече часове за затвърждаване на умения, дълбоко учене, упражнения, особено по математика и физика, по които имаме драматичен проблем", каза той.