17 Октомври 2024четвъртък15:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

СНИМКА МИХАЕЛА КАТЕРИНСКА

Столичният транспорт като черна дупка

КОВИД-19 и енергийната криза не започнаха финансовия фалит, а само го довършиха

/ брой: 32

автор:Деси Велева

visibility 295

Деси ВЕЛЕВА


Вече две години управляващите в Столичната община от ГЕРБ се опитват да спасят фалиращия градски транспорт със заеми. Те се дават ту на Центъра за градска мобилност, ту на автотранспорта, ту на електротранспорта - все общински фирми. След като стана ясно, че тази тактика може да е само краткосрочна, се поде нова кампания. Този път насочена към държавата.

Само преди дни, на заседание на комисията по транспорт към СОС, ръководството на ЦГМ рапортува за недостиг на средства в транспорта от 201 милиона лева, който трябва да бъде компенсиран от държавния бюджет за разплащане по Регламент 1370.

Добре знаем какво причиняват КОВИД-19 и енергийната криза през последните месеци в много сектори на обществения живот. Градският транспорт на София не прави изключение. Той е полупразен, с намалени приходи, пред финансов колапс. Няма как обаче да не си зададем и въпроса как е управлявана толкова важна за столичани сфера през последните години, че за няколко месеца да достигне до пълен финансов крах. Цветущо ли бе положението на транспорта досега, управлението му донесе ли печалба за общината и комфорт за пътниците? Само последващите кризи ли са причина за настоящото неблагополучие или корените му се крият по-далеч в миналото?

Общинското дружество "Център за градска мобилност", което е диригентът на градския транспорт, отдавна е известно като черната дупка на общината.

В него влизат милиони, а рядко нещо излиза

То се появи през 2009 г., когато в "Столична компания за градски транспорт" се вля дружеството "Паркинги и гаражи". На новата общинска фирма бе възложено да реализира приходи от дейността на масовия градски транспорт, да отчита изпълнението на транспортната задача и да се разплаща с транспортните оператори. Дружеството издава и продава превозни документи, организира обществения транспорт, контролира трафика, изгражда и експлоатира местата за паркиране.

През годините се оказа, че гълта милиони, но не се знае къде отиват те. Приходите от платените зони за паркиране, поставянето на скоби и таксите от вдигането на автомобилите не се материализират в паркинги, каквато би трябвало да е основната задача на ЦГМ.

Какво показват финансовите отчети на "черната дупка" от 2016-а до 2019-а - последната година, преди да се появи коронавирусът, а с него и поводът за финансовата криза в транспорта? Центърът за градска мобилност завърши 2016 г. с печалба от 11 милиона лева - една от най-високите в общинската икономика за този период. Следващата година бе рекордна - дружеството излезе на плюс от 12 милиона лева. 2018-а и 2019-а белязаха спад, но все още общинската фирма бе на печалба съответно с 5,7 и 3,1 милиона лева. През последната "нормална" година - 2019-а, столичани вкараха в ЦГМ нови 228 милиона лева, а текущите му задължения бяха в рамките на 66 милиона лева. 

От печалбата към загубата

През следващата ковидна година положението се усложни рязко - приходите намаляха на 170 милиона лева, разходите не растяха, а загубата вече бе 32,5 милиона лева. Увеличиха се и текущите задължения, които достигнаха 80 милиона лева. В този момент паркоместата в зоните за платено паркиране, от които дружеството печели, надхвърлиха 30 000, като 5200 бяха в синя зона, останалите - в зелена. Средствата от продадени превозни документи се оказаха с близо 3 милиона лева по-малко, като пътуванията намаляха с 25 на сто. Приходите от зоните и от задържането на автомобили със скоби спаднаха с 20%. 

Не може да не се спомене, че в този момент дружеството изплащаше и заем от 81 милиона лева от 2015 г., като през 2020-а се правиха отсрочки на плащанията към банката. Дружеството също така хранеше 1373 души на щат. Окончателните финансови отчети за 2021 г. още не са ясни, но те със сигурност ще покажат голям минус. 

За разлика от ЦГМ, останалите общински дружества, които директно обслужват градския транспорт и столичани, имаха далеч по-трагични финансови резултати през годините.

Последните три години преди КОВИД-кризата "Метрополитен" излизаше на загуба. През 2017 г. тя бе 5 милиона лева, а следващите две е съответно 3,2 милиона и 1 милион лева. През 2020 г. дружеството вече бе финансово зависимо от кредитори, тъй като задълженията му бяха повече от собствения капитал. 

Стари трамваи, нови дългове

Подобно бе състоянието на дружеството "Столичен автотранспорт". В рамките на пет години то излизаше само два пъти на печалба, но символична - веднъж от 150 000 лева и още един път от 500 000 лева. През 2017-а и 2018-а загубите му бяха 2,2 милиона и 5 милиона лева, а през 2020 г. стигнаха до 10 милиона лева. Заради това тогава не бяха извършвани ремонти на автобуси в заводски условия, въпреки че 200 от тях на над 12 години се нуждаеха от поправка. 

По последни данни дружеството е просрочило задължения от 11 милиона лева към края на 2021 г., като основно парите се дължат за дизелово гориво и природен газ. Заради това през декември общината му отпусна и заем. 

Твърдо на минус през последните шест години излизаше и "Столичен електротранспорт", който оперира с трамваи и тролеи. Дружеството обслужва 27 маршрута с над 460 транспортни средства, които са доста стари. Това е и една от причините за лошите показатели на общинската фирма - остарелият парк и честите ремонти. Над 200 трамвайни мотриси са на възраст над 24 години. Повечето от тях са изминали по над 1 милион километра. При тролейбусите нещата са малко по-добре - от 120 коли около 40 са на над 24 години. Затова и не е чудно, че между 2016-а и 2020-а електротранспортът бе на загуба между 3,2 милиона и 6 милиона лева на година. 

От всички сметки излиза, че столичният транспорт не е в цветущо състояние от години, а последните кризи са огромната капка, от която преля чашата. Затова сега няма пари за заплати, за гориво и резервни части, а от ГЕРБ демонстрират панически опити да спасят каквото е останало. Закърпването на дупки със заеми вече е невъзможно и сега единствено държавата се чака като спасител. 

Вместо да стои в позиция на изчакване, кметството можеше да покаже повече активност с опити да се реформира секторът и да не се стигне до заплахата за фалита му. Ако в някой близък ден София осъмне с драстично разреден или изобщо без транспорт, кой ли ще бъде виновен?

МО недопустимо наруши закона

автор:Дума

visibility 128

/ брой: 198

Румен Радев поиска основен анализ на трагедията с авиокатастрофата

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 198

Съюзът на съдиите се обяви против избора на Сарафов

автор:Дума

visibility 140

/ брой: 198

Предлагаме инвестиции, които ще задвижат икономиката

автор:Дума

visibility 162

/ брой: 198

61% от питейната вода у нас се губи

автор:Дума

visibility 139

/ брой: 198

При цените на храните има възходяща есенна тенденция

автор:Дума

visibility 152

/ брой: 198

До 5 млн. евро глоба за спекулативни цени на храните в Гърция

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 198

Харчим по 400 лв. на "Черен петък"

автор:Дума

visibility 127

/ брой: 198

ЕК частично замразява пари за Румъния

автор:Дума

visibility 125

/ брой: 198

РСМ и Албания с паралелни академии

автор:Дума

visibility 162

/ брой: 198

Българска следа в ДДС схема в Гърция

автор:Дума

visibility 133

/ брой: 198

Накратко

автор:Дума

visibility 150

/ брой: 198

Сбъркана държава

автор:Александър Симов

visibility 138

/ брой: 198

Поне в една класация сме първи. Уви, не е за хвалене

visibility 168

/ брой: 198

Срамен футбол

автор:Дума

visibility 137

/ брой: 198

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ