Сезон на големите изненади
Софийската опера представя първата българо-италианска копродукция с Арена ди Верона "Аида" на 15 октомври
/ брой: 236
По необичаен начин Софийската опера и балет разтвори врати. Изненадата бе "Нощта на театрите". Малки и големи меломани се разходиха из залите, фоайетата и други "потайни" кътчета на 60-летната красива сграда. Предсезонният спектакъл на "Бал с маски" отново показа защо впечатляващата режисьорска концепция на акад. Пламен Карталов, солистите, оркестърът, хорът през 2008 г. многократно бяха бисирани в Япония. За другия мегапроект на академика "Дон Карлос" специално се завърнаха любимите певци Иван Момиров, Владимир Стоянов, Цветелина Василева. Именно тази постановка покори публиката на 56-ия Международен фестивал в Кавала. Покана да гостува догодина на феста получи националният балет със "Зорба Гъркът". Тенорът Калуди Калудов именно като Дон Карлос на софийска сцена на 10 ноември ще отбележи 60-годишнината си.
Официалното откриване на сезон 2013/2014 е на 15 октомври с чаканата с огромен интерес премиера на първата българо-италианска копродукция с Арена ди Верона "Аида". Вердиевият шедьовър е създаден по поръчка на египетския вицекрал Исмаил паша за откриването на Суецкия канал. Либретото е на Антонио Гисланцони, а световната премиера в Кайро е на 29.ХII.1871 г. Фурор предизвиква и премиерата в Миланската Скала през февруари 1872 г. В България "Аида" за първи път е изпълнена преди век, през 1914 г., от тогавашната Оперна дружба. Новата софийска постановка е в чест на 200-годишнината от рождението на "маестрото на италианската революция" Джузепе Верди. Реализира се, както вече е известно, с помощта на най-известния античен театър на открито Арена ди Верона. След многовековно прекъсване преди 100 години театърът в града на безсмъртните влюбени Ромео и Жулиета посреща отново зрители именно с "Аида". Освен няколко тира с оригинален реквизит от Верона пристига режисьорът и автор на сценографията Уго де Ана, дирижира Ерих Вехтер. "Аида" по-късно ще аплодираме и в голямата зала на НДК. На Вердиевия юбилей е посветена на 28 ноември и новата "Травиата". Вече се търсят билети и за следващите спектакли за фаталната любов на парижката куртизанка Виолета Валери и Алфред Жермон. Либретото на Франческо Пиаве визира драмата на Александър Дюма-син и 23-годишната Мари Дюплеси, а героите на Верди оживяват първом в теотро Ла Фениче във Венеция през март 1853 г. "Травиата" е сред първите заглавия, представени в България от Оперната дружба (1910 г.). Премиерата е възстановка на емблематичната постановка на акад. Карталов.
През декември, по-точно на 15-и, завесата ще се вдигне за пореден празник. Нарича се "Фиделио", единствената опера на гениалния немски симфоник Лудвиг ван Бетовен. Свободолюбивият композитор в творбите си, включително и в операта, определено акцентира върху героизма. Болезнено преживял провала на първата премиера. Едва третата (ноември 1805 г.) със знаменитата певица Шрьодер-Девриент в ролята на Леонора жъне успех. Диригентът Асен Найденов и режисьорът Драган Кърджиев реализират "Фиделио" преди 72 години. Сега интересът към малко познатото у нас заглавие е още по-голям, защото постановката ще осъществи гостът Ханс Йоахим от Германия, родината на композитора. Роко е немският бас Курт Ридъл. През декември оперната зала ще се препълни и за концерта на сопраното Александрина Пендачанска. Помним я като Виолета и Джилда ("Риголето") от 90-те г. Дано Джиджи - тъй я наричат приятелите, в артистичния си календар намери време отново да ни подари безпътната героиня. На италиански "ла травиата" означава именно безпътна. По желание на публиката "Залезът на боговете" - финал на тетралогията "Пръстенът на нибелунга", ще се играе в зала 1 на НДК на 29 декември. Спектакълът ще води новият главен диригент Ерих Вехтер.
Премиери обещават и през идната година. Първа на 24 януари е "Дъщерята на полка" от Гаетано Доницети, композирана през 1840 г. Подготвят я режисьор-постановчикът от Московския Болшой театър Игор Ушаков и италианският диригент Франческо Роза. Бравурната Росиниева "Пепеляшка" ще гледаме премиерно на 20 март, поставена от Вера Петрова. Тя единствена от България специализирала оперна режисура в кралския театър Ковънт Гардън - Лондон. Диригентската палка ще е в ръката на Григор Паликаров.
Планираните нови творби безспорно могат да си позволят големи вокално-артистични дарования. А СОБ отдавна си е извоювала име на "ковачница на красиви, здрави гласове", на непрестанно обновяващ се състав с многообещаваща младост. Затова в началото на септември оперните диви Райна Кабаиванска, Стефка Евстатиева, Александрина Милчева и други знаменитости прослушаха десетки кандидати за роли в предстоящия сезон. Любопитното е, че сред одобрените е италианецът Пиетро ди Бианко, ученик на Кабаиванска от последния й международен майсторски клас в София.
Грандиозният финал на сезона е удовлетворение за хилядите фенове на руската класика с шедьовъра на Модест Мусоргски "Борис Годунов". Голямата изненада е, че премиерата на 27 юни 2014 г., а и следващите представления ще са пред катедралния храм-паметник "Св. Александър Невски". "Скъп проект, нелека задача" - обобщава акад. Карталов. Сигурно той ще е режисьор. Мусоргски неслучайно нарича операта по своето либрето "народна музикална драма". За първото представяне на "Борис" в Мариинския театър В.В. Стасов отбелязва: "Велико тържество... младото поколение ликуваше..." От 1929 г. неведнъж и дваж "великото тържество" покорява българската публика. Националната опера с "Борис Годунов" през 70-те г. на миналия век триумфираше из Европа, включително и в Болшой театър - Москва, Борис Христов - "крал на басите", направи запис в Париж на операта именно с български солисти и хор. Академикът доверява също, че оперното ръководство и лично той дават път на млади певци, а и на по-малко позната класика. Не забравят и годишнини на прославили родината българи. Догодина се навършват 100 и 85 години от рождението съответно на Борис Христов и Николай Гяуров. Операта на Мусоргски през юни ще ги срещне задочно така, както през 60-те г. на ХХ век покориха Миланската Скала. Тогава всемогъщият трагичен цар Годунов бе Христов, а Гяуров - скитникът монах Варлаам. С тях овациите обира и тенорът Димитър Узунов - Дмитрий Самозванеца. Недостижимите и в "Борис", и в цялата си кариера Борис Христов и Николай Гяуров дълго бяха противопоставяни от зложелатели, да не кажем некадърници. Според замисъла на акад. Карталов чрез новата премиера най-сетне "царете на басите" ще бъдат примирени, но и ще ни напомнят свято да тачим паметта на великите българи. Да припомним как Борис Христов гордо изричаше по света: "Аз съм единица мярка за вековната българщина." И друго подсеща оперният директор: "Крайно време е родният град на Гяуров - Велинград, дето първом песенната омая усетил, опитал се да я дари на хората, да обяви национален конкурс на негово име." Патрон на конкурса явно ще е СОБ. На 100-годишнината от рождението на Борис Христов (18.V.1914 - 28.VI.1993) през септември идната година ще е посветен най-трудният в света Международен конкурс за млади оперни певци. Освен че носи името му, конкурсът изправя допуснатите до третия тур пред изпитанието да защитят таланта си с главна роля в спектакъл на Националната опера. Планират се юбилеи и на други известни и зад граница наши певци, режисьори като заслужилият Мишо Хаджимишев. Догодина се навършват 100 години от рождението му. За половин век активно творчество негови оригинални режисьорски решения се вписаха и в репертоара на европейски театри, фестивали. Да се надяваме, че спуснатият отгоре делегиран бюджет не ще попречи да се възстанови прочутата някога оперна студия към театъра. Друга главна цел, подчертана от Карталов, е да продължат да привличат с красиви, грабващи вниманието спектакли - от сърцата на артистите към сърцата на малчуганите. Оказва се, че за шест сезона детският проект "Отиваме на опера и балет" е спечелил хиляди малки фенове, а чрез тях и родителите им, дядовци, баби с 19 премиери. И през новия сезон ще продължават детските празници. Освен в залата на последния етаж на театъра, ще ги има и в общинския културен институт "Красно село", дори в училища, детски градини. Новите детски заглавия ще са оперите "Хензел и Гретел" и "Вълкът и седемте козлета" и балетът "Зле опазеното момиче".
Балетната трупа също решава отговорни задачи. След победното турне през целия юли във Великобритания с 34 спектакъла на класическите "Лебедово езеро", "Дон Кихот" и "Жизел" премиерсолисти и ансамбъл вече репетират едноактните балети "Антигона" (муз. основно на Стравински и Пескарски) и "Електра" от Рихард Щраус. Премиерата е на 15 ноември. Хореограф-постановчик е Сергей Бобров, генерален директор на операта в Красноярск. В една от главните партии танцува Наташа Боброва. За първи път от години - явно през сезона често ще изписваме "за първи път", очакваме нов български балет - "Албена". За музиката младият композитор Димитър Киров е вдъхновен от едноименната драма на Йордан Йовков. Премиерата е на 13 юни 2014 г. Седмица по-късно е ред и на четвъртото издание на програмата "Американски балет за България". Предстои гостуване в Катар с балетите "Шехерезада" и "Рапсодия в синьо".
Равносметката показва, че и във финансова, духовна криза, когато има отговорност в служенето на прекрасните музикално-сценични изкуства, отиваме на 6 оперни и 4 балетни премиери. Много или малко са за театър на делегиран бюджет, читателят да прецени. И да не забравя, че всяко гостуване на чуждестранни певци, режисьори, диригенти, закупуване на нови инструменти за оркестъра, дори за премиерите колективът сам осигурява парите. Намерената навреме точна формула на възхода е във всеотдайната работа, посвещение на нейни величества МУЗИКАТА И ПУБЛИКАТА. Суперлативите в това отношение и в чуждия печат илюстрират няколко цифри. От 2007 г. до края на миналия сезон репертоарът е обновен с 29 оперни и 7 балетни нови заглавия, 19 детски постановки, 18 концерта. Балетната трупа е танцувала в Кипър, Австрия, Германия, Турция, Великобритания. Операта пък е обирала възхитата в Япония (2008, 2012 г.), Италия, Кипър, Русия, Беларус, Гърция. Много над 400 000 души са посетили за това време залата на операта и балета, тръгнали са си с обещания за нови срещи със сценичната магия.
Накрая да не забравяме сред големите изненади поканата за съвместния фестивал с НДК "Властелините на романтизма или Вагнер и Верди - 200 години вдъхновение". Започна с изложба и ревю на костюми от емблематични постановки на операта в Рим. На 27 октомври е тържественият концерт с арии, дуети, откъси от творби на двамата музикални обновители на оперния театър през ХIХ век - Рихард Вагнер и Джузепе Верди.