04 Ноември 2024понеделник11:50 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Таланти

Колелото полетя във въздуха

Фантазия или реалност ще бъде идеята на архитект Мартин Ангелов

/ брой: 198

автор:Цветелина Манова

visibility 5112

Архитект Мартин Ангелов e роден  през 1983 г. в София. Няколко месеца след като постъпва в първи клас, родителите му решават да заминат за една година в Гърция. Тази една година става десет - живее в Атина, на остров Корфу, в Северна Гърция.
Завръщат се в България и той завършва гимназия в София - 8 СОУ. След упорита подготовка  през 2003-та вече е студент в любимия Университет за архитектура, строителство и геодезия, бившия ВИАС. Дипломира се през 2009 г. Съосновател е на студио ProvoCAD с още трима свои приятели и колеги (2007). Това е сайт, в които всеки може да представя проектите си, свързани с архитектурни промени в градската среда. Хората, които работят в него, са обединени oт общи идеи за архитектура и естетика. Мартин е член на неправителствената организация "Трансформатори", чиято дейност е свързана с градските пространства. Обожава плуването и гребането и почти навсякъде се придвижва с колело, защото много обича спорта и природата.


Колоезденето е голяма страст, ентусиазъм и начин на живот за младия арх. Мартин Ангелов, за него велосипедът е свобода. Проблемите и трудностите за велосипедистите в България са огромни. Придвижването е опасно, несигурно, а пътищата ни са осеяни с дупки. В други страни колоезденето е религия, за нейното развитие и разпространение се прави много, но не и у нас.   Бащата на Мaртин е треньор по гребане, от него идва и този плам към спорта у сина. Мартин е влюбен в колелото, защото преживяванията са екстремни и пътешествията винаги могат да бъдат разнообразени с нови маршрути. Така се заражда и идеята му за проекта, който за някои изглежда абсурден, а други приветстват с много усмивки и радост. Нарича го "Колелиния" и представлява велосипедна въжена линия.
Да, факт е - ентусиазмът и талантът на младите българи не са мъртви. Мартин го доказва още през 2008 г., когато се включва в международния архитектурен конкурс "Линии от място" в категорията "Градски транспортни промени" с проекта си. Първоначалната му идея е да

имитира скиорски лифт
 
само че без електрозахранване на системата. През февруари 2009-а в Лондон "лудата" му идея стига до финал и печели първа награда. В следващите месеци Мартин Ангелов добавя нови елементи, като персоналното приспособление за сигурност, променя някои от детайлите, за да усъвършенства идеята си. А тя е изключителна, предвид факта, че София е опасен град за велосипедисти.
Висящата велоалея се състои от три опънати метални въжета и гумен улей. Две от въжетата държат улея, по който се движат колелата на велосипеда, а третото въже със специално приспособление е за кормилото на колелото.
 - Необходими са ресурси и помощ, за да бъде доразвито моето хрумване - казва архитект Ангелов. Идеята за тези линии не може да замести нормалните алеи, категоричен е той. - Този проект е подходящ за къси отсечки, тоест средство, което да обединява съществуващите велоалеи. Височината на лифта трябва да е максимално 4,5 метра, като съществува и метално съоръжение за закрепване на кормилото.

Велосипедистът - елемент, който пречи

Проблем е, че няма култура в тази насока и правилни политически решения, свързани с безопасността на велосипедиста, смята Мартин. В цял свят този начин на придвижване е модерен, удобен и се предпочита. Явно в нашата страна все още има закостенели разбирания, които карат хората да предпочитат автобомила, защото той е израз на стабилност и богатство, категоричен е Мартин. Българинът просто много обича колата си и се хвърля смело в "боя" по пътищата. Велосипедистът в движението се възприема като пречещ елемент, но това ще се промени някой ден.
Проектът му е нестандартен, осигурява сигурност и комфорт на придвижване. В същото време изграждането на подобна система изисква минимални ресурси.
 От проекта са завладени в чужбина и по-конкретно - в Италия, където има интерес да се направи експериментална отсечка на въздушната велоалея. На въпроса какво се случва с идеята в България, той разкрива, че за нас този проект все още е много абстрактен - ние все пак нямаме дори нормални велоалеи. Нашите са нарисувани с две линии жълта боя, минават през павилиони, реклами, билбордове. Нуждата от прототип на проекта се увеличава, защото постоянно изникват все нови и нови въпроси.
Необичайната идея на Мартин грабва от пръв поглед дори и не толкова запалени колоездачи. Всеки би се възползвал от такъв вид туристическа атракция.
София е изключителна отвисоко, а този проект, дори да не улесни движението, поне може да го разнообрази и е любопитен за туристите в столицата. Неговата цел не е да замести нормалните велоалеи. Той е просто нестандартен експеримент, който набира съмишленици. Велосипедните маршрути играят ролята на своеобразен мост в градската тъкан, те преодоляват зони с натоварено градско движение.

Велолинии над реките и каналите

като туристическа атракция. Погледът отвисоко дава възможност за панорамна визия над исторически забележителности.
Друга негова идея е този начин на придвижване във въздуха да улеснява любителите на колелото, защото е пълно с места, които не могат да се преминат, без да рискуваш живота си. Една такава идея би популяризирала колоезденето в страната. 
- Пари от този проект не печеля - споделя Мартин. - Той е просто една провокация за това дали е възможно да се предвижваме комфортно в града. Едни го харесват, други го смятат за глупост.
 За него София е удивителна, защото е много близо до Витоша.
- Софиянци са късметлии, че имат толкова близо местенце, на което да забравят за проблемите си - допълва арх. Ангелов.
Той е участвал в 100-километровата обиколка на Витоша. Имало много камъни, колелото затъвало в кал и едва успявал да го изважда. Не знаел какво го очаква - след 35 км излязал на асфалт, но с огромен баир и така още 15 км. Не знаел кога ще свърши това катерене, бутане, кал и храсти. Борбата продължила 8 часа и 50 мин., а колелото по чудо останало здраво.
Ще има презентации на проекта в чужбина: през октомври на международна конференция за еко иновации; после в града на дизайна във Франция - Сент Етиен. И току-виж някъде идеята да се превърне в реалност.


Любопитно

Десетте най-добри в света

1. Амстердам - световна столица на велосипедистите. 40% от трафика се осъществява с велосипеди. Има изградени подземни паркинги, велостанции, осигурени са и обществени велосипеди.
2. Портланд - разработен e първият проект в САЩ, при който се осигурява минимален доход на възрастните велосипедисти, а също се провежда и обучение по сигурността на велосипедиста. Велосипедната мрежа в Портланд е нараснала от 95 до 420 км от началото на 1990 г.
3. Копенхаген - в Дания всеки човек притежава велосипед. Именно затова от много години Копенхаген е известен като "града на велосипедите".
4. Боулдър - САЩ, 95% от основните пътища там разполагат с велоалеи и пътеки. Един ден в годината се кара само велосипед.
5. Санднес - Норвегия, притежава най-добрите съоръжения за велосипедисти.
6. Сан Франциско - САЩ, около 40 000 жители използват редовно велосипеди. Някои от пътните платна са превърнати във велоалеи.
7. Барселона - Испания, има 100 велостанции. Разполага с 3250 паркоместа за велосипеди по улиците.
8. Трондхайм - Норвегия, тук е построен първият велолифт, за да улеснява придвижването.
9. Дейвис - САЩ, жителите на града гласуват да се премахнат автобусите до държавното училище. Градът ще създаде музей на велосипеда.
10. Берлин - Германия, само за миналата година са отделени 2,5 милиона евро за разширяване на велосипедната система.


Ето как колелото може да избяга от ужасния трафик на големия град


Това представлява системата отпред


Мартин Ангелов (вляво)

Драстичен воден режим в Плевен

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 210

Откриха 463 флакона райски газ в дискотеки в София

автор:Дума

visibility 75

/ брой: 210

Деца изпаднали в абстиненция след забраната за телефони в училище

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 210

Работодатели оспорват в съда по-високата минимална заплата

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 210

Подписват договор за новите реактори в АЕЦ "Козлодуй"

автор:Дума

visibility 83

/ брой: 210

ВМЗ-Сопот с нов стар директор

автор:Дума

visibility 83

/ брой: 210

Предлагат данък върху новите дрехи

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 210

Скопие окончателно се ангажира с Коридор 8

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 210

Албанският премиер разгневи Гърция

автор:Дума

visibility 73

/ брой: 210

Заплашиха съдийка за промигрантско решение

автор:Дума

visibility 82

/ брой: 210

Накратко

автор:Дума

visibility 76

/ брой: 210

Чорбаджийски неволи

автор:Аида Паникян

visibility 48

/ брой: 210

Забрави ли ЕС кой е Б.Б.

автор:Юри Михалков

visibility 82

/ брой: 210

Лицемерие в нещастието

автор:Таня Глухчева

visibility 63

/ брой: 210

Бананова република

visibility 74

/ брой: 210

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ