Геополитика
Един пояс, един път - инициативата, която обединява света
Вече не говорим за един път на коприната, а за няколко
/ брой: 206
В Пекин се проведе Третият форум на инициативата "Един пояс, един път". Събитието, което събра световни лидери и делегати от над 150 страни, беше отразено от повече от 140 журналисти от цял свят. На дипломатическото мероприятие почетен гост бе руският президент Владимир Путин, който за пръв път от началото на войната в Украйна присъства на среща на върха.
Руският президент заяви, че тясната координация с Китай по отношение на външната политика е от решаващо значение в сегашната трудна обстановка.
"В настоящите трудни условия е особено необходима тясна координация на външната политика - именно това правим, а днес ще обсъдим и всичко това", категоричен бе Путин след срещата с китайския му колега Си Цзинпин.
Той, от своя страна, потвърди поддържането на тясната и ефективна стратегическа координация, и допълни, че обемът на двустранната търговия е достигнал исторически връх. Очаква се до края на годината двустранният стокообмен да достигне 200 милиарда долара.
Освен че взаимното политическо доверие между двете страни непрекъснато се задълбочава, те ще положат усилия за запазване на "международната равнопоставеност и справедливост".
Двамата държавни глави са се срещали 42 пъти за последните 10 години, отбелязва китайската медия Синхуа.
Путин приветства успехите на китайския мащабен инфраструктурен, търговски и финансов проект.
"Щастливи сме да видим този голям успех, защото той означава много за нас", заяви руският президент. Той похвали инициативата "Един пояс, едни път" за това, че обединява света и отправи покана за глобални инвестиции в Северния морски път, който според него може да задълбочи търговията между Изтока и Запада.
За кого са дивидентите?
"Относно Северния морски път Русия не просто предлага на партньорите си да използват активно неговия транзитен потенциал. Нещо повече - каним заинтересованите страни да участват пряко в неговото развитие", заяви руският държавен глава. "Готови сме да осигурим надеждна ледена навигация, комуникации и доставки", допълни той. И изтъкна, че "още през следващата година навигацията за товарните кораби от ледови клас по цялото протежение на Северния морски път ще стане целогодишна".
Путин подчерта, че Москва може да играе ключова роля в съживяването в съвременността на древния Път на коприната.
От своя страна, китайският президент Си Цзинпин заяви, че огромният инфраструктурен проект "Новите пътища на коприната", лансиран от Пекин, ще "даде нов тласък на световната икономика". А това е нещо, от което има нужда в момент, когато повечето държави се оплакват от висока инфлация, безработица или ниски заплати. "Новите пътища на коприната" целят да засилят свързаността между народите в сферата на политиките, в инфраструктурен, търговски и финансов план, и да дадат нов тласък на световната икономика", заяви Си в речта си при откриването на форума в Пекин.
Има и скептици
Макар на събитието да присъстваха и лидери, които гледат скептично на иницитивата и продължават да предупреждават, че страните, участващи в нея са застрашени от много дългове, те не можаха да отрекат и ползите от нея. А те се виждат не само в Европа (Сърбия, Унгария, Хърватия, Черна гора и др.), но и в Африка, Азия и Латинска Америка. За едно десетилетие са сключени над 200 споразумения с повече от 150 страни и 30 международни организации и са инвестирани почти трилион долара.
"Твърдо вярваме, че само чрез взаимноизгодно сътрудничество нещата могат да бъдат свършени и то добре", добави Си Цзинпин в речта си.
"Китай желае да задълбочи сътрудничеството с партньорите си по Новия път на коприната /.../ и да работи неуморно за модернизирането на всяка страна по света", заяви той.
По всичко личи, че Новият път на коприната е много по-дълъг от този в миналото и има много разклонения.
Един от ключовете за успех на инициативата се корени в основният й принцип: "Да планираме заедно, да градим заедно и да имаме взаимна изгода." Пекин и отделните страни преценяват от какво има най-голяма нужда и постепенно се изграждат икономически коридори, международни пътища по въздух, вода и суша за пренасяне на стоки. Не бихме сбъркали, ако твърдим, че по този начин днес се "инжектира" жизненост на навършилия хиляда години Път на коприната. Но вече е Път на коприната през Новата ера. Днес камилите и керваните са заменени от влакове, самолети и кораби.
Не бива да забравяме един много важен факт. Първото десетилетие на "Един пояс, един път" беше белязано от КОВИД-пандемията. Тогава много от западните скептици виждаха как идеята пропада. Но отново сбъркаха, защото инициативата се превърна в животоспасяващ път, по който 20 държави получиха над 10 милиарда маски и 2,3 милиарда дози ваксини.
А какво да кажем за "скоростта",
с която се развиват държавите тук в Европа? Често чуваме да се говори за "Европа на две и повече скорости", виждаме как някои членове на ЕС са равни, но други са "по-равни". При "Един пояс, един път" няма господари и подчинени. Няма съревнование. Това е още едно наследство от миналото, когато китайските търговци не са си спечелили място в историята като завоеватели с оръжие, коне, войни. Те са запомнени като добронамерени емисари, предвождащи кервани със стоки.
"Ние вярваме, че огънят се поддържа, когато всеки слага дърва в него", твърдят китайските политици. "Затова настояваме за взаимна подкрепа, за да стигнем до целта - печеля-печелиш. Идеологическо противопоставяне, междусъседско съперничество и политики на различни съюзи не са опция за нас."
Постигнатото през последните 10 години показва, че е възможно светът да е свързан. Само заедно можем да победим световните предизвикателства и да допринесем за едно по-светло бъдеще.