12 Ноември 2024вторник01:03 ч.

ВРЕМЕТО:

Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри. Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите, на които им предстои пътуване в следващите дни, да тръгват на път с автомобили, подготвени за зимни условия. Прогнозите на метеоролозите са за влошаване на времето, понижение на температурите и снеговалеж. За 12 ноември е определен жълт предупредителен код за опасно време в Северозападна и Централна България в областите Видин, Монтана, Враца, Софийска област, София-град, Перник, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище, Сливен, Стара Загора и Пловдив. През нощта срещу вторник във високите планински части в Северозападна България дъждът ще премине в сняг. Прогнозите за Централна България са, че в Стара планина и Предбалкана ще се образува снежна покривка, която на места е възможно да достигне до 10 см. Необходимо е шофьорите да карат с повишено внимание и съобразена скорост, като спазват необходимата дистанция и да не предприемат резки маневри.

Иван Бойков:

1200 фирми отпаднаха от строителството

И тази година браншът отчита спад, казва изпълнителният директор на Камарата на строителите в България

/ брой: 9

автор:Мая Йовановска

visibility 2309

Иван Бойков е машинен инженер, завършил е Техническия университет през 1974 г. Работил е в "Енергопроект", в "Цимент плант" - Темелково, "Балканкар" АД, "ЗИТ Инвест" АД. От 1997-2001 г. е народен представител и е член на комисиите по индустриална политика и по опазване на околната среда. От 2001-2003 г. е генерален секретар на ФИГ "РЕИ холдинг" АД, която преди доста години декларираше желание да получи лиценз за частни жилезопътни превози. След това става изпълнителен директор на Българската браншова камара "Пътища". Заместник-председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Има над 40 публикации, статии и анализи в областта на индустриалната политика, проблемите на браншовите организации в България, пътното строителство, проектирането и инженеринга Изпълнителен директор е на Камарата на строителите в България. От 5200 строителни фирми 2200 са нейни членове.

 - Г-н Бойков, докъде стигна разплащането на държавата със строителните компании и има ли такива, които още не са си получили парите? - Държавата се изплати по всички искания от наша страна през Българската банка за развитие. Останаха обаче около 40-50 млн. стари, нерзплатени задължения, които не са поискани от фирмите през схемата, която минаваше през ББР.
- По тази схема каква отстъпка от сумата имаше?
- По схемата за разплащане банката удържа около 7% от стойността на договора.
- Какъв беше най-дългият период, в който бяха забавени плащанията на неразплатените дългове към фирмите.
- Имаше голямо забавяне, но всичко това се изчисти. Все още има 70-80 млн. лв. неплатени, които са текущи задължения за 2010 година.

 - Какъв е другият вариант за компаниите, които не искат да си получат парите чрез ББР?

 - Другият вариант е да заведат дела срещу държавата. И е сигурно, че ще ги спечелят, защото имат документи за размера на дължимите им суми. Въпросът е кога ще успеят да си вземат парите, тъй като в бюджета няма пари за изплащане на стари задължения.

 - Това издължаване намали ли другия огромен проблем - междуфирмената задлъжнялост, която се оценява на милиарди левове?

 - Не може да се каже, че междуфирмената задлъжнялост е намаляла, защото мина много време, а тя по-скоро беше свързана с огромния обем жилищно строителство и хотели. За този сегмент нещата спряха изведнъж и банките също спряха да дават кредити. По отношение на държавните плащания нещата са се поизчистли, но те се нахвърлиха върху другите проблеми, тъй като няма фирма, която да работи само по обществени поръчки. Това е комплексен процес.

 - По ваши данни има ли раздвижване в бранша? Строителите пострадаха най-сериозно от кризата.

 - Не, няма раздвижване, а спад. Годината беше много тежка за строителния бранш. През 2009-а спрямо 2008 г. спадът в строителната индустрия беше над 60 на сто. По официална предварителна статистика за миналата година той е между 15-18 на сто.

 - Какво очаквате през тази година?

 - Ние не очакваме и тази година да се раздвижи кой знае какво в обществените поръчки. За 2011 г. правителството почти няма бюджет за капиталови разходи, за строителство. Но има съфинансиране по отношение на европейските програми и по отношение на кредити от Световната банка и Банката за развитие. Тук главно става въпрос за инфраструктура - пътна и социална. Т.е. това са поръчките, които идват по линия на Държавен фонд "Земеделие", по линията на Оперативната програма "Регионално развитие", има и 5-6 големи обекта, по които вече се работи, по ОП "Транспорт". Не очакваме активизация и защото общините също нямат пари за капиталови разходи, същото е и с министрествата. Парите, които се очакват,  основно ще бъдат за инфраструктура. В близките 1-2 години всичко ще бъде финансирано по европейските програми.

 - Спадът в строителния сектор колко фирми изкара от пазара?

 - Миналата година отпаднаха около 1200 фирми, а през тази още 1100-1200 фирми отпаднаха от регистъра на строителите.

 - През миналата година се очакваше да излезе европейският регламент за борбата със забавяне на плащанията по търговски сделки. В него се предвиждаше много сериозна наказателна лихва и когато държавата не изплаща навреме сумите по договорите с фирмите. Излезе ли вече този регламент?

 - Това още не се е случило. Засега всичко е на ниво съгласуване с министрите в ЕС. Процедурата е сложна и трябва да първо да се гласува от министрите, за да стане регламентът факт.

Качеството на водата се влошава

автор:Дума

visibility 733

/ брой: 215

Русия обединява най-големите си петролни компании

автор:Дума

visibility 980

/ брой: 215

Рекорден интерес към търг на "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 807

/ брой: 215

Държавата иска повече права върху "ЛУКойл Нефтохим"

автор:Дума

visibility 1068

/ брой: 215

1500 са руските загуби на ден в Украйна

автор:Дума

visibility 1028

/ брой: 215

СИРИЗА се разцепи

автор:Дума

visibility 812

/ брой: 215

Арестуваха турски журналист за огласена новина

автор:Дума

visibility 892

/ брой: 215

Накратко

автор:Дума

visibility 995

/ брой: 215

Ако няма разум

автор:Ина Михайлова

visibility 1136

/ брой: 215

Задънена улица

автор:Таня Глухчева

visibility 602

/ брой: 215

Равносметката на 35-те години преход

автор:Искра Баева

visibility 722

/ брой: 215

Ще бръкне ли 51-вото НС в кутията на Пандора

visibility 636

/ брой: 215

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ