29 Юли 2024понеделник21:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Енигмата Параджанов

Хуморът съпътстваше гениалния режисьор и в най-трудните моменти от реализацията на неговия безкраен приказен карнавал

/ брой: 158

автор:Олга Маркова

visibility 2821

За популярността на един творец се съди не по броя на томовете, които са издадени от него или за него, нито по количеството на реализираните филми. При най-ярки таланти често се оказва, че цифрата на неосъществените произведения е несравнимо по-голяма. Мечтите далеч са надминали възможностите на реалността. Може би най-красноречив пример в това отношение е случаят с арменския грузинец Сергей Параджанов (Саркис Параджанян).
Няколко дни преди да почине (1990 г.), предчувствайки края си с напредването на коварния рак, авторът на шедьовъра "Сенките на забравените прадеди" (1965 г. - уникална киноадаптация на неизвестната дотогава повест на Михаил Коцюбински; както и на "Украинска рапсодия", "Легенда за Сурамската крепост", "Арабески на тема Пиросмани", "Цветът на нара", "Ашик Кериб" - общо осемнадесет филма!) поканва настоятелно известния режисьор Юрий Илиенко в дома си в Ереван (къща като в приказките).
Когато Илиенко се изкачва по витата стълба, забелязва, че под вратата на втория етаж се стича вода. Преди да реагира, чува гласа на Параджанов от третия етаж: "Досега нямахме вода". В това време над главата му светва 300-годишният абажур и той възкликва от радост: "И токът дойде!" Едва довършва фразата си и се сгромолясва под легендарния абажур, който продължава да го осветява.
Изумителна смърт на праведник!
Смърт - изкупление.
Смърт - безсмъртие.
Не познавам друга такава.
30-минутният документален филм, сниман от Юрий Илиенко в един-единствен кадър, бе удостоен с Голямата награда на Международния кинофестивал "Златен Витяз" същата година. Никога няма да забравя вълнението, което преживяхме всички тогава. Сякаш нямахме друга тема на разговор.
Неотдавна се навършиха 90 години от рождението на Параджанов. На тържественото му честване в Москва в началото на годината е показана пространна изложба с негови уникални колажи, правени по време на петгодишното му заточение в трудови лагери. За тези произведения той е използвал всякакъв подръчен материал (пясък, камъни, сухи треви и др.) и го е аранжирал майсторски с вкуса на твърде своеобразен художник.
По повод на юбилея се опитах да възкреся неговата памет пред моите студенти в СУ "Климент Охридски". Бързам да споделя радостта си, че тази година за специалността, която преподавам - "Модерна литература, кино- и визуална култура", са се записали твърде интелигентни, вече завършващи образованието си студенти, и работата с тях е истинско удоволствие.
Представете си каква бе моята изненада, когато се оказа, че повечето от тях почти не познават творчеството на ненадминатия киноестет. Бяха слушали за него от родителите си или бяха потърсили информация от гугъл, и то само за "Сенките на забравените прадеди" - една своеобразна версия на "Ромео и Жулиета", пренесена на Карпатите в началото на века. При съвременната система на обучение едва ли е необходимо да се учудваме на подобен факт...
Тогава показах на студентите добросъвестно изградената биографична копродукция "Параджанов" (Украйна, Франция, Грузия и Армения) на известния арменец Серж Аведикян, който изпълнява ролята на самия режисьор (партнира му украинката Олена Фетисова). Но тази творба, която гледах в рамките на 18-ия "София филм фест" през март т.г., за жалост не успя да надскочи нивото на двамата дебютанти в територията на пълнометражното игрално кино.
На пръв поглед точна и коректна към широко известни факти и събития от биографията на твореца, тя обаче не успя да докосне дълбините на неговата душевност; да разкрие палитрата от разностранните му дарования, да проникне в сложната и противоречива съдба на гения.
За да се опитам да надзърна в Космоса, наречен Параджанов, интересно ми беше да чуя мненията на някои от най-близките му съратници, като например мнението на любимия му звукооператор - истински съавтор, Гари Кунцев, създател на нова киношкола за драматургическо усъвършенстване на екранната фонограма:
"Като непорасло дете той се забавляваше с всичко, до което се докосваше. Хуморът го съпътстваше и в най-трудните моменти от реализацията на неговия безкраен приказен карнавал. Завършвайки снимачния процес, с напълно сериозно изражение на лицето се обръща към мен с думите - "Я закончил мой шедьовр, сейчас ты можеш его портить".
Московски колеги са ми разказвали как веднъж Гари Кунцев му показва пробни снимки с една колоритна старица, които толкова харесва, че просълзен от възторг обявява: "Няма да снимам други кадри". И оставя във филма пробните снимки.
Неговата болезнена склонност към автентизъм и импулсивна натура триумфират, когато афронтира пълнокръвния живот с реалните му обитатели. Неслучайно сътрудниците на режисьора се "подвизават" с прозвището "патриотите на Параджанов". Мога само да съжалявам, че не съм измежду тях.
Накрая оставям за "десерт" личния си спомен за Параджанов, когото и Фелини, и Антониони, и Тарковски смятаха за един от най-самобитните  кинотворци-визуалисти на ХХ век, виждащи света по уникален начин.
Когато се срещнах с него в Мюнхен през 1988 г., беше само на 64 години, а изглеждаше като старец - беше рухнал физически. Преживените страдания и унижения си бяха казали думата. Само очите му светеха с неистов вътрешен блясък. Не преставаше да се шегува.
В Бавария имаше панорама на неговото творчество. Във фоайето на най-голямото кино бе аранжирана естетска изложба с прословутите му колажи, които надничаха сред стичащи се водни струи. Същевременно се стичаха и потоци от зрители - поклонници на уникалното му творчество, които имаха възможност да се докоснат до гения, а той кратко и непосредствено отговаряше на обсипващите го въпроси. Неговите съждения разкриваха дълбоката му вяра в художествената мисия на киноизкуството.
"И все пак филмите ми като че ли имат най-много почитатели сред самите кинематографисти" - подчертаваше той.
Облечен в дълъг черен кафтан, стигащ почти до земята, той приличаше на шаман, на гуру. Излъчваше енергията на човек с мисия. А добротата в погледа му често варираше между хумор и самоирония. Очевидно това бе неговото оръжие спрямо заобикалящия го свят. Често, когато се прибирахме заедно до хотела и аз го държах под ръка, внезапно ме пускаше и с бърза крачка заставаше пред някой от огромните фотоси, изобразяващи го в цял ръст (които висяха из улиците и по витрините на най-известни вериги-магазини), с коментара: "Днес май съм малко по-нисък?"
Връщаше се обратно и продължаваше да ми говори за изкуството като за "Храм от образи, светлина и истина"...



Сцени от игралния филм "Параджанов" - биографичен разказ за знаменития майстор на световното кино

Състоянието на "Мини Марица-изток" се влошава

автор:Дума

visibility 856

/ брой: 142

Помощи за бизнеса, ако токът поскъпне над 180 лв/МВтч.

автор:Дума

visibility 792

/ брой: 142

Депутатите искат да влезем в еврозоната от юли догодина

автор:Дума

visibility 778

/ брой: 142

Лозари и винари излизат на протест

автор:Дума

visibility 765

/ брой: 142

Киев проси ток от Словакия, на която спря руски нефт

автор:Дума

visibility 817

/ брой: 142

Ултралеви виновни за жп саботажа във Франция?

автор:Дума

visibility 789

/ брой: 142

Китай с литературен кът в Националната библиотека

автор:Таня Глухчева

visibility 748

/ брой: 142

Накратко

автор:Дума

visibility 692

/ брой: 142

Обръщение към българския народ*

visibility 793

/ брой: 142

Жалко за олимпизма

автор:Боян Бойчев

visibility 752

/ брой: 142

Горе главата – заедно няма кой да ни спре!

visibility 748

/ брой: 142

Българският сателитен синдром и Украйна

автор:Искра Баева

visibility 793

/ брой: 142

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ