Стимули или привилегии
/ брой: 185
Средната заплата в Германия е 3000 евро. Там електромобил Тойота се продава за 25 400 евро, което е по-малко от 10 средни заплати.
Средната заплата във Франция е около 2000 евро. Електромобилът Рено Зои, който всеки момент ще излезе на пазара, ще струва 21 000 евро, а в момента се предлагат Пежо и Рено срещу 35 000 евро. Което обаче не означава, че средностатистическият французин ще брои толкова, за да има такава кола. Не, той може да си позволи удоволствието да кара Рено Зои срещу 7 средни заплати, или 14 000 евро, Пежо или Ситроен - срещу 28 000 евро, или 14 средни заплати, защото държавата му дава 7 хил. евро, за да стимулира покупката на електромобили. Един вид, да са достъпни за повече хора.
И така бавно и полека стигаме до България, където електромобилите са по-малко от станциите за зареждането им. В София имало 6 такива коли, а станциите са вече 9. В Добрич има един електромобил, а станциите скоро ще станат 3. Впрочем цената на тези коли у нас е колкото и в Германия, и във Франция, и в другите страни в Европа, че и в САЩ. Затова държавата ще приеме Национален план за подпомагане на този вид транспорт. Стимули трябват, ще ги вкараме в законите, каза министър Делян Добрев. И... започна да изрежда привилегии.
Който имал бол пари да си купи електромобил, няма да купува винетка. Чиче на село, за да иде с с москвича или жигулата до града, за да си купи лекарството за кръвното, трябва да има винетка. Той няма право на стимули.
Тоя с електромобила ще паркира безплатно в синя зона в цялата страна, а който живее в синя зона в София например ще брои абонамент от 300 лева за една кола и още 450 лв., ако и жена му има автомобил.
Пичът с електромобила няма да плаща и местни данъци и такси - за жилището, боклука, кучето и прочее.
Да сте чули да са освободили от това задължение социалнослабите, пенсионерите, многодетните семейства, тия, дето са без работа повече от година, или пък, защо не, и ветераните от войните. Няма такива работи. Ще кажат, че това са привилегии, които са недопустими, защото облагодетелстват една част от обществото за сметка на друга.
Обаче, ако не си броиш стотинките, не се чудиш как да свържеш двата края, имаш излишни, да кажем 35 000 евро, и си купиш с тях електромобил, ти не си част от обществото и теб не те облагодетелстват за сметка на други, а те стимулират.
Нищо чудно утре да решат, че собствениците на електромобили не трябва да плащат парно, здравни и пенсионни осигуровки. И тогава - пей сърце. Качват се в колата, газ до дупка и политат по буслентата на България. Пък било и с 60 км в час.