27 Декември 2024петък09:47 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Колонката на Димитър Денков

Причината за инцидентите

/ брой: 1

автор:Димитър Денков

visibility 6930

И да не помните, и да не сте чели какво беше казал дядото, който се катереше по клиничната урва в софийска болница, ще разберете неговото обещание за Новата година: Като гони влака за предстоящата операция в София, да приготви табела, на която ще пише "Комунизмът е престъпен! Да живее демокрацията!". И ще я окачи на един дирек на разсипаната гара - да се знае докъде я докарахме: от урва на урва и от век на век, както беше казал класикът по повод една дивна слава.
С оглед на политкоректността, подобни надписи следва да красят не само порутените гари, заводи, електроцентрали, работнически общежития, училища, здравни пунктове, селскостопански постройки, пътища, канали, мостове, мини, казарми, застави, но и всички престъпни остатъци, които още кретат под грижата на честни частници и още по-честни надзорни съвети. Това обаче ще ни отклони от темата. Нека се върнем на гарите. В празник и делник там влак гонят не само дядовци, които все още разбират какво означава "Да гониш Михаля". Влак може и да не мине, но няма как да не мине през ушите и очите устойчиво употребяваната фраза: "Поради инцидент, чиито причини се изясняват, влакът за... ще тръгне от... след неопределено време. Умоляват се пътниците да запазят спокойствие и да се отправят към автогарата." Това става там, където има някакви средства за съобщения и автогари. Където няма, пътникът нека зяпа разписанието и да пустосва, че няма телефон с картинки или рода с кола! Да чака, щом разчита на такова несъвременно средство за свободно движение на хора, стоки и капитали, каквото са влаковете! Но най-вече ще има да чака да съобщят причините за инцидента, както безотговорно обещават отговорните фактори.
Напразно му ги обещават. Напразно, защото не става въпрос за инциденти, а за норма. Напразно, защото няма такива причини дори тогава, когато обвиняват някого и същевременно се извиняват с природата, остарялата техника, липсата на кадри, нечия крадливост или младежка буйност, изтласкваща агресивността с хвърляне на камъни по все по-рядко минаващите влакове или със селфита току под мрежата. Напразно, защото не става дума за причини за инцидента, а за причината за инцидентите. Те се натрупват дотам, че е безразлично дали нещата опират до цистерни с азот, дерайлирали край Пирот, излязъл от релсите вагон на Централна гара, паднала скална маса на Подбалканската линия, Земенския пролом или по теснолинейката Септември-Добринище, отнесен от влак камион на неохраняем прелез, измъкнати траверси и релси от запуснати маневрени коловози, разграбено депо, превърнат в търговски център вагоноремонтен завод и т.н. чак до отборите и стадионите "Локомотив". Няма защо да се търсят причини за всеки инцидент; причината е само една: престъпно занемаряване на железопътния транспорт от държавата. Което е почти героично откъм обявяването на някогашния режим за престъпен. Защото тъкмо тогава и извън ЕС България бе страна с европейска жп мрежа: експресите стигаха почти толкова бързо до повечето окръжни градове, колкото трябваше и на самолетите с всички врътни по летищата на така успешно приватизираната БГА "Балкан"; пътническите влакове покриваха трисменния режим на работа и почивки в 2/3 от страната; товарните влакове с произведени у нас от домати през агнета до електрокари се движеха почти през цяла Евразия. Затова причината за инцидентите, не само в железниците, е една: престъпно съсипване на изграденото в миналото. Тази очевидна в истината си носталгична констатация е необходима, за да се отговори на въпроса "Какво да се прави?". Отговорът е дълъг, но първа стъпка е: поне същата част от средствата - и страстите - за магистралите да се насочат към железниците не само за кърпеж, а за строеж, задържане и подготовка на работещи в тях. Че това трябва да стане и в съседни страни, е по-нататъшен разговор.

 


Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК   --> ТУК <--

Споделяйте нашите публикации.

 

 

 

 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 31415

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 29279

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 32709

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 33895

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 31262

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 30516

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 27344

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 27251

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 43346

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 37211

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 31293

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 31415

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ