Възраждат идеята "донос-бонус"
/ брой: 134
Въвеждането на схема “донос-бонус” ще предложи отново Министерството на финансите. Идеята е гражданите да получат финансов стимул от държавната хазна, ако подадат данни в НАП, които помогнат за събиране на допълнителни задължения от данъци, мита, осигуровки и лихви върху тях на обща стойност над 100 хил. лв. Това става ясно от писмен отговор на служебния министър на финансите Людмила Петкова на депутатско питане.
Планираната законодателна промяна предвижда награда за граждани, които подадат информация, съдържаща конкретни факти и обстоятелства, които не са били известни на органите по приходите и водят до установяване и събиране на допълнителни приходи в държавната хазна, посочва министърът на финансите. Това ще бъде една от мерките за изваждане на България от т.нар. “сив списък” на държави под засилено наблюдение за пране на пари на базираната в Париж Специална група за финансови действия (The Financial Action Task Force, FATF).
Идеята за въвеждане на система “донос-бонус” не е нова. Тя бе лансирана през есента на м.г., когато министър на финансите беше Асен Василев. Предложението бе хората да печелят пари, ако докладват на НАП за данъчни измами. С промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс от МФ тогава предложиха размерът на възнаграждението за докладвана информация да бъде 10% от допълнителните приходи за бюджета, събрани в резултат на разкритията.
Първоначалната идея беше награда да има за предоставяне на информация, която доведе до разкриване на допълнителни приходи в държавната хазна в размер над 3000 лв. Но след като срещу идеята се обявиха икономисти и политици, в парламента бе вкарано предложение бонуси да се дават само ако докладваната информация допринесе за събиране на поне 100 хил. лв. в държавния бюджет. Предложението за "донос-бонус" бе отхвърлено от депутати от почти всички парламентарни групи в миналия парламент - ГЕРБ-СДС, ДПС, “Възраждане”, БСП и ИТН. Основните мотиви за отхвърляне на идеята бяха, че промяната може да бъде използвана за разчистване на сметки с търговски партньори, конкуренти или работодатели.