За една позоряща ни икона
Кога църквата ще извади от българските храмове гръцките версии на иконата "Св. Димитър"?
/ брой: 246
Варианти на подправената гръцка икона
Днес е 26 октомври - Димитровден, денят на св. Димитър Солунски, който наред със св. Георги е един от най-тачените у нас светци воини. Но на този ден за кой ли пореден път трябва да напомним, че в православните черкви в страната масово се кипри една икона фалшификат, която е достатъчно позорна за нас в днешното ни уж просветено време.
Става дума за изображение, на което св. Димитър, на кон и с копие в ръка, убива... българския цар Калоян, лежащ в краката му! Така един от най-тачените наши владетели е подложен на обругаване в собствените ни храмове. ДУМА не за първи път се обръща към Българската православна църква с призив да извади от иконостасите и олтарите това кощунство. Преди няколко години тогавашният председател на БАН акад. Иван Юхновски извади от научните архиви историята на фалшивата икона, създадена в Гърция през ХVI в. По това време въпросната икона се продаваше във вид на картичка дори в патриаршеския храм "Св. Александър Невски". След обръщение на акад. Юхновски до Синода фалшификатът изчезна поне от патриаршеския храм. Но и досега псевдоиконата "краси" например българската черква в Одрин, черквите в нестинарските села край Малко Търново и тази на с. Бръшлян в същия район, превърната в туристическа атракция. Единствено отец Красимир Генов, предстоятел на катедралния храм "Св. Димитър" в Сливен, свали и прибра гръцката икона в сервизните помещения, като заяви миналата година, че тя няма място в българските храмове.
Почитанието към св. Димитър е силно в България и затова още по-нелепо е негови гръцки икони да проникват в храмовете ни, а свещениците поради незнание или поради липса на нареждане от Синода ги оставят да седят в тях с години. Истинската икона на св. Димитър е или като воин книжовник, или представя средновековния светец върху кон с копие, убиващ змия (Злото). Появата на името на светеца в нашата история датира още от времето на възникването на Дунавска България през VII в. Но и в днешно време свещениците в храма "Св. Димитър" в Солун, където се пазят мощите на светеца, разпространяват версия, че дори смъртта на цар Гаврил Радомир през 1015 г. е причинена от него. Подправената икона с лежащия цар Калоян обаче е измислена и разпространена от гръцкото духовенство чак в ХVI век.
Поначало св. Димитър е бил приеман като покровител на братята Асеневци и е изобразяван върху монети на цар Борил и на Иван Асен II. Храмът в Търновград, построен от Асеневци още през втората половина на ХII в., носи името на св. Димитър. Както е известно, най-малкият брат на династията - българският цар Калоян, умира пред стените на Солун през 1207 г., убит в палатката си преди решителното сражение, в което се е готвел да превземе града. Версиите за извършителя и изобщо за смъртта му са различни. Според една от тях царят не е убит, а е починал от сърдечен удар. Главно от средите на гръцкото духовенскво обаче тръгва версията, че той е бил убит от покровителя на града - св. Димитър, който е родом от Солун. Според част от гръцките автори това станало от "невидима ръка" чрез намеса свише.
С цел да се изгладят днешни националистични тълкувания в иконографията понякога късният гръцки вариант на иконата е назоваван "Св. Димитър убива цар Скилийон". Скилион обаче е обидно название на цар Калоян, измислено от византийците, които го наричат Кало-Йоан, т.е. Кучето-Йоан, и обръщат това име в Скилийон. Българската православна църква днес описва, че светецът убива бореца Лий, който по нареждане на император Максимилиан е умъртвявал с копие християни. Самият Димитър Солунски е убит през 306 г. по нареждане на императора, защото благословил християнина Нестор да убие Лий, се твърди в житието на светеца. Такова тълкувание на иконата обаче не е правомерно, защото човекът, изобразен на подправената версия в краката на коня на св. Димитър, е с царски регалии. Няма как да се приеме, че един борец на императора може да бъде изобразен с толкова висок - царски сан.
Не е ли време българската църква, вместо да прави шествия и да иска от държавата да въведе задължително вероучение в светското училище, да се заеме със същинската си работа и да премахне от светите си места този антибългарски символ?