Панорама
Мистичните съновидения на Енчо Пиронков
Те ни помагат да разберем Човека като кълбо от противоречия, но и сияещ съсъд, в който е тайната на Сътворението
/ брой: 37
Един от най-загадъчните и сложни за тълкуване художници от прочутата пловдивска великолепна петорка е Енчо Пиронков. Наред с останалите четирима - Димитър Киров, Георги Божилов - Слона, Йоан Левиев и Христо Стефанов, творецът облъчва със зашеметяващите си пластически хрумвания художественото пространство на Отечеството през втората половина на 20 век. И друг път на страниците на в. ДУМА сме споделяли, че е необходимо сравнително изследване на сътвореното от тези невероятни художници, които жалонират за десетилетия напред най-продуктивните и плодотворни търсения на българската пластическа култура.
Енчо Пиронков е между най-продуктивните отечествени художници. Просто е невероятна неговата енергия и поразителна работоспособността му - изпод четката му се раждат хиляди творби в най-разнообразни жанрове. Разбира се, маслото е любимата и предпочитаната техника. За този ярък творец е писано много, понякога и проникновено. Публикувани са и няколко впечатляващи албума, които дават добра представа за мащабите и разнообразието на таланта му. Нека тук се спрем само на някои от мотивите и състоянията, които години наред вълнуват неговото художествено съзнание.
Енчо Пиронков е магнетично привличан от живота на сънищата - често пъти мистични, придружени с абстрактни видения, калейдоскоп от мержелеещи се човешки лица и торсове, коне, маски, загадъчни интериори, музикални инструменти, свободно реещи се геометрични фигури и пр. Огромна част от творбите на Енчо Пиронков представляват опит да се надникне в необятните пространства на човешкото подсъзнание, където дремят прадревни страхове, надежди, илюзии, представи.
Ярката и богата палитра на художника, създава причудливи образи, в които по фантастичен начин се преплитат карнавалното, раблезианската разкрепостеност, зад която наднича гротеската, фриволното, дори сардоничното и в същото време съзерцанието, уединението, мистичният размисъл. Знакова е тази съзнателна неяснота и завоалирането на пластическите видения, защото почти винаги композицията е заредена с огромна вътрешна експресия. Този творец по природа е интровертен - той съзнателно ограничава публичните си изяви и предпочита да говори чрез творчеството си, там са неговите многобройни и фантастични духовни послания.
Нека посочим тук само няколко творби, които според нас емблематизират полифонията на внушенията при Енчо Пиронков - "Будоар", "Колоездачи", "Композиция", "Коне", "Маски" и впечатляваща серия платна, в които в най-невероятни интериори и фигурални композиции Енчо Пиронков дискретно се автопортретира. Експресията, неудържимата поривност на внушенията, устремът и бравурността предопределят и яркостта на палитрата на художника. Редица негови творби, следват принципите на изграждане на едно музикално произведение - ритъм, разгръщане на идеята, вариации, каденци, коди, а някъде и своеобразни, пластически многогласови канони.
Мистичните съновидения на Енчо Пиронков ни помагат да разберем Човека като кълбо от противоречия, енигма, но и сияещ съсъд, който съдържа живота и смъртта, и в който е тайната на Сътворението.