23 Юли 2024вторник16:17 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Снимки Софийска опера

"Крадецът на праскови" с премиера в Софийската опера

/ брой: 58

автор:Дума

visibility 4418

Световната премиера на операта "Крадецът на праскови" от Благовеста Константинова ще се състои на 27 март от 19 ч. в камерната зала на Софийската опера и балет. Либретото е на Цонка Великова по едноименната повест на Емилиян Станев. Постановъчен екип - диригент Стефан Недялков, режисьор Теодор Георгиев, художник Любослав Боянов, музикална постановка Благовеста Константинова, хореография Людмила Илиева, диригентка на хора Виолета Димитрова, корепетитори Петър Белнеев, Светлана Ананиевска, с участието на камерен оркестър и хор на Софийската опера. Действащи лица и изпълнители: Силвия Тенева - Лиза, Хрисимир Дамянов - Иво Обретенович, Александър Георгиев - Полковникът, Джорджа Марки, Лукас де Конинг - Сенки.

Споделено от проф. Благовеста Константинова

Написах операта "Крадецът на праскови" през зимата и лятото на 2009 г. А оркестровата партитура завърших през 2011 г. Повестта на Емилиян Станев "Крадецът на праскови" ме привличаше отдавна. Предложих на моята колежка и приятелка проф. д.н. Цонка Великова да ми напише либрето. Нямах търпение да започна да композирам, дори започнах да пиша без да имам цялостното либрето.
Операта се състои от 2 действия, 7 сцени, Въведение, 2 интермеци и Ноктюрно. Наблегнах на личните преживявания на героите, на техните чувства, мисли, на личната им драма. Особено развит е образът на Лиза. В операта ми има няколко лайтмотива, които оформят и движат музикалната драматургия. Още във въведението се появяват водещите теми на "войната", "съдбата" и "любовта". Те преминават през цялото произведение. Мотивът на Полковника също се появява няколко пъти в операта в зависимост от драматургичното действие.
Музикалната драматургия е изградена от сцени, които са контрастни или преливат една в друга с използване на лайтмотивното музикално-тематично развитие.
Стремяла съм се към естественост, мелодичност, певчески убедителни и вокално удобни за певците партии. Изключителна роля е отредена на оркестъра, който обогатява цялостната партитура музикално-тематично, с интересни колоритно-темброви елементи.
За мен беше щастие композирането на тази толкова близка до сърцето ми творба. Надявам се моите съкровени чувства и емоции, звучащи в музиката ми, да достигнат и до сърцата на публиката!

Теодор Георгиев - режисьор, за "Крадецът на праскови"

Идеята за поставянето на операта дойде от моя професор, акад. Пламен Карталов, при когото завърших бакалавърска степен по режисура. Първоначално спектакълът се появи като дипломна работа. Сега дойде време да заживее на камерната сцена на Софийската опера и балет.
Търсенето ми за решение на сценичното действие тръгна от повестта на Емилиян Станев. Това беше изключително емоционално пътешествие, което ме потопи в дълбоката драма на главната героиня Лиза. Гледах и великия филм на Въло Радев с невероятните актьори Невена Коканова, Раде Маркович, Михаил Михайлов и Васил Вачев.
След това вече се понесох в изследване на музиката на композиторката Благовеста Константинова, музика в стила на Романтизма, която отвежда на друго ниво съзнанието. Тя прокарва основни три лайтмотива, които звучат постоянно в операта: мотив на любовта в първи цигулки; мотив на съдбата във флейти, обой, кларинет, фагот; мотив на войната - корни, тимпани.
Чувствайки ужаса, през който минава най-вече Лиза, реших да включа в спектакъла театъра на сенките. Сенките са нейните най-големи страхове и желания. Сънят е единственото място където подсъзнанието работи. Идеята дойде от мотивацията да илюстрирам съня на Лиза от увертюрата.
Водеха ме идеите на веризма, а мястото и времето са спазени спрямо генезиса на либретото в картините. Единствената сюрреалистична намеса е в театъра на сенките.

Банки отново вдигат таксите

автор:Дума

visibility 405

/ брой: 138

Половин София остава без топла вода за 12 дни

автор:Дума

visibility 376

/ брой: 138

ВАС отмени екостикерите за колите

автор:Дума

visibility 394

/ брой: 138

Байдън напусна надпреварата

автор:Дума

visibility 335

/ брой: 138

Кличко допуска референдум за мир

автор:Дума

visibility 386

/ брой: 138

Курти обвини Сърбия за взрив край езеро

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 138

Накратко

автор:Дума

visibility 342

/ брой: 138

Мътни води

автор:Евгени Гаврилов

visibility 413

/ брой: 138

Зад смокиновия лист

visibility 397

/ брой: 138

Bye-bye, Байдън

автор:Таня Глухчева

visibility 357

/ брой: 138

Празник на духа, наследен от Апостола

автор:Дума

visibility 368

/ брой: 138

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ