Интервю
Д-р Красимир Джонев: Без "бели петна" на картата на България
Общините не трябва да пораждат съмнения за корупция, казва кметът на Летница
/ брой: 36
Интервю на Ина МИХАЙЛОВА
- Как се отрази пандемията и кризата на живота и работата на хората в община Летница?
- Пандемията се превърна в част от ежедневието на хората в общината. Над 60 на сто от гражданите са ваксинирани или преболедували.
В последните месеци цените на енергоносителите стресираха хората и усложниха последиците от кризата с коронавируса. Летница е от малкото газифизирани малки населени места с добре изградена газопреносна мрежа. Стремежът ни да намалим вредните емисии и да цивилизоваме общността бе помрачен от резкия скок на цените на енергоносителите - 90 на сто от домакинствата, използващи газ, преминаха на твърдо гориво или електроенергия. Инфлацията се отрази негативно на стандарта на живот и на предприемаческия дух. Въпреки трудностите 2021-ва бе успешна за община Летница като инвестиции и успешни проекти.
- Как се справя бизнесът в общината?
- Водещо място в икономиката на общината има промишлеността. С добри икономически показатели е и аграрният сектор, чието развитие е обусловено от наличните качествени поземлени ресурси и производствения опит.
Обликът на преработващата промишленост сега се формира от българската фирма "Уолтопия" ООД с предмет на дейност производство на изкуствени катерачни стени, изграждане на метални конструкции и отливане на панели и хватки. Друга значима за икономиката на общината фирма е "Композит Х" АД, която се занимава с производство на изделия от композитни материали, изследвания и развитие на технологиите в областта на композитните и полимерните материали.
Предприятие със съвременно оборудване, с водещи функции в местната икономика е "България Фуудс" ЕООД (собственост на капитала е австрийска компания). Дружеството е с предмет на дейност изкупуване, преработка и замразяването на различни плодове. Продукцията е основно за износ. "Фриго" ЕООД е предприятие за преработка, дълбоко замразяване и съхранение на плодове и зеленчуци. Отгледаните плодове и зеленчуци се преработват, замразяват и предлагат на пазара у нас и в чужбина. "АЖД-АГРО" ЕООД произвежда балиран и гранулиран фураж.
Началото на пандемията се отрази стресиращо на бизнеса, особено на свързания с туризъм и ресторантьорство. Големите предприемачи изпитаха затруднения, свързани с логистиката и липсата на квалифицирани кадри. Забавени доставки на суровини от всички краища на света, затруднен транспорт и експорт на готова продукция затрудниха фирмите. Въпреки опитите на правителството да компенсира високите цени на енергоносителите се усеща забавяне в темпа на ръст на нетните приходи на фирмите.
Към днешна дата, след реорганизация на работата и управлението в новите условия, всички големи компании работят добре, използват се всички ресурси и механизми за преодоляване на кризата.
- Какво направи общината през последните години, за да привлече чужди инвеститори, да увеличи със 70 на сто работните места и с 56 на сто средната брутна заплата?
- Печелившата стратегия за чуждите инвестиции се дължи на добрата община. Тя трябва да печели доверие, да не предизвиква съмнения за корупция и стриктно да спазва сроковете.
Община Летница е изключителен партньор на бизнеса и всички инициативни граждани и фирми са добре дошли. Имаме действащ Общ устройствен план, в който са предвидени достатъчно имоти за производствена или смесена многофункционална устройствена зона, които при изявен инвестиционен интерес да са в услуга на всеки предприемач. Администрацията е любезна, коректна и прагматична. Сроковете за административно обслужване на фирмите са сведени до минимум. Оперативното взаимодействие между администрация и Общински съвет е на изключително високо и коректно ниво. Предложенията на инвеститорите се разглеждат бързо.
- Влизат ли европейски средства в община Летница и какъв е резултатът от това?
- Усвояването на европейски средства през изтеклия програмен период (2014-2020 г.) даде възможност да продължи промяната на съществуващата инфраструктура и качеството на предлаганите услуги за населението в положителна насока. Общината реализира няколко проекта - за ремонт и обзавеждане на читалище в Летница, игрище за мини футбол, рехабилитация на улици.
- В общината хората като че ли залагат все по-малко на земеделието и все повече на туризма. Къде е балансът между двата важни сектора?
- Община Летница е пример как типично селска, малка община, която в миналото е развивала основно земеделие, промени рязко насоката в развитието си. Това до голяма степен е логично, изхождайки от факта, че високата степен на модернизация в земеделието води до все по-малка заетост на работна ръка в сектора и до все по-голяма концентрация на земя в малко субекти.
Ако в миналото със 100 дка земя е било възможно да се прави класически земеделски бизнес, днес това е невъзможно. Животновъдството се оказва все по-труден и неконкурентен отрасъл. Преди 15 години в село Крушуна, известно с Крушунските водопади, имаше 200 крави и дузина селяни, обработващи собствена земя. Днес Крушуна се развива като желана туристическа дестинация, в селото има 2 крави и нито един малък земеделец. За сметка на това има 27 места за настаняване, които предлагат 240 легла за нощувка. Подобна е ситуацията и в останалите селища. През последната година местата за настаняване достигнаха 41 с 383 легла. Приходите на общината от туристическа дейност в пъти надхвърлят приходите от същия вид дейност на съседни, доста по-големи общини.
- Какво е бъдещето на община Летница?
- Стремежът ни е да направим Летница конкурентна и привлекателна европейска община, като развиваме местната икономика, максимално използваме природните ресурси, икономическия и човешкия потенциал, осигуряваме сигурност и висок стандарт на населението.
- С какво от направеното в областта на социалните грижи най-много се гордеете?
- Успяхме да развием широк спектър от услуги за възрастни и лица в риск, което е тясно свързано с политиката в областта на бедността и насърчаване на социалното включване - дневен център за възрастни хора с увреждания с капацитет 20 места; център за настаняване от семеен тип на стари хора с капацитет 15 места; център за социална рехабилитация и интеграция с капацитет 20 места. С лични асистенти се обслужват 36 потребители. Предлагаме социална услуга "Асистентска подкрепа" с общ капацитет на потребителите 13 лица; топъл обяд в условията на пандемия за 50 души. Чрез домашния социален патронаж с капацитет 70 места ежедневно се предоставя качествена, здравословна и питателна храна. По "Патронажна грижа + в община Летница" се предоставят грижи за възрастни и лица с увреждания, чрез услуги в домашна среда, както и подкрепа за адаптиране на социалните услуги, делегирани от държавата дейности във връзка с разпространението на КОВИД-19. Стараем се предоставяните услуги да се развиват и да постигат максимално до хората.
- Какво трябва да промени държавата като политика и финансиране за малките общини?
- Членството на България в ЕС и перспективите, заложени в концепцията на Общата селскостопанска политика и Кохезионната политика, за намаляване на различията между регионите и изостаналостта, както и за изравняване стандартите на живот, не се увенчаха с успех. Заложените цели и очаквания не отговарят напълно на постигнатото. Причините са сложни и политически детерминирани. Препоръките и надеждите ми към настоящото правителство са чрез бюджета, през новия програмен период 2021-2027 г. и в бъдеще, да бъдат елиминирани възможностите за "бели петна" (населени места без достъп до финансиране) в държавата. Необходимо е всички общини и населени места да получат достъп до европейски или национален ресурс за финансиране на проектни предложения, които отговарят на специфичните им нужди.
- Какви цели си е поставил кметът Красимир Джонев преди местните избори през 2023 г.?
- Желанието ми е община Летница да бъде различна, да се развива и модернизира с темповете, с които заслужава, да е по-сигурна, да е по-удобна, защото вярвам, че заслужава сигурно бъдеще - за нас и за децата ни.
Зад гърба ми остават 23 години, изпълнени с много труд и усилия, безсънни нощи, тежки ситуации. С екипа ми постигнахме резултати, които ме карат да се чувствам удовлетворен. Изпълнихме значими проекти, при това и в условията на икономическа и политическа криза. Резултатите са видими. Сигурно можехме още, но знам, че съм вложил всички усилия да постигна възможното.
Отварям нова врата с поглед към следващия мандат, с усещането на човек, натрупал зрялост в успехите и в грешките, с нови мечти и с готови проекти, които да надградят постигнатото. Които ще променят визията на община Летница, важни са за нашите съграждани и можем да ги изпълним успешно. Възходът на община Летница трябва да продължи!
КРАСИМИР ДЖОНЕВ е роден на 9 февруари 1966 г. в Летница. Завършил е Тракийския университет, Висш институт по зоотехника и ветеринарна медицина в Стара Загора. От 1993 до 1995 г. е зам.-кмет на община Летница. Работил е като инспектор в ДВСК и лицензиран ветеринарен лекар. От 1999 г. досега е кмет на община Летница. Председател е на Постоянната комисия по земеделие, гори, селски и планински райони към НСОРБ.