18 Ноември 2024понеделник22:42 ч.

Мнение

България може да си реши проблема с бежанците

На първо време две напълно възможни идеи могат да проработят в практиката

/ брой: 265

автор:Йордан Съев

visibility 2261

По всичко изглежда, че бежанската вълна от Азия и Африка няма да престане да залива Европа, а дори може да стане и по-голяма. Въпреки изявленията на турския премиер, че страната му е бариера пред нея по пътя й към Европа, това не отговаря съвсем на истината. Ако беше такава, то тя щеше да задържа сирийските бежанци на южната си граница или да ги разполага в лагери, устройвани до нея, а те прекосяват стотици километри, за да стигнат до Европа, в частност до България. Положението става все по-критично, защото редица държави като Унгария, Чехия, Словакия вече обявиха, че затварят границите си за тях, а Германия има намерение да върне стигналите до нея. Това ще увеличи присъствието на бежанци в България, защото, както е известно, ние нямаме договор с Турция за тяхното ескпулсиране. При това положение се очертават  главно две възможности.

Да печелим от транспортни услуги

За целта  е необходимо плътно да се затворят нашите граници, така че вече никой бежанец да не може да проникне нелегално през тях. Това би трябвало да бъде съпътствано с издирването на вече проникналите в страната ни и настаняването им в лагери от закрит тип  (такива са повечето в Турция, а и всички в Йордания и Ливан). Другото е допълнение към тази възможност. То също включва строго охраняване най-вече на зелената граница, така че през нея пиле да не може да прехвръкне, камо ли бежанец да премине. Това е доста скъпо мероприятие, защото изисква значителен материален и човешки ресурс. Откриваме обаче няколко допълнителни контролно-пропускателни пунктове, специално за тези, които искат да влязат в България. Пропускаме всички, които имат документи за самоличност и им се дава  възможност за избор. Ако искат само да преминат през наша територия - моля заповядайте. У нас има предостатъчно фирми за пътнически превози. За тях ще бъде много успешен бизнес автобусите да пътуват с всички заети места, защото сега по много линии се движат полупразни. Разбира се, бежанците трябва да си плащат превоза. Те дават по 3000 долара на каналджиите да ги извозват в претъпкани камиони и лодки, където някои умират от задушаване или се удавят. А пътуването в луксозен автобус от турската или гръцката граница до сръбската, македонската или румънската, ще им струва само 50-60 лв. Да предположим, че 20 хил. месечно изберат този начин на придвижване, фирмите за пътнически превози ще направят оборот от 1 млн. лв., а чистата им печалба ще бъде към 400 хил. лв. Посочвам тези числа, защото разговарях с един собственик на такава фирма и той ми каза, че производствените му разходи за гориво, заплата на шофьорите, поддръжка на автобусите, застраховки, винетки съставляват 60 на сто от себестойността на превоза. Повишеният трафик ще позволи запазването на работните места, а даже и да ги увеличи, защото сега в извънкурортните сезони се налага да спират някои от автобусите, и то по най-дългите и следователно печелившите дестинации. Следват постъпления за хазната, които са 40 хил., както и за осигуровки. Осигуряват се повече работни места в бензиностанциите и автосервизите. Те също ще работят с повече оборот, ще реализират печалби и ще плащат данъци и осигуровки. Освен това бежанците не могат да пътуват гладни и жадни, трябва да си купуват неща за хранене и пиене. А по маршрута има много заведения, които сега са затруднени в своята дейност защото клиентите са малко. Но така те ще се оживят, може в тях да се открият и допълнителни работни места, оборотът ще се повиши, а също така данъците и осигуровките. Вероятно ще има и други ползи. Не е вярно, че бежанците нямат средства. Повечето от тях ползват мобилни телефони, а това не става безплатно.

Да съживим селското стопанство

Малка част от бежанците, достигнали до нашата страна, изявяват желание да останат в България, но има и такива. Тях ги задоволяват осигуреният покрив, храна, дрехи, обувки и джобни пари. Тези, които са в лагерите и общежитията в градовете, включително и в София, имат свобода на придвижване, като смятат, че градският транспорт е безплатен. Според мен, а такова е и преобладаващото обществено мнение, на това трябва да се сложи край. На желаещите да останат в България трябва изрично да им се каже, че това може да стане, ако те с труд си изкарват прехраната и задоволяват другите си потребности. По-голямата част от бежанците в техните страни са били селяни и са се занимавали със земеделска работа. Такава и ние можем да им предложим. Имаме обезлюдяващи се села, в които някога обработваемите площи сега пустеят. В селата има и необитаеми къщи. Ще ги настаним в тях, ще ги подпомогнем със земеделски сечива, семена, разсади, торове, препарати за растителна защита и друго необходимо. Удачно е да се създаде и организация за изкупуване на произведената от тях продукция, така че да се осигури реализация на труда им. Има условия да се съживи и животновъдството. В България са се отглеждали 32 млн. овце, а сега те са под 2 млн. А агнешкото и дори овчето месо са деликатес за мюсюлманите. В България в много селища има и джамии, в които ще могат да изпълняват своите религиозни обреди. За нашата страна ще бъде от полза трайно да се настанят 50-60 хил. бежанци, ако те се съгласят да се занимават със земеделие. Но и за тях ще бъде полезно, защото ще намерят сигурно убежище и може би втората си родина. Това в никакъв случай не трябва да се приема като нехуманно отношение към тях. Достатъчно е да се посочи, че бежанците през 1913 г. от Одринска Тракия  и през 1918 г. от Македония, Западните покрайнини и Боломорието, които са се стекли в България, са били третирани по същия начин, макар че това са наши сънародници. На тях държавата им е дала възможност да се заселят в по-слабо обитаваните райони, където да си построят жилища, да обработват земята, да отглеждат добитък. Така тогава са се създали цели села.
Аз не знам защо повечето бежанци искат да стигнат до Германия, Холандия, Англия, Швеция и Норвегия. Там никой няма да им осигури работа, чрез която да се изхранват и да задоволяват другите си потребности. Ще живеят в лагери и ще бъдат смятани за нежелани натрапници, защото за тях се харчат средства на данъкоплатците. Затова, ако сега все още ги приемат, в близко време ще намерят начин да ги експулсират и по обратния път голяма част от тях  пак ще преминат през България.
Може би предлаганите от мен начини за решаване на проблема с бежанците не са най-подходящите. Но когато няма други, които да се прилагат в практиката и да дават положителни резултати, смятам, че това са идеи, които заслужават внимание.
 

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 475

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1145

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 416

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 404

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 447

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ