Ако щете - вярвайте
10 000 електромобила по пътищата на България!?
До няколко години тази, изглеждаща фантастична днес, прогноза ще се осъществи, защото в световен мащаб се очаква бум на екологичните возила
/ брой: 36
Новата автомобилна мания в началото на XXI век безспорно са електромобилите. Тяхното производство се осъществява все по-напористо. Това е така, защото електрическите коли са бъдещето на екологията и имат редица предимства. Сред тях са по-голям коефициент на полезно действие, безшумност, по-лесно и по-евтино сервизно обслужване в сравнение с бензиновите и дизеловите модели.
Масовото навлизане на пазара на електрически коли е близка реалност, която не само ще улесни всекидневието ни, но и ще даде шанс на икономиката да се развива с по-бързи темпове. По-устойчив транспортен сектор, по-приятна жизнена среда, ограничаване на емисиите парникови газове - ето само част от плюсовете.
Като всяко ново нещо обаче и това поражда у производители и потребители известен скептицизъм, предизвикващ въпроси относно употребата и мисията на иновационното превозно средство. Все още не е ясно как тези коли ще бъдат продавани на пазара; как ще се прави тяхната стандартизация; каква инфраструктура трябва да бъде изградена за ползването им? Специалисти все по-убедително дават отговори, но дискусиите по темата тепърва ще се разгорещяват и навярно ще продължат още години.
Тези дни в София се състоя международна конференция "Електромобилите - предизвикателства на новата мобилност", чийто предмет на обсъждане бе именно навлизането на електрическите автомобили у нас и по света.
Неотдавна старозагорски електротехник изобрети български електромобил. Екологичното возило е създадено от Цветомил Белчев. То е с тегло 400 кг, дълго - 2 м и 10 см, и високо - 1,57 м. Двигателите му са трифазни и се зареждат от батерии. Купето отвътре е достатъчно широко и комфортно за шофьора, а багажникът побира 250 кг товар. Въпреки малките си размери, возилото е стабилно на пътя, категоричен е създателят му.
Непретенциозната кола харчи ток около 1 стотинка за км (което прави към 1,17 лв. на 100 км пробег). Прототипът е едноместен, но има и двуместен вариант. 12-волтовите акумулатори се зареждат за 8 часа от обикновен контакт, включен в битовата електромрежа, "поглъщат" 6,5-7 киловат часа и осигуряват пробег от 100 км с едно зареждане. Издържат около 70 000 км пробег. Зареждащото устройство е вградено в колата. Към него има 6-7 м кабел, който се прибира на пружина. Едноместният "Шерп" вдига скорост до 45 км/ч.
Цената на екологичното возило е около 10 000 лв. Купето е изработено от полиестерна смола. Стъклата са триплексни. Електромобилът е изцяло с български части. Може да се ползва от куриери, доставчици и общински полицаи. Идеята за проекта се ражда през 1994 г., 15 години по-късно първият български електромобил става факт.
Колата има само предна и задна скорост. Въртящият момент на електродвигателите е достатъчно висок, за да няма нужда от понижаващи предавки, обяснява "бащата" на родния електромобил. По думите му върху представения прототип от септември 2008 г. до реализирането на модела са работили в продължение на девет месеца петима души от неговата автомобилна фирма в Стара Загора. Дизайнер е Иван Василев. Возилото е сертифицирано по европейските стандарти. "Шерп"-а е в продажба от 1 януари м.г.
Движението с електромобил излиза с около 50% по-евтино, отколкото с дизелов автомобил, показват разчети. Електровозилото на старозагорските конструктори е с 40% по-евтино от познатите аналози в света, но излиза с 500 евро по-скъпо от представения преди известно време в Русе пощенски електромобил "Фрий Дък".
Стойността на един екомобил се определя най-вече от това колко струват батериите. А те от своя страна определят какъв ще е пробегът на колата - колкото характеристиките са по-добри, толкова и цената е по-висока. Превръщането на бензинов или дизелов автомобил в електромобил може да струва не повече от 8000 лв., изчислиха от индустриалния клъстер "Електромобили". Според доц. Иван Миленов България може успешно да излезе на европейския пазар на електромобили. Нашият е напълно екологичен и не е хибрид. В него са заложени всички най-модерни технологии от Япония, Германия и други държави, допълва Миленов. Средната цена на европейски електромобил е 28 000 евро, а на китайските - около 11 000 евро, информира LiveNews.
Прогнозите на специалисти са, че през следващите няколко години в страната ни ще има 10 хиляди електровозила и поне две хиляди зарядни станции. Има 200 наши фирми, които могат да изработват компоненти за електромобили. Вече са налични батерии, електродвигатели и регулатор на мощността, произведени у нас.
Основно предимство е, че разходът не се изчислява в литри, а във ватове. За 1 км в зависимост от теглото на колата са необходими от 100 до 300 W. Недостатък е, че електромобилът е ограничен в своя пробег от капацитета на батериите, докато класическият тип автомобили могат да се зареждат на всяка бензиностанция.
Японският гигант "Нисан" представи масовия си електромобил, наречен "Лийф". Продажбата му в Япония и САЩ е в сила от м.г., а в останалата част на света той се очаква през 2012 г. Този модел е истински пробив в автомобилостроенето. Първият напълно екологично безвреден електромобил, който ще бъде пуснат в масово производство, заяви президентът на "Нисан" Карлос Гон. Возилото разполага и с допълнителни функции като възможност за управляване на вградения климатик чрез мобилен телефон, както и специална навигационна система, с помощта на която се намира най-близката станция за зареждане.