Магистрала "Струма" трябва бъде завършена до юни 2031 година
Премиерът похвали АПИ за бързото поправяне на осветлението в кривия тунел на Кресненското дефиле
/ брой: 29
Министерският съвет прие Пътна карта за завършване на автомагистрала "Струма". С нея се възлагат конкретни действия за изпълнение на проекта, отговорни институции, както и срокове. Изпълнението ще се следи от постоянно действаща експертна група, в която ще участват компетентните институции - Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Агенция "Пътна инфраструктура", Министерство на околната среда и водите, Министерство на транспорта и съобщенията и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата, както и представители на Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" в качеството им на заинтересовани лица. Групата ще бъде сформирана от заместник министър-председателя и министър на транспорта.
Според разписания в пътната карта график се предвижда през февруари т.г. да се проведе процедура за възлагане на обществена поръчка за изработване на идеен проект за осигуряване на направлението София - Кулата в участъка Симитли - Кресна извън Кресненското дефиле. Юни е индикативният срок за сключване на договор с изпълнител, а най-малко половин година ще е необходима за изпълнение.
След процедура по екологичното законодателство се предвижда до декември 2027 г. да бъде изготвен инвестиционен проект, а индикативният срок за приключване на строителството е юни 2031 г. Това са само част от разписаните стъпки за завършването на "Струма" между Симитли и Кресна от София към Кулата. Освен тях в картата са заложени временни смекчаващи мерки и мерки за безопасност, както и действия след реализацията на проекта. Сред последните са рехабилитация на съществуващия път (Е79) с прилагане на смекчаващи мерки, което трябва да се случи след изпълнение на платното от Кулата до София и извеждане на трафика двупосочно по него. Набелязано е още да се отчете и мотивира, че пътят през Кресненското дефиле (Е79) ще се разглежда само като допълващ/локален път и няма да изпълнява функциите на западно платно на магистралата.
По-рано вчера премиерът Росен Желязков похвали в началото на министерското заседание АПИ, която е под шапката на МРРБ. Той благодари на Пътната агенция за "своевременната и бърза реакция" за оправяне на осветлението на кривия тунел в Кресненското дефиле. "В рамките на седмица колегите се справиха с проблема с липсващото осветление в тунела. Благодаря на МВР и "Пътна полиция", че своевременно следваха указанията, които бяха дадени на миналото заседание", каза премиерът.
Той обаче даде лоша оценка на работата на Националното тол управление (НТУ) и поиска смяна на ръководството.
“Не така стои въпросът с тол управлението. Искам министър Иванов в спешен порядък да предприеме необходимите кадрови промени, за да може тол управлението да функционира пълноценно и да не се ощетява бюджетът”, каза премиерът.
Желязков не поясни какви са щетите за бюджета. Не каза и дали смените по върха на тол управлението ще бъдат обсъдени на коалиционен съвет.
В момента директор на НТУ е инж- Румен Мутафчиев. Той бе назначен за временно изпълняващ длъжността на 20 май миналата година от бившия министър Виолета Коритарова. Рокадата тогава не бе обявена официално от МРРБ или АПИ. Мутафчиев зае мястото на Георги Темелков. Тогава от АПИ не съобщиха мотивите за смяната.
Заръката на Желязков идва само седмица, след като разпореди Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация“ да започне работа 24/7, а тол системата да събира повече приходи. Министърът на регионалното развитие Иван Иванов коментира в комисия в парламента, че един от приходоизточниците в бюджета са тол таксите.