18 Ноември 2024понеделник10:24 ч.

Консултант

Какви са правата ни при посещение в заведение или хотел

Казуси, които взривяват страстите на потребителите, вместо да предизвикват проверки

/ брой: 163

автор:Дума

visibility 2384

Всеки сезон има по няколко случая в заведения и места за настаняване, които скандализират туристите. Познати от това лято са такса “климатик”, “допълнително лед”, “резен лимон” и др. Затова фокусът в дискусиите на тема "туризъм" все по-често пада върху обслужването.
Но знаем ли като потребители какви са правата ни при посещение на заведения?
От онлайн платформата „Ние, потребителите“ разясняват правилата при предоставяне на услуги в местата за хранене и развлечения.

Безплатен достъп до санитарен възел

Таксуването на клиентите за ползване на санитарния възел е незаконно. Съгласно наредбата за категоризиране на този тип обекти, собствениците им са длъжни да осигурят безплатен достъп на клиентите до WC-то, независимо от вида и категорията на заведението. За съжаление, все още се срещат заведения, които изискват заплащане за ползването на санитарния възел от клиентите.

Отварянето на безалкохолни, бира и вино

Независимо от вида и категорията на заведението за хранене и развлечения, сервитьорите са длъжни да отварят пред клиентите бутилките с безалкохолни напитки, бира и вино, които им поднасят. Това задължение отново произтича от цитирания по-горе подзаконов нормативен акт. В разгара на това лято клиент се оплака пред „Ние, потребителите“, че е видял реклама за възможност да спечели награда при попадането на определен символ под капачката на популярна газирана напика, поръчал си я, но му я донесли отворена и той така и не разбрал какъв е късметът му.

Ледът – в купа с метална щипка

Всички заведения са длъжни да осигуряват постоянно предлагане на лед. Това задължение не изглежда да предполага допълнителното му таксуване – какъв случай имаше и съвсем наскоро, при който заведение в Несебър таксува кубче лед по 1 лв. Сервирането на леда следва да е в купа с метална щипка, като изключение от това правило се допуска само за заведенията с една звезда.

Менюто се подава отдясно, поръчката се приема – отляво

Знаете ли, че съгласно нормативната уредба сервитьорът поднася лист-менюто с дясната ръка, от дясната страна на госта. Той изчаква и наблюдава отстрани на масата клиентът да направи своя избор и приема поръчката, като при възможност застава от лявата страна на госта. При необходимост помага на клиента при избора на храни и напитки, прави препоръки и обяснява ястията от менюто. В случай че приготвянето на част от поръчваните ястия е продължително, сервитьорът уведомява, че поднасянето им ще закъснее.
Тези изисквания отново важат за абсолютно всички заведения и определено са пряко свързани и със стандартите и нивото на обслужване.
 
Настаняване само на почистена маса

Понякога и ние, като клиенти, настояваме за нарушаването на правилото настаняването да става само на почистена маса. Обикновено това се случва, когато бързаме да заемем място в заведението и предлагаме масата за бъде подготвена, след като вече сме заели местата около нея. Това не е правилно и не само крие рискове за нас, но и отваря вратата пред сервитьорите за лоши практики.

Такси за климатик, стол, прибори, допълнително лед...

Изискването на подобни такси със сигурност оказва негативно влияние върху потребителското преживяване по време на обслужването, но и хвърля тъмна сянка върху представата за туризма, както пред родните туристи, така и пред чуждестранните. Затова опитите за таксуване на подобни “допълнителни” услуги, особено когато предварително не е била обявена цена за тях, трябва да бъдат наказвани не само от клиентите и контролните органи, но и от коректните в бранша, за да не се петни имиджът на целия сектор.

Нямам 1 стотинка да Ви върна...

Често цените в заведенията завършват на „и 99 стотинки“, а сервитьорите понякога заявяват, че нямат да върнат 1 стотинка. Или повече. Те нямат резерви да го кажат, като използват притеснението на клиентите да си я поискат. Ако и Вие попаднете в подобна ситуация и изпитвате неудобство да настоявате за рестото си, пък било то и 1 стотинка, си помислете дали търговецът би Ви продал стоката, ако на Вас не Ви достигаше тази стотинка. Отново опираме до обслужването. Доволният клиент ще остави много по-голям бакшиш с чувство на радост и задоволство, но когато му вземат принудително дори 1 стотинка, ще остане горчивият привкус на измамата и усещането за съпричастност в нещо, което не одобрява.
“Докато тези казуси само взривяват страстите на потребителите, вместо да предизвикват проверки на контролните органи и реакции на бранша към извършителите, ще страдат клиентите, но и имиджът на целия бранш заради отделни лица, които си позволяват да нарушават законодателството и да злоупотребяват с доверието и вече изчерпалото се търпение на хората”, коментира основателят на “Ние, потребителите” Габриела Руменова.


Нови правила за багажа в самолетите

От 1 септември на всички летища в страните от Европейския съюз отново се въвежда строго прилагане на правилото, ограничаващо пътниците да носят в ръчния си багаж течности до 100 милилитра.
Последното поколение скенери, които показват триизмерни изображения на принципа на компютърната томография в медицината, позволиха на много летища да облекчат мерките и да позволят на пътниците да носят електронни устройства и течности без ограничения в количеството и без да се налага да ги вадят от багажа си, съобщава БНТ.
Представители на Европейския съюз обаче изразиха съмнения доколко новите скенери гарантират, че на борда на самолетите няма да бъдат вкарани опасни вещества или предмети. Затова Брюксел реши да върне по-строгите проверки за сигурност, съгласно които пътниците са длъжни да поставят всички съдове с течности, които внасят в самолета, в един и същ прозрачен плик с обща вместимост не по-голяма от 1 литър. Правилото беше въведено през 2006 г. след осуетена терористична атака.
Летищните власти обаче се опасяват от забавяне при проверките за сигурност и заявиха, че вероятно ще генерират загуби, тъй като въведените нови скенери, са осем пъти по-скъпи, а поддръжката им изисква по-квалифицирани кадри и също струва повече.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 2103

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 2154

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 2125

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 2224

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 2113

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 2289

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1989

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 2271

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 2274

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 2180

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 2042

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ