18 Ноември 2024понеделник16:53 ч.

Бързай бавно

Изтича младата кръв на България!

Ужасяваща статистика показва рязко увеличаване броя на загиналите при катастрофи по пътищата, при това повечето са на възраст между 16 и 30 години

/ брой: 182

автор:Богдан Иванов

visibility 3484

От началото на Великата демокрация до днес страната напуснаха 1,5 милиона души. 82,8 на сто от тях, според специалисти, са хора до 35 години. В чужбина изтече младата кръв на България!
С това обаче нашата орисия не свърши, раната не се затвори, защото останалите тук се давят в кръв - по пътищата на България автомобилните катастрофи са хиляди и много от тях с кървав край.
Ужасно е, но трябва да си признаем - това пак е млада кръв, тъй като повечето от загиналите са от 16- до 30-годишни!
Само на 26 и 27 юли (събота и неделя) 14 обезобразени, разкъсани трупа при няколко безумия на шосето. И така почти няма ден без жертви, а най-опасните места по пътищата, местата с най-много убити, са заприличали на гробища: близки и приятели на покойните издигат там паметници, слагат цветя, окачват некролози, изписват върху камък прощални слова. Но това не спира лудостта на шофьорите:

- Край Карнобат на място загиват 4 младежи, колата управлява 17-годишно момче без книжка, без колан.

- При друга катастрофа 18-годишен "шофьор" не само се оказва без свидетелство за управление, но е с 1,67 промила алкохол.

- Моторист, опитващ да се промъкне с бясна скорост между автомобили, буквално е смазан и разкъсан от тях и части от мотора и от тялото му са разпръснати по цялото платно на стотици метри.

-  След зверски запой и изпити не по-малко от две бутилки концентрат, 37-годишен решава да кара в насрещното платно с огромна скорост, врязва се в микробус и загива на мига със спътника си.

- По магистралата от Пловдив за София камерите заснемат жена, която лети с БМВ със скорост от 247 км в час! Тя изпреварва с 10 км мъж, който 30 минути преди нея е минал по същия път само с... 237 км в час.

х След 20 операции за спасяване на живота й в плевенската болница издъхва преди дни 20-годишната Цветелина Таслакова. Тя е жертва на страшна катастрофа, предизвикана от 30-годишен без книжка и без основно образование...

И т.н., и т.н...

Алкохол, бясна скорост, каране без книжка, никакъв опит при дива самонадеяност, минаване на червено, участие в модната последните години Игра на смъртта (каране в насрещното движение без видимост - за адреналин), дъждовно лято, жалки поправки в и без това жалкия Закон за движение по пътищата, които по-скоро защитават престъпника, а не жертвата. И какво се получава?
През лятото всичко живо, което е виждало кола, кара. През лятото загиналите са 2-3 пъти повече, отколкото в другите сезони. Само през юли жертвите са 71, а какво ни чака през август и септември, когато ще има огромно движение по пътищата на страната. Не случайно то вече е получило названието Велико преселение на народите. И това название е напълно оправдано, защото всяка година през юли, август и септември освен български и всякакви други чуждестранни туристи по нашите шосета се движат и милион, милион и половина турски гастарбайтери. Те се прибират в Турция, за да изкарат там годишния си отпуск и след месец тръгват обратно към държавите, където работят.
Има хора от Франция, огромен брой от Германия, от Белгия, Холандия, Испания, Италия. Не са малко и турците от скандинавските страни. Пътувайки от единия край на континента към Турция, те са на волана 20-30, че и повече часа. Преуморени, съсипани от лятната жега, тези шофьори са особено опасни, понеже заспиват по време на път. В стремежа си да пристигнат в родината час по-скоро карат неразумно бързо и с тях всяко лято стават тежки катастрофи.
От началото на годината до 26 юли вкл. катастрофите у нас са 3826, загиналите - 358, ранените - 4532. Асоциацията на пострадалите при катастрофи обявява 65 убити повече по шосетата в сравнение с първите седем месеца на миналата година. Предполага се, че до края на 2014-а загиналите ще бъдат със 100-120 повече от миналата година!
Защо такава черна прокоба, защо такова голямо  връщане назад, след като последните 5-6 години броят на жертвите започна рязко да намалява:

2008 г. - 1061 убити
2009 г. - 901
2010 г. - 776
2011 г. - 658
2012 г. - 601
2013 г. - 601

Последните 5-6 години жертвите по пътищата на България започнаха да намаляват понеже наказателните мерки, макар колебливо, макар страхливо, но определено бяха ожесточавани. Това даде отлични резултати, резултати, които изненадаха даже специалистите.
Вижте малката таблица и сами ще се убедите: 2008 г. - 1061 убити, 2013 г. - 601. Само за няколко години намаляване на жертвите почти наполовина. С две думи, приближаваме категорично към изискването на Европейския съюз за България - до 2020 г. загиналите при катастрофи по пътищата на страната ни да не бъдат повече от 388. Този рязък поврат към лошото, обаче, категорично ни отдалечава от поставената цел.
Често се говори за необходими промени в съзнанието на българина, за нов морал, ново възпитание, нов стил на поведение, за издигане на благородството, кавалерството, толерантността на пътя в култ, за европейски правила, които трябва да се възцарят най-сетне и у нас. Надяваме ли се, обаче, всичко това да се случи изведнъж, в близко време, е все едно да вярваме в неосъществимото. Доказват го характера и народопсихологията на българина, ще го докаже и страшният брой жертви, които ще вземат нашето безхаберие и нашите илюзорни надежди, докато се чака промяна в съзнанието.
Несправедливо ще бъде да се забравят лошите пътища в страната, остарелите автомобили, корумпираните катаджии, несъвършената система за обучение на нови шофьори, нулевите грижи и нулевото специално внимание към младите шофьори, формалните технически прегледи, купените книжки и колко други още тежки кусури... Но реши ли твърдо държавата, тя може да се справи много бързо с повечето от тях и тогава би имала пълното право да наложи най-строги санкции и драконовски* мерки по пътищата, за да спре кървавата баня:

- Вместо ликвидиране от съда на камерите по пътищата, да бъдат монтирани стотици нови. Управниците обещават 200, но 200 са безкрайно малко. Глобите за заснетите от тях нарушения да бъдат заплащани в едномесечен срок. Който от водачите не го направи - съд по бързата процедура, общественополезен труд или затвор.

- Глоба за превишена скорост до 30 км в час - от 600 до 1000 лева, над 30 - от 3000 до 5000 лева и отнемане на книжката за 1 година.

- Пълна забрана на алкохола! С което ще бъдат избегнати вечните пазарлъци между пияни шофьори и катаджии: "Пил съм само една малка бира!", "Пил съм само една малка гроздова!", "Пил съм само една малка чаша вино!" А той не може да излезе от колата без чужда помощ и не си помни името. Затова - пълна забрана на алкохола, всички знаят, че пияните са най-сигурните потенциални убийци на пътя. Още при първо каране пил - от 5000 до 10 000 лева глоба, конфискуване на автомобила, отнемане на книжката завинаги, съд, затвор.

- Заловените да управляват кола без книжка - 5000 лева глоба, от 3 до 6 месеца общественополезен труд всеки ден по пътищата, в "Пирогов", в моргата, на гробищата, в крематориумите, конфискуване на автомобила.

- Причинилите катастрофа и избягали - затвор от 10 до 15 години; бягство от местопроизшествието при убит човек - доживотен затвор и конфискуване на автомобила, вместо дългогодишната гавра над жертвите и близките им с издаване на условни присъди за убийците; същото наказание - за убийство на пътя поради каране пиян, дрогиран или и двете, когато подкупни съдии приемат "непредумишлено убийство", подсъдимият прави самопризнания, поднася извинения, сключва споразумение със съда и получава било условна присъда, било пробация!
В България безумни закони и прилагащи ги, купени с много пари, спасяват убийците и те се разхождат нагло в бели панталони, а виновни стават... жертвите!  

Преди броени дни в Народното събрание на първо четене бяха приети поредните промени в Наказателния кодекс, с които уж се засилват мерките за борба с нарушителите:
- при шофиране с над 1,2 промила алкохол в кръвта - затвор от 1 до 3 години, вместо досегашната 1 година;
- при шофиране с приети наркотици - 1 до 3 години затвор, вместо досегашните 2 години, при повторно провинение - 1 г. отгоре;
- при причинена смърт след употреба на алкохол, наркотици или каране без книжка, вместо досегашните от 1 до 5 години затвор - една година повече;
- ако нарушителят избяга от местопроизшествието при тежки катастрофи - 1 до 5 г. затвор, при смърт - от 3 до 10 г...
Всеки юрист ще ви каже какво значи последното например: хващаш много печен адвокат или дори няколко, те ти изкарват 3 г. затвор, лежиш праведно и след една година си навън - все едно че нищо не се е случило. Само дето един, двама или трима души от отсрещната страна ги няма на тоя свят!
Прочетете одобрените на първо четене от депутатите промени, за да се смеете на глас - с такива поправки и крачка няма да бъде направена напред в борбата с нарушителите по пътищата. Просто слугите на народа, депутатите, така си измиват ръцете, като казват: "Ето, катастрофите се увеличават, жертвите - също, и ние веднага реагираме".
Когато последните години броят на убитите по пътищата започна да намалява, специалистите се чудеха: може би кризата кара хората да правят икономии, като карат по-рядко; може би някой изведнъж смени чипа в главата на българите; може би държавата създаде образцови условия за пътуване; може би най-сетне европейската култура и поведение на пътя минаха нашата граница?
Сега отново се чудят защо жертвите рязко се увеличават и се сещат единствено за камерите. Как стои проблемът с тях?
На 3,760,000 автомобила в България и 50 000 км пътна мрежа има... 25 стационарни камери! Отделно - 148 мобилни. След жалби и оспорвания на недоволни шофьори мобилните бяха признати от Върховния административен съд за законни, но той прецени, че процедурата по реализацията на нарушенията следва да не бъде с електронен фиш. Всъщност това извади от строя тези 148 камери и направи от пътните полицаи най-обикновени писари, които съставят един акт по 40-50 минути, вместо за тези 40-50 минути да проверят няколко минаващи коли.
Казах по-горе, че е решено да се монтират нови 200 камери - ще се вземат пари от събрани досега глоби. Сравнете обаче: за две и половина години от стационарните и мобилните камери са наложени 680 000 глоби за 86 милиона лева, но от тях са изплатени 312 000 глоби за 37,7 милиона - по-малко от половината. Защо десетилетия вече не може да се намери начин за плащане на всяка глоба. В Европа това отдавна е направено: имаш един месец след получаването на фиша по пощата да платиш. Направиш ли го, в някои страни плащаш само половината - като поощрение. Не го ли направиш, в същите тези или в други страни ти удвояват глобата или влизаш в затвора!
И все пак не мислите, нали, че само липсата на камери е причина за рязко нарасналия брой на жертвите по пътищата?
Да си го кажем ясно: това е по-малката част от истината. По-голямата част е гузно премълчавана: страхът у законотворците да предложат драконовски мерки срещу безумията по пътищата, у властниците - да ги подкрепят с две ръце, у депутатите - да ги гласуват, идва не само от участието им в прикривани катастрофи, но най-вече от постоянните избори в България - сакън да не раздразним електората от 4,3 милиона шофьори с такива шокови мерки, че ако той не гласува по "правилния" начин, изгорели сме и ние, и келепирът ни!
Затова, бас хващам - не чакайте никакви смели, революционни действия срещу катастрофите, нищо че шосетата на България са оплискани с кръв, какви действия, когато след два месеца идват нови избори? 
Преди време Гърция пропищя от катастрофи по пътищата, но там от няколко години вече е в сила нов свиреп закон за движението. Попитайте наши водачи, които са пътували с автомобилите си по гръцките магистрали - те ще ви дадат един съвет: оставете колата в България!
Защо?
Защото у нас сме свикнали да дадем 20, 50, 100, 200 или 300 лева, ако трябва, подкуп на катаджията и о, чудо - няма нарушение! Мъртвопиян да си, след като си платиш дебело, закарват те дори вкъщи и ти пожелават: "Лека нощ и сладки сънища"...
Опитайте да подкупите полицай в Гърция, Швейцария, Германия или другаде в Европа: първата минута те гледа неразбрал, на лицето му е изписано огромно недоумение; втората минута те арестува и влизаш веднага в затвора!
В Израел пък, извършилите тежки престъпления на пътя, ги съдят за тероризъм!
Като резултат България отново е на опашката: в доклада на Световната банка "Смърт на колела" ние сме лошият пример на Европа с 13,2 убити на 100 000 души. Отличничка е Холандия с 4,8 убити на 100 000. Непосредствено след нея - Швеция, Франция, Люксембург, Белгия. Наша милост - на светлинни години след тях!
Държавата е в тежка криза, държавата се тресе от недоимък, от политически, финансови, здравни скандали. От невиждани природни бедствия. Държавата от години твърдо е на последно място в Европейския съюз. Търсят се стотици милиони да бъде спасена Здравната каса, търсят се други милиони за Спешна помощ, още за хилядите български смъртници, които, ако не получат безплатно прескъпите си лекарства, ще умрат. Отделно - за безработните, за пенсионерите, за закъсалото образование, за почти фалиралото БДЖ, за топлофикациите, за земеделците, за..., за...
Един след друг се взимат нови заеми, които ние ще плащаме, няма кой друг, правят се сложни маневри и акробатики как държавата да свърже двата края. И никой не се сеща или не дава вид, че се сеща за оня милиард и четиристотин милиона лева кървави щети, които България всяка година понася от катастрофите по пътищата: убити, ранени, инвалидизирани за цял живот, огромни материални загуби.
За една година - 1,4 милиарда лева, за десет години - 14 милиарда, луди пари за малка България!

х   х   х
 
Наричат август Месец на смъртта и изброяват в черна класация какви беди са ни сполетели тогава през годините. Удивително е обаче, че катастрофите по пътищата ги няма в тази страшна класация!? Изглежда, ние сме си свикнали с тях и ги приемаме като част от нашето уродливо всекидневие. Изглежда дори, че ако Месецът на смъртта стане Година на смъртта, и това няма да ни трогне. Нито нас, нито нашите правници, управници и баш специалисти с тяхното безхаберие. Само гробищата край шосетата ще стават все по-големи и на черните плочи ще виждаме имената на все повече хора в зората на живота. Изтича младата кръв на България...

- - - - -
* Дракон - атински архонт и законодател (VII век пр. Хр.), чиито закони били тъй строги, че за тях се казвало, че били написани с кръв.
       ("Българска енциклопедия", Н.Г.Данчов                                     и И.Г.Данчов, София - 1936 г.)  


Кои са най-опасните пътища


Специалисти определят 22 шосейни отсечки за много опасни в страната. Според вестник "24 часа" обаче броят им прехвърля 30.
Планински участъци, магистрали и градски шосета са осеяни с черна слава.
Като най-рисков се определя главен път Е-79, който води към Гърция. Той е рекордьор в  статистиката на смъртта. В списъка попадат още главният път София-Варна, участъкът от пътя София-Бургас след Сливен до разклона "Петолъчката", както и участъците около селата Тополчане, Калояново и Горно Александрово.
Шосето Русе-Бяла също регистрира много катастрофи, заедно с магистрала "Тракия", международния път Е-80 и др.
Градът с най-много жертви е морската ни столица Варна.
Според европейско изследване България се нарежда сред петте европейски страни с най-опасни пътища.
   

За пияните убийци - смърт!


За да няма подозрение, че предлаганите тук драконовски мерки са разюздана фантазия, плод на болния мозък на автора или идея на извънземни, ето как те или подобни и още по-остри наказания се прилагат по света.

Великобритания
За превишаване на скоростта - глоба от 1000 до 2500 паунда (2500 до 6250 лева).
За шофиране в нетрезво състояние при алкохол в кръвта над 0,8 промила - 3000 паунда глоба (7500 лева).
За минаване на червено - 1800 паунда (4500 лева).
За каране без колан - 500 паунда (1250 лева).

Германия
За шофиране в нетрезво състояние при алкохол в кръвта над 0,5 промила - до 3000 евро глоба.

Ирландия
За шофиране в нетрезво състояние с алкохол в кръвта над 0,5 промила - 5000 евро глоба и 1 година отнета книжка.

Италия
За превишена скорост - от 779 до 3119 евро глоба.
За управляване на автомобил в нетрезво състояние в зависимост от промилите - глоба от 500 до 6000 евро и отнемане на книжката за 2 години.

Канада
За превишена скорост - до 10 000 долара глоба.
За каране без колан - до 1000 долара.

Китай
За управляване на автомобил в нетрезво състояние и причиняване на катастрофа със загинали - смъртно наказание.

Финландия
Една особеност на страната: глобите за пътно произшествие там са според дохода и материалното състояние на провинилия се. Затова най-високата платена глоба досега е 170 000 евро.

Франция
За превишена скорост - 1500 евро.

Япония
За шофиране в нетрезво състояние при алкохол в кръвта над 0,5 промила - 8700 долара. При катастрофа с жертви, причинена от пиян водач, огромни глоби. Най-голямата глоба досега за такова престъпление е 2,5 милиона долара!

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 352

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 279

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 298

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 282

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 313

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 296

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 277

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1023

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 305

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 267

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 322

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ