19 Ноември 2024вторник05:54 ч.

Класиката е вечна - убедени са младите театрали

/ брой: 218

автор:Светлана Панчева

visibility 2704

  • Модерният Софокъл
  • Тъжните размисли на Молиер


Софокъл е страшно съвременен, уверена е младата режисьорка Весела Василева, която поставя пиесата "Филоктет" в преработка на Хайнер Мюлер на сцената на Театрална работилница "Сфумато". Това е една от най-добрите му пиеси. Текстът е известен. Страшно е модерен. И Софокъловият вариант е много модерен. Хайнер Мюлер по същество променя структурата на драмата. При Софокъл върви сюжет и драма в античния й вид - проследяват се събитията. При Хайнер Мюлер има това и същевременно всяка сцена като че ли обема целия проблем. Тя е сферична, не работи само исторично, работи надисторично, тоест над сюжета създава сфера, в която всичко е важно, всеки миг е важен. Всяка сцена е като че ли централна, добавя тя. Спектакълът, чиято премиера бе преди дни, е изцяло проект на съвсем млади театрали. В историята за античния герой Филоктет и неговите страдания и борби са ангажирани актьорите Явор Борисов, Никола Мутафов и Иван Колев.
Плод на усилията и търсенията на също така млад творчески екип е и представлението "Възстановки" по романа на Милен Русков "Възвишение", което съдържа четири отделни фрагмента, създадени от четирима различни режисьори. Спектакълът, показан за първи път в рамките на вече превърналия се в добра традиция "Малък сезон" на театър "Сфумато", е дело на четирима режисьори - Димитър Сарджев, Борис Кръстев, Боян Крачолов и Григор Антонов, всеки от които е реализирал по един фрагмент от романа, заедно с актьорите Леонид Йовчев, Тодор Беров, Станислав Кертиков, Петър Дочев, Деян Георгиев, Сотир Мелев и Пламен Димитров.
"Мизантроп" е една от трите най-значими пиеси на Молиер. След забраната на "Дон Жуан" и спирането на "Тартюф", през 1666 г. той написва "Мизантроп" и на премиерата в Пале Роял в Париж изиграва ролята на Алцест - мрачния влюбен, неспособен да понесе фалша и готов на всичко в името на истината. Това възгледът за вечната класика на една съвсем млада - и по възраст на участниците си и по годината на създаването си, театрална формация, наречена сдружение "Клас". Това е първият самостоятелен проект на тази независима артистична организация, поставяща си за цел да създава проекти, които да вдъхновяват младите в България, да пулсират в техния ритъм,  да създава качествени театрални спектакли, които да бъдат поднасяни с вкус, да провокират, да са хапливи и остроумни, но и честни. И без съмнение високата комедия на Молиер "Мизантроп" е най-подходящото заглавие за начало. Постановката и сценичният вариант е направил режисьорът Петър Денчев, сценографията и костюмите са на Радостина Тодорова, а Ивайло Драганов, Кристиана Ценкова, Юлиан Петров, Ева Данаилова, Виктория Ангелова, Дарий Чавдаров, Светла Рангелова и Калоян Лулчев са актьорите, които пресъздават всички "неща, от които всички сме били потърпевши; неща, от които всички сме претърпявали поражения - копнежи, несъгласие, приятелство и предателство, любов и нелюбов, докосвания и заблуди", както подчертават създателите на спектакъла. Неща, дотолкова болезнени и нормални, че персонажите са потънали дълбоко в собствения си херметичен свят, че са изчерпали възможността за автентичен контакт помежду си. Тази обичайност дотолкова се е изпразнила от съдържание, че самите гласове звучат фалшиво. Копнежът е заменен от страст по притежание, изборът е отлаган, любовта е колебание. Всеки поглед и жест са маска, а всяко признание - отрицателно откровение. И ако някой се опита да отговори на въпроса защо нещата седят така, защо живеем така, отговорът му едва ли ще бъде способен да съдържа обобщена истина. Дори "мрачният влюбен" - Алцест, не търси този отговор, нито някой друг в този свят на явно задкулисие, театрализирана страст и излъгани сърца. Затова след краха на илюзиите, изгнанието е единствената форма на утеха. Вътре или извън себе си, убедени са участниците в този "Мизантроп", който се играе в модерното пространство за изкуство "Фабрика 126".
Фактът, че още в началото на този театрален сезон, предварително определян като "невъзможен", "проблемен" или "без покритие", именно съвсем млади хора, посветили се на театъра, се вглеждат в смислени и стойностни класически произведения, показва най-малкото, колко невъзможно е да се спрат търсенията и откритията на живота на живия театър.


Сцена от "Филоктет" от Хайнер Мюлер, постановка на Весела Василева


Сцена от "Мизантроп" от Молиер, постановка на Петър Денчев със Сдружение "Клас"
 

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 475

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1145

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 416

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 404

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 447

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ